printlogo


کد خبر: 189437تاریخ: 1396/12/9 00:00
راهکار دانشگاه آزاد برای حل چالش بیکاری ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل

گروه اجتماعی: به گفته رئیس دانشگاه آزاد ۲۰ هزار فارغ‌التحصیل دکترا در کشور وجود دارد. سخنگوی دانشگاه آزاد، هفتم اسفند‌ماه نسبت به گمانه‌هایی مبنی بر احتمال اخراج اساتید این دانشگاه واکنش نشان داد و عنوان کرد در پی اجرای طرحی با عنوان «تعاون اعضای هیات‌علمی»، مدرسان حق‌التدریس، مدعو و اساتید مازاد بر نیاز یا چندشغله‌ها بتدریج از این دانشگاه منفک می‌شوند.
به گزارش تسنیم، اظهارات سخنگوی دانشگاه آزاد وقتی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد که بر اساس گزارش‌های آماری، استفاده از مدرسان حق‌التدریس، مدعو یا نیمه‌وقت در واحدهای دانشگاه آزاد در حالی شایع است که بخشی از اعضای هیات‌ علمی استخدامی و تمام‌وقت این دانشگاه حتی موفق به تکمیل ساعات موظفی تدریس خود هم نمی‌شوند. در زمان راه‌اندازی دانشگاه آزاد توسط اساتید دانشگاه‌های دولتی، دولتی‌ها چشمان خود را بر مصلحت شکل‌گیری یک نهال جدید در انقلاب بستند و دو یا چندشغله بودن اساتیدشان را به فال نیک گرفتند. این پیشکسوتان دانشگاه‌های دولتی در مرور زمان سرانجام پس از مدت‌زمان قانونی خدمت، از دانشگاه خود بازنشسته شدند اما همچنان در دانشگاه آزاد ماندند و خانه‌شان شد دانشگاهی که خود پایه‌گذاری کرده بودند.
بررسی‌های دانشگاه آزاد در چند ماه گذشته نشان داده است به اندازه‌ای حجم اساتید حق‌التدریسی و تمام‌وقت در این دانشگاه بالاست که حتی بخش قابل‌توجهی از اعضای هیات‌ علمی تمام‌وقت این دانشگاه موفق به تکمیل ساعات موظفی تدریس خود نمی‌شوند. به همین دلیل «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد، هشتم آذرماه 96‌ آیین‌نامه اجرایی طرح تعاون استانی را به روسای واحدهای دانشگاه آزاد ابلاغ کرد. در این ابلاغیه عنوان‌ شده بود طرح تعاون استانی به‌منظور ساماندهی و استفاده بهینه از تخصص اعضای هیات‌ علمی استان‌ها و در راستای افزایش سطح کیفی آموزش و جلوگیری از اتلاف بهره‌وری این نیروی عظیم انسانی است و بر اساس آن، مدیران  واحدهای این دانشگاه موظف شدند در سامانه‌ای ضمن ثبت تعداد واحدهای درسی ارائه‌ شده برای تمام دروس در همه واحدها و مراکز آموزشی سطح استان، دروس تخصیص‌ یافته به اعضای هیات‌ علمی، مدعو و مدرسان حق‌التدریس را نیز ثبت کنند تا میزان تکمیل ساعت موظف تدریس اساتید قابل‌ دستیابی شود. در اجرای طرح تعاون استانی، آن دسته از اعضای هیات‌ علمی که موفق به تکمیل ساعت موظف تدریس خود نشده‌اند، کسری خود را با تدریس در سایر واحدها و مراکز آموزشی سطح آن استان پوشش می‌دهند. هرچند طرح جدید می‌تواند در استفاده بهینه از ظرفیت اعضای هیات‌ علمی رسمی و پیمانی تمام‌وقت دانشگاه آزاد مؤثر باشد اما نکته دیگری‌ که باید توجه داشت، دست یافتن به برآورد دقیقی‌ از میزان تشکیل کلاس‌های‌ دانشگاه آزاد توسط نیروهای حق‌التدریس، مدعو و نیمه‌وقت یا اساتیدی‌ است که سال‌هاست از سن بازنشستگی‌ هم گذشته‌اند اما همچنان تمام‌وقت این دانشگاه هستند. «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری، آذرماه 96 در همایش اقتصاد ایران با بیان اینکه بیکاری امروز تبدیل به یک ابرچالش شده است، گفته بود: تعداد بیکاران 3 میلیون نفر است که نوع آنها البته متفاوت از قبل است و امروز بیکاران ما دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکترا هستند. «محمود نیلی‌احمدآبادی» رئیس دانشگاه تهران هم بهمن‌ماه امسال در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه دانشگاه تهران اذعان کرد فارغ‌التحصیلان دکترا بیشترین آمار بیکاران کشور را تشکیل می‌دهند. فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز بتازگی این موضوع را بیشتر باز کرده و در جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز، آمار فارغ‌التحصیل دکترای بیکار در کشور را بیش از 20 هزار نفر اعلام کرد. هرچند تنها راه اشتغال فارغ‌التحصیلان دکترا، فراهم آوردن شرایط برای عضویت آنها در کادر هیات‌ علمی دانشگاه‌ها نیست و لازم است زمینه‌های تقویت روحیه خودباوری، خلاقیت و کارآفرینی در فرزندان ایران از سطوح اولیه آموزش مورد پیگیری قرار گیرد اما هستند جوانانی در میان جمعیت 20 هزار نفره فارغ‌التحصیلان دکترای بیکار که بر اساس دستاوردهای علمی‌شان شایستگی عضویت در هیات‌ علمی دانشگاه را دارند که انتظار می‌رود دانشگاه‌ها و هیات ‌عالی جذب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بستر را برای به‌کارگیری آنها فراهم آورند. اکنون دانشگاه آزاد با اتکا به برآوردهای آماری حاصل از اجرای طرح تعاون هیات‌ علمی در این دانشگاه، می‌رود که پیشگام در حل این چالش باشد.


Page Generated in 0/0060 sec