printlogo


کد خبر: 189381تاریخ: 1396/12/8 00:00
چهارگوشه

پاسخ بغداد به تهدید واشنگتن درباره اس400
 سخنگوی دفتر نخست‌وزیری عراق با تاکید بر حق کشورش مبنی بر واردات اسلحه از هر کشوری در جهان، اعلام کرد تا به این لحظه، بغداد و مسکو قراردادی درباره خرید سامانه موشکی اس400، امضا نکرده‌اند. سعد الحدیثی گفت: این امر به مسائل سیاسی مربوط نمی‌شود بلکه منوط به امور نظامی و فنی است. اخبار منتشر شده درباره قصد عراق مبنی بر خرید سامانه موشکی اس400 از روسیه، واشنگتن را بر آن داشت تا به دولت عراق و سایر دولت‌ها که بخواهند اقدامی مشابه انجام دهند، درباره تبعات این مساله هشدار دهد.

شلیک بالستیک به مواضع سعودی‌ها
نیروهای یمنی، یکشنبه‌شب یک موشک زلزال ۲ به محل تجمع نیروهای عربستانی در منطقه رقابه سقام در نجران(جنوب این کشور) شلیک کردند. طبق این گزارش، سامانه موشکی انصارالله یک موشک بالستیک مدل قاهر ‌ام۲ را نیز به مرکز تجمع نیروهای ائتلاف عربی در پایگاه‌ ام‌الریش در استان مأرب شلیک کرد. هفته گذشته انصارالله گذرگاه الخضراء در نجران را با یک موشک بالستیک ارتقایافته داخلی هدف قرار داد. از سوی دیگر، یک منبع یمنی فاش کرد، کمیته تشکیل‌شده برای بررسی علل شکست در برخی جبهه‌ها به نتایج فاجعه‌باری حاکی از وجود فساد نظامی در استان مارب یمن دست یافته است.

رقیب سیسی: روزی یک قرص نان کافی‌ است!
انتخابات ریاست‌جمهوری مصر که نتایجش از قبل معلوم است همچنان با حاشیه‌های تازه‌ای همراه است. در این راستا، تنها رقیب عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی اعلام کرد، مردم باید روزانه یک قرص نان به جای 5 قرص نان بخورند. موسی مصطفی موسی اعلام کرد به دنبال پیروزی در انتخابات نیست و امیدوار است تنها ۲۰ درصد از آرا را کسب کند. از این نامزد به عنوان سیاهی‌لشکر یاد می‌شود. قرار است ۲۶ تا ۲۸ ماه مارس (۶ تا ۸ فروردین) انتخابات ریاست‌جمهوری مصر برگزار شود.

ورود کشتی‌های جنگی انگلیس به آب‌های قطر
وزارت دفاع قطر روز یکشنبه اعلام کرد: چند فروند ناو جنگی انگلیس برای انجام رزمایش مشترک با قطر در آب‌های ساحلی این کشور پهلو گرفتند. این بیانیه افزود: هدف از این رزمایش مشترک، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری است. انگلیس و قطر همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه‌های نظامی دارند. مردادماه امسال بود که سومین رزمایش مشترک نیروهای نظامی قطر و انگلیس با نام «تصمیم قاطع 13» پس از 3 هفته تمرین در این انگلیس به پایان رسید.

اعتراضات خشونت‌آمیز به سفر پادشاه اسپانیا به بارسلون
در جریان تظاهرات در شهر بارسلون، حدود 20 نفر زخمی شدند. این افراد در اعتراض به سفر فیلیپ ششم، پادشاه اسپانیا به این منطقه تظاهرات کردند. پادشاه اسپانیا روز یکشنبه به منظور افتتاح نمایشگاهی وارد بارسلون شد. این نخستین بار بود که وی در پی ناآرامی‌های مربوط به همه‌پرسی استقلال ایالت کاتالونیا به این منطقه سفر کرده است. همه‌پرسی در کاتالونیا سرآغاز مجموعه‌ای از تحولات در این منطقه شد که  ناآرامی‌های متعدد و برکناری «کارلس پوگدمونت» رئیس وقت این منطقه بخشی از این وقایع محسوب می‌شوند.

اتحادیه اروپایی  به دنبال تحریم میانمار
وزرای خارجه اتحادیه اروپایی از دیپلمات‌های ارشد اروپایی خواسته‌اند تا فهرستی را علیه مقامات نظامی میانمار تنظیم کنند. این اقدام در واکنش به جنایت‌هایی که علیه اقلیت روهینگیایی‌ها صورت گرفته‌، انجام می‌شود. وزرای خارجه همچنین از فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خواستند راهکاری را پیشنهاد بدهد که به وسیله آن امکان تحریم فروش تسلیحاتی که برای سرکوب داخلی به کار می‌روند هم فراهم شود. مسلمانان میانماری ساکن ایالت راخین به نام مسلمانان روهینگیا شناخته می‌شوند. آنان دست‌کم از سال 2012 مورد حمله بوداییان هستند و آنچه بر شدت این وضعیت می‌افزاید سکوت مقامات دولتی است تا جایی که گاه نظامیان دولتی نیز در اقدامات خشونت‌بار سهیم می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0138 sec