printlogo


کد خبر: 189505تاریخ: 1396/12/10 00:00
معاون اجتماعی قوه‌قضائیه با اشاره به‌غفلت در حوزه آسیب‌های اجتماعی
مقابل آسیب‌ها آسیب ‌دیده‌ایم
معاون اجرایی مجلس: در حوزه قانونگذاری هم به آسیب‌های اجتماعی توجه جدی نشده است

گروه اجتماعی: معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه‌قضائیه با بیان اینکه شاهد یک غفلت طولانی‌مدت در حوزه آسیب‌های اجتماعی بودیم، گفت: نهادهای بین‌المللی جامعه ما را یک جامعه خشن می‌دانند. به گزارش مهر، محمدباقر الفت با اشاره به اهمیت بررسی آسیب‌های اجتماعی در کشور، افزود: حدود 3 سالی می‌شود مسؤولان آماری از این مسائل ارائه می‌کنند. وی با اشاره به بیان رهبر انقلاب در این‌باره، گفت: ایشان با انتقاداتی در این‌باره اعلام کردند کار روی آسیب‌شناسی مسائل اجتماعی با 20 سال تأخیر آغاز شده است.
در برابر آسیب‌ها تقویت نشدیم
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه با بیان اینکه در مقابل آسیب‌های اجتماعی آسیب ‌دیده‌ایم، گفت: در برابر آسیب‌ها تقویت نشدیم. البته ناگفته نماند وضعیت و شرایط خاصی در زمان‌های متعددی حاکم شد که این آسیب‌دیدگی را بر ما تحمیل کرد که جنگ، انقلاب و تحریم‌ها از جمله این شرایط است. الفت افزود: امروز براحتی درباره تنوع آسیب‌ها صحبت می‌کنیم، چرا که تا 3 سال پیش کمتر در این رابطه سخنی به میان می‌آمد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه با انتقاد از پرداختن‌ غیرکارشناسی به موضوع آسیب‌ها بیان داشت: فرار مغزها، نابرابری، بی‌عدالتی، رشوه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قاچاق انسان، خشونت و جرائم جنسی از جمله ‌آسیب‌های اجتماعی جامعه امروز است.
نیاز به 20 سال زمان برای مقابله
وی با اشاره به اینکه امروز اصل بر ارائه تلاش‌های جدی مبتنی بر ارزش‌ها در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی است، گفت: به‌رغم این تلاش‌ها با توجه به‌غفلت در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، نیاز به یک‌زمان 20 ‌ساله وجود دارد. تلاش می‌کنیم آسیب‌ها را کنترل کنیم اما افرادی که در حوزه آسیب‌ها هستند تلاش برای افزایش آسیب‌ها می‌کنند. وی با بیان اینکه آسیب‌ها امروز متوجه 80 میلیون نفر است، گفت: باید این 80 میلیون نفر را توجیه کنیم که آسیب‌ دیده‌اند یا در معرض  آن قرار دارند. الفت ادامه داد: امروز برای حل مشکلات باید خود را از تعصبات به دور نگه ‌داریم و آسیب‌ها را مخفی نکنیم. باید باسلیقه سعی بر حل مشکلات کنیم.
کمرنگ شدن صبر در جامعه
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضائیه افزود: برخی نهادهای‌ بین‌المللی جامعه ما را از جمله جوامع خشن می‌دانند. اگر افکارسنجی در داخل انجام دهیم به این مسأله می‌رسیم، چرا که امروز صبر در جامعه کمرنگ شده است. الفت در ادامه از تولید برنامه‌های پیشگیری‌محور خبر داد و گفت: از هنرمندان می‌خواهیم با شیوه هنر این برنامه‌های پیشگیری را با ابزار هنر ارائه دهند. به‌ عنوان ‌مثال دیدن یک فیلم و شنیدن یک ‌موسیقی می‌تواند تأثیری بجا بگذارد که یک سخنرانی نداشته باشد. رهبر انقلاب اخیراً در جلسه‌ای که در محضرشان بودیم خواستند برنامه‌ها را سوار بر کشتی هنر کنیم. الفت اظهار کرد: اعتقادم بر این است که تمام هنرمندان نگاه اجتماعی دارند اما از هنرمندان می‌خواهم با استفاده از ظرفیت‌های خود به وظایف‌شان عمل کنند.
آسیب‌های اجتماعی در مرز بحران
همچنین معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی گفت: وضعیت آسیب‌های اجتماعی کشور به مرز بحرانی رسیده و تا حدودی امنیت اجتماعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علی افراشته اظهار کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی دامنه‌ای وسیع و گسترده دارد و باید در این زمینه توجه جدی و همه‌جانبه داشته باشیم. افراشته گفت: در مجلس شورای اسلامی حتی در حوزه قانونگذاری هم به آسیب‌های اجتماعی توجه جدی نشده و علت هم این است که شاید فهم درستی از این مسأله در کشور وجود ندارد. معاون اجرایی مجلس تصریح کرد: سینما  می‌تواند جامعه را متحول و در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش‌آفرینی کند. افراشته گفت: به اعتقاد بنده سینمای اجتماعی در کشور ما ناشناخته مانده و آنطور که باید شناخته ‌نشده است و این در حالی است که باید برای فیلم اجتماعی امتیاز ویژه قائل شویم. این مقام مسؤول در ادامه به برخی آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون با 2 میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد به موادمخدر، ۸ میلیون معتاد به مصرف مشروبات الکلی، ۲۰۰ هزار مورد سقط‌جنین،
 ۳۵ هزار مبتلا به ایدز، 3 میلیون زن بی‌سرپرست، ۷۰۰ هزار زن رهاشده، 4500 مورد خودکشی و
3 هزار مورد فرار از خانه مواجه هستیم.


Page Generated in 0/0213 sec