printlogo


کد خبر: 189372تاریخ: 1396/12/8 00:00
وقتی حریم خصوصی بیماران قربانی می‌شود
گله‌مندی همدانی‌ها از ویزیت گروهی پزشکان

معاینه تعداد زیادی از بیماران در کمتر از چند ساعت که نشانه چشم‌پوشی پزشکان از اخلاق و قربانی شدن حریم خصوصی بیمار است موجب نارضایتی مردم استان همدان شده است. بیماران همدانی وقتی برای مداوای خود به کلینیک‌های پزشکی مراجعه می‌کنند در کمال تعجب با جمعیت زیادی روبه‌رو می‌شوند و این سوال در ذهن‌شان  نقش می‌بندد که چطور پزشک در زمان کم حضورش در مطب بیش از 80-70 نفر را ویزیت خواهد کرد. با ورود پزشک به مطب، منشی شروع به خواندن اسامی بیماران کرده و همزمان چند بیمار را روانه مطب می‌کند. یکی از بیماران به منشی می‌گوید ببخشید امکان دارد من به‌تنهایی وارد اتاق خانم دکتر شوم و کسی را همراه من داخل نفرستید؟ اما با برخورد نامناسب منشی روبه‌رو می‌شود.  این داستان هرروزه برخی مطب‌های پزشکی در همدان است که متأسفانه باعث نارضایتی مردم شده است. درحالی‌که بسیاری از پزشکان با اختصاص وقتی مناسب، بیماران را به‌صورت انفرادی و مجزا معاینه می‌کنند اما برخی شهروندان در مراجعه به مطب برخی پزشکان و درمانگران در اقدامی نادرست به‌صورت گروهی معاینه می‌شوند. در این میان، عدم رعایت حریم خصوصی شاید مهم‌ترین و نخستین ‌نکته‌ای باشد که درباره ویزیت گروهی بیماران به ذهن خطور می‌کند.  طبق مصوبه هیات دولت، متوسط زمان ویزیت برای پزشک عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص حداقل ۲۰ دقیقه، برای پزشک فوق تخصص حداقل ۲۵ دقیقه و برای روانپزشک حداقل ۳۰ دقیقه مشخص‌ شده است، یعنی یک پزشک متخصص می‌تواند به‌طور میانگین حداکثر 3 بیمار را در یک ساعت ویزیت کند اما با مراجعه به مطب‌های مختلف سطح شهر، به‌ندرت می‌بینید که پزشک متخصص برای هر بیمارش ۲۰‌دقیقه وقت بگذارد. یکی از بیماران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه بارها برایم پیش‌ آمده که هنگام ویزیت توسط پزشک، چند نفر دیگر جز من در اتاق پزشک بوده‌اند، عنوان کرد: این نوع ویزیت در همدان اپیدمی شده است. وی با بیان اینکه گاهی بیمار از بیان مشکل نزد دیگر افراد خودداری می‌کند و همین امر شاید سبب شود پزشک در تشخیص درست بیماری موفق نباشد، گفت: باید حقوق بیماران رعایت شود. این بیمار با اشاره به اینکه ویزیت گروهی بیش از همه در کلینیک‌ها مشاهده می‌شود، گفت: گاهی حتی ممکن است ویزیت گروهی بیماران منجر به انتقال بیماری شود.
یکی دیگر از بیماران نیز با بیان اینکه شلوغ بودن بیش ‌از حد مطب برخی متخصصان آنها را مجبور به انجام ویزیت گروهی می‌کند، گفت: وقتی تعداد متخصصان خبره در هر منطقه به حد نیاز نباشد، این مشکلات وجود خواهد داشت. وی با بیان اینکه درست است حق بیمار در این نوع ویزیت نادیده گرفته می‌شود اما باید به پزشک هم حق داد که قصد دارد همه راضی از مطبش بیرون بروند، گفت: من به‌شخصه موافق ویزیت گروهی بیماران نیستم اما به‌واقع گاهی چاره‌ای جز این نیست. در همین باره، مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه مردم باید مطالبه‌گر بوده و به پزشک متخلف مراجعه نکنند، گفت: نظارت‌ها افزایش می‌یابد تا ویزیت گروهی بتدریج ریشه‌کن شود.  