printlogo


کد خبر: 189460تاریخ: 1396/12/9 00:00
معاون کلانتری که هنگام کشتار پارکلند قایم شده بود
ترامپ به رفتار منزجر‌کننده پلیس آمریکا

افسر پلیس آمریکایی مامور حفاظت از دبیرستان محل حادثه در جریان تیراندازی خونین پارکلند فلوریدا، به‌خاطر پنهان شدن هنگام آغاز کشتار داخل مدرسه معلق شد و سپس از سمت خود استعفا کرد. به‌گزارش شبکه ‌ای‌بی‌سی، کلانتر پلیس برووارد کاونتی که پارکلند در آن قرار گرفته، هفته پیش حکم به معلق کردن معاونش «اسکات پترسون»  داد که تا 4 دقیقه پس از آغاز تیراندازی‌ها توسط «نیکلاس کروز» 19 ساله در داخل دبیرستان استونمن داگلاس، همچنان در خارج از مدرسه موضع گرفته بود و برای نجات دانش‌آموزان اقدامی نکرد. او با بیان نحوه تعلل افسر پترسون در ضلع غربی مدرسه مزبور و عدم مداخله در 4 دقیقه نخست قائله تیراندازی که جمعا 6 دقیقه طول کشید، ابراز سرخوردگی و شرمساری خود از خانواده‌‌های قربانیان را اعلام کرد. در نهایت پترسون ترجیح داد پس از تعلیق به طور کامل از سمت خود استعفا کند اما نکته جالب آنجاست که طبق یافته نیویورک‌پست، پترسون در سال 2014 به عنوان پلیس برگزیده مدارس انتخاب شده بود. کمیسیون جرائم ناحیه برووارد که شعارش «وقتی که افراد خوب بدون واکنش کنار بایستند، شرارت پیروز می‌شود» است، سال 2014 این افسر محافظ مدارس را به خاطر «تحقیقات و پیگیری‌های متعدد در زمینه جرائم مرتبط با دارایی‌ها، یورش‌ها و موادمخدر» مورد تقدیر قرار داده بود اما طبق گزارش «اسکات ایزرائیل» کلانتر محل، ترس و بلاتکلیفی معاون او عامل مهمی در آزادی عمل کروز در تیراندازی به شاگردان و مسؤولان مدرسه و کشتار 17 تن محسوب می‌شود.
بدتر آنکه طبق گزارش‌‌های منتشر شده، پترسون از ماه‌ها پیش از هشدارها درباره احتمال اقدامی خطرناک از سوی نیکلاس کروز علیه دبیرستانی که از آن اخراج شده بود، مطلع شده بود. یافته‌‌های دیگر پلیس محلی نشان می‌دهد بحث تعلل اف‌بی‌ای در فروش اسلحه به کروز 19 ساله و دارای رفتار آشکار تهاجمی نیز جدی است. این همان موضوعی است که رئیس‌جمهور آمریکا پس از حادثه نیز بدان اذعان کرده بود. برخی جزئیات گزارش منتشر شده توسط کلانتر برووارد کاونتی حکایت از آن دارد که شعبه اف‌بی‌ای ایالت فلوریدا، هشدارها درباره دردسرساز بودن این نوجوان نژادپرست و عاشق اسلحه و تیراندازی را نادیده گرفته است و همین باعث شده او در فهرست سیاه خریداران اسلحه قرار نگیرد. در نهایت کروز که با از دست دادن مادرش تنها و افسرده شده بود پس از اخراج از دبیرستان استونمن داگلاس دچار فروپاشی روانی شده و به قصد انتقام حمام خون راه می‌اندازد.
به محض انتشار این گزارش توسط رسانه‌‌های آمریکا، دونالد ترامپ در اعتراض به عملکرد پلیس فدرال فلوریدا در حادثه کشتار پارکلند دست به یک ادعای جنجالی دیگر زد و گفت: «حتی اگر اسلحه در دست نداشتم خود را برای متوقف کردن عامل تیراندازی به دبیرستان می‌رساندم». او که در نشستی با فرمانداران آمریکایی در کاخ سفید صحبت می‌کرد، سعی کرد نهایت استفاده از را ادعای اولیه‌‌‌‌اش مبنی بر مقصر بودن اف‌بی‌ای در حادثه مزبور ببرد تا این حقیقت را که کروز یک حامی نژادپرست کارزار انتخاباتی خود او بوده و به خاطر قانون وحشتناک دفاع از حقوق اسلحه‌داران که در ماه‌‌های نخست حضورش در کاخ سفید امضا کرده قادر به خرید سلاح نیمه‌خودکار شده است، پنهان کند. ترامپ همچنین با انتقاد از عملکرد پیترسون به عنوان معاون کلانتر برووارد کانتی که حاضر به ورود به مدرسه در زمان تیراندازی نشده بود اعلام کرد او  برازنده دریافت مدال شجاعت نبوده و نحوه عملکردش را به‌وضوح منزجرکننده دانست. اما رسانه‌‌های جریان اصلی آمریکا، حمله به افسران پلیس فلوریدا را ناامید‌کننده دانسته‌اند. همچنین ادعای ترامپ مبنی بر مداخله خودش در تیراندازی در صورت حضور باعث واکنش طنزآمیز رسانه‌ها به این موضوع شده است. «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه در پاسخ به پرسش شبکه سی‌ان‌ان درباره اینکه آیا ترامپ برای استفاده از سلاح آموزش دیده یا خیر؟ گفت: «تصور نمی‌کنم هدف او از صحبت‌هایش این بوده باشد. منظورش این بود که او یک رهبر است و می‌خواهد یک اقدام شجاعانه انجام دهد».


Page Generated in 0/0052 sec