printlogo


کد خبر: 189363تاریخ: 1396/12/8 00:00
دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در تبریز به کار خود پایان داد
سروهای بلورین در دست نازک‌خیالان

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و جمعی از شاعران برجسته ایرانی و خارجی در تالار پتروشیمی تبریز با معرفی نفرات برگزیده به کار خود پایان داد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این مراسم که با حضور شاعران برجسته و پیشکسوت ایرانی و خارجی برگزار شد، محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد و حجت‌الاسلام سیدمحمد آل‌هاشم امام‌جمعه تبریز به سخنرانی پرداختند و پس از آن از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.
نگرش توحیدی شاعران ایرانی، انسان را از دام خیال بر حذر داشته‌ است
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره گفت: با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی طی ۴۰ سال گذشته سبک شعر و نگرش انقلابی و حماسی در اشعار شاعران تبلور بیشتری یافت و باعث شد تا شعر ایرانی با مضامین سبک نو و نگاه تازه به تصویر درآید. محسن جوادی افزود: در اکثر اشعار شاعران بنام ایرانی عشق به معبود و فضایل اخلاقی و توجه به بعد انسانی کاملاً مشهود بوده که نشان‌دهنده ایمان و توکل به خدای این هنرمندان است که در اشعارشان نیز این عشق تجلی‌یافته است. وی بیان کرد: در متن این نگرش توحیدی شاعران ایرانی، انسان از اسارت خیالات بر حذر داشته‌ شده و ناپایداری روحیه ناامیدی که جز مرگ چیزی برای انسان ندارد را یادآور شده است، آیا شعر معروف شهریار که شهره آفاق است، چیزی جز بیان آیات شریفه است؟ در اینجا می‌توان به هنر شاعر ترک‌زبان همچنین علامه طباطبایی که از همین شهر فرهنگی تبریز هستند اشاره کرد که در توضیح سخنان ائمه مطرح‌ شده است.
شعر نقش تأثیرگذاری بر افراد جامعه دارد
نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه تبریز دیگر سخنران جشنواره شعر فجر بود که در جواب مجری برنامه که گفت: حاج‌آقا 6- 5 کلمه هم در خدمت شما باشیم، گفتند: آقای مجری با بیان اینکه بنده می‌توانم
 6- 5 کلمه صحبت کنم تأکید کردند که خلاصه صحبت کنم و بنده به خیرمقدم به میهمانان و اشاره‌ای مختصر به برخی مسائل اکتفا می‌کنم. حجت‌الاسلام سیدمحمد آل‌هاشم با اشاره به نقش تأثیرگذاری شعر در جامعه، افزود: شعر در مخاطبان خود و افراد جامعه تأثیر غیرقابل‌ انکاری دارد به طوری که ما در ۸ سال دفاع‌مقدس نقش اشعار شاعران بزرگی همچون کلامی و استاد شهریار و دیگر شعرای آیینی را در روحیه رزمندگان اسلام به عینه دیدیم.
سرو بلورین برای برگزیدگان شعر فجر
در این جشنواره برای نخستین بار از ناشر برگزیده کتاب شعر تقدیر شد که در این بخش «نشر مروارید» به‌عنوان ناشر برگزیده جشنواره دوازدهم انتخاب شد. همچنین در این مراسم از 5 دهه تلاش ادبی «احمدرضا احمدی» و «عبدالعظیم صاعدی» با تقدیم سرو بلورین دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر تقدیر شد. برگزیدگان بخش کودک و نوجوان هم تجلیل شدند که در این بخش، لوح تقدیر، سرو بلورین و 10 سکه بهار آزادی به کتاب «دو تا سیب شیرین» به قلم خاتون حسنی و کتاب «کلید، کلید، دسته‌کلید» به قلم اکرم کشایی تقدیم شد. در بخش «درباره شعر» هم 2 برگزیده مشترک داشت که در این بخش با اهدای لوح تقدیر، سرو بلورین و 15 سکه بهار آزادی از کتاب‌های «100 سال عشق مجازی» به قلم محمود فتوحی و «در پی آن آشنا» به قلم سیدمحمود راستگو تقدیر شد. در بخش شعر بزرگسالان هم 30 سکه بهار آزادی، سرو بلورین و لوح تقدیر به تنها اثر برگزیده کتاب «صدای زنگ درآمد» به قلم رویا شاه‌حسین‌زاده از ارومیه تعلق گرفت.
 


Page Generated in 0/0155 sec