علی گودرزی با بیان اینکه مردم باید حقوق خود را مطالبه کنند و از پزشک خود بخواهند که در زمان قانونی و جداگانه آنها را ویزیت کند، افزود: ویزیت گروهی مصداق گران‌فروشی و کم‌فروشی است. وی با تأکید بر اینکه مردم باید از مراجعه به پزشکانی که ویزیت گروهی انجام می‌دهند خودداری کنند تا آنها هم رویه خود را تغییر دهند، گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده از مهم‌ترین دلایل رواج پدیده ویزیت گروهی، ازدحام بیماران و اصرار آنها برای ویزیت شدن است. گودرزی با تأکید بر اینکه نظارت‌ها انجام می‌شود اما در این بخش مطالبه‌گری مردم مهم است، گفت: پدیده ویزیت گروهی پزشکان نسبت به سال‌های اخیر بسیار کمتر شده و حتی وضعیت استان همدان نسبت به دیگر استان‌های کشور بهتر است. وی با تأکید بر اینکه نظارت‌های دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با جدیت انجام می‌شود، گفت: در صورت مطرح کردن شکایت از سوی مردم، موضوع به‌صورت جدی‌تر پیگیری می‌شود. مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان همدان با بیان اینکه با متخلفان با جدیت برخورد می‌کنیم اما نمی‌توان یک زمان قطعی برای ریشه‌کن شدن این مشکل در استان اعلام کرد، گفت: تلاش برای از بین بردن این پدیده تا رسیدن به نتیجه مستمر خواهد بود.  مدیرکل بیمه سلامت استان همدان نیز در این باره با بیان اینکه افزایش مراجعه بیماران به کلینیک‌های ویژه موجب شده برخی پزشکان متخصص به‌صورت گروهی بیماران را ویزیت کنند که این امر نوعی تخلف محسوب شده و در صورت مشاهده با آن برخورد خواهد شد، گفت: کلینیک‌های ویژه به دلیل حجم مراجعه زیاد، زمان لازم را برای گرفتن شرح‌حال بیماران خود لحاظ نمی‌کنند. سعید فرجی با بیان اینکه طبق توافق‌های انجام‌شده با دانشگاه علوم پزشکی همدان مقرر شد در هر ساعت ۶ تا 8 بیمار توسط پزشکان متخصص ویزیت شوند، گفت: متأسفانه برخی پزشکان این موضوع را رعایت نمی‌کنند. وی گفت: اگر بیمار در حضور بیمار دیگری معاینه شود از نظر قوانین و مقررات و اخلاق پزشکی خلاف و قابل‌پیگیری است و مردم اگر اینگونه موارد را می‌بینند باید به اداره نظارت و معاونت بر درمان دانشگاه‌ علوم پزشکی اطلاع دهند. مدیرکل بیمه سلامت استان همدان با تأکید بر اینکه باید از معاینه همزمان ۲ یا 3 بیمار توسط پزشکان متخصص خودداری شود، گفت: ویزیت گروهی جزو تخلف پزشکان محسوب می‌شود و بیمه‌شدگان بیمه سلامت در صورت مشاهده این تخلف می‌توانند به اداره نظارت و رسیدگی به شکایات اداره کل بیمه سلامت استان مراجعه و موارد تخلف را اعلام کنند. با این تفاسیر آنچه مسلم است مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی همدان باید به فکر چاره‌ای برای حل این پدیده بوده و نظارت بهتری بر مطب‌هایی که اقدام به ویزیت گروهی می‌کنند داشته باشند تا شاید بیماران به حقوق خود دست یابند.

دانشگاه علوم پزشکی باید پاسخگوی ویزیت گروهی برخی پزشکان باشد
دادستان همدان با بیان اینکه برخی پزشکان بیماران را به‌صورت گروهی ویزیت می‌کنند که خلاف قانون است و باید با این متخلفان برخورد شود، گفت: پزشک محرم اسرار بیمار است و برای رازدار بودن نسبت به بیماران خود قسم‌خورده و اگر با ویزیت‌های گروهی خلاف این اخلاق پزشکی عمل ‌کند علاوه بر نقض حقوق شهروندی، کرامت انسانی را نیز زیر سوال برده است. کامران حمزه تأکید کرد: درباره مساله‌ای که خلاف قانون بودنش مشخص است و متصدی نظارت و برخورد مشخصی هم دارد تعلل و کارشکنی به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست. وی عنوان کرد: وظیفه مراقبت، نظارت و برخورد با پدیده زشت، غیراخلاقی و غیرقانونی ویزیت گروهی برعهده مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی است و باید در این حوزه پاسخگو باشند.


Page Generated in 0/0052 sec