printlogo


کد خبر: 189513تاریخ: 1396/12/10 00:00
اخبار

 گزارش «وطن امروز» از وعده‌هایی که  برای کارگران هپکو اجرایی نشد
وضعیت اورژانسی هپکو
محمد نجارصادقی: با وجود قول‌های مساعدت وزیر کار و استانداری اراک مبنی بر رسیدگی به وضعیت کارگران شرکت‌ ماشین‌سازی هپکو، کارگران این شرکت 4 ماه است حقوق خود را دریافت نکرده‌اند، مدیرعامل جدید شرکت ناپدید شده و هنوز خبری از عیدی این کارگران هم نیست.  به گزارش «وطن امروز»، مهرماه امسال همزمان با شروع سال تحصیلی، کارگران 2 شرکت بزرگ صنعتی اراک برای مطالبه بحق حقوق خود راهی خیابان‌های این شهر شدند. اعتراض اصلی آنها به پرداخت نشدن 7 ماه از حقوق و بلاتکلیفی مدیریت کارخانه‌هایی بود که در آن کار می‌کردند. پس از چند هفته تجمع خیابانی و پیگیری‌های رسانه‌ای، توجه مسؤولان امر به این موضوع جلب شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دستور حسن روحانی راهی اراک شد و طی جلسه‌ای که با این کارگران داشت، مقرر شد تمام مطالبات آنها پرداخت شود. ربیعی در آن سفر قول داد تولید در کارخانه‌های هپکو و آذرآب از سر گرفته شود. محمود زمانی‌قمی، استاندار وقت مرکزی هم از اعطای ۲۷۰ میلیارد ریال وام به شرکت‌های هپکو و آذرآب و واریز ۲۵۰ میلیارد ریال به حساب کارگران این دو شرکت خبر داد. زمانی‌قمی افزود: با تلاش‌ها و پیگیری‌های انجام شده و حمایت دولت خدمتگزار، بیش از ۸۰ درصد از معوقات 2 واحد صنعتی هپکو و آذرآب پرداخت شد. وی اضافه کرد: تلاش برای تسویه مابقی معوقات کارکنان هپکو با جدیت ادامه دارد و بزودی باقیمانده مطالبات هم پرداخت می‌شود. کار رسیدگی به موضوع کارگران هپکو و آذرآب به همین جا ختم نشد و حتی مدیران عامل این دو شرکت هم دستگیر شدند. با وجود اقدامات صورت گرفته اما کارگران هپکو اعتراضاتی داشتند. آنها نسبت به بلاتکلیفی و راه‌اندازی نشدن خط تولید شرکت منتقد بودند. سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی اوایل آبان‌ماه به این کارگران قول داد مشکلات آنها تا پایان سال 96 حل خواهد شد. آقازاده ضمن اینکه از کارگران هپکو خواست دغدغه معیشت نداشته باشند، به آنها اطمینان  داد این کارخانه به اوج  بازخواهد گشت.
4 ماه است حقوق نگرفته‌ایم
برای پیگیری وضعیت کارگران هپکو پای صحبت یکی از کارگران این شرکت نشستیم. این کارگر در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن تشکر از پیگیری رسانه‌ها، گفت: 4 ماه است حقوق نگرفته‌ایم. شرایط شرکت عجیب است و هیچ انگیزه‌ای برای کار دیده نمی‌شود. این کارگر درباره تجمعاتی که در بهمن‌ماه برگزار کردند، گفت: با وجود قول‌هایی که مسؤولان دادند معوقات ما تنها تا مهرماه پرداخت شد و ما در چند ماه اخیر هیچ دریافتی‌ای نداشته‌ایم. قول داده بودند در آستانه شب عید یک ماه حقوق و عیدی ما را در بهمن پرداخت کنند که نکردند و همین موضوع باعث شد تعدادی از کارگران مقابل استانداری تجمع کنند که البته نتیجه‌ای هم حاصل نشد. وی درباره مدیریت جدید این شرکت هم گفت: مدیریت جدید چند هفته در شرکت حضور پیدا کرد اما پس از مدتی ناپدید شد و ما از او خبری نداریم، شرکت در حال حاضر بلاتکلیف است. این کارگر هپکو در پاسخ به این سوال که مطالبه شما در حال حاضر چیست؟ گفت: ایام عید نزدیک است و نیاز به توضیح نیست که در این ایام همه مردم ایران به خرید می‌روند اما ما نه‌تنها 4 ماه است حقوق دریافت نکرده‌ایم بلکه حتی عیدی هم نگرفته‌ایم.


جنس فروخته‌شده پس گرفته شود
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: جنس فروخته‌شده از سوی فروشندگان باید پس گرفته شود. به گزارش صداوسیما، سیدمحمود نوابی افزود: اصطلاح جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود به‌رغم اینکه توهین به مشتری بود و پشت شیشه فروشگاه‌ها نصب می‌شد ولی مردم از آنها خرید می‌کردند و ما این ناهنجاری را به یک هنجار اجتماعی تبدیل کرده بودیم.‏ ما با این پدیده که در هیچ جای دنیا مشابه نداشت‏ مقابله کردیم و امروز شعار ما این است که جنس فروخته شده پس گرفته می‌شود. نوابی افزود:‌ برخی تبلیغات اغواکننده است که باید روزی جمع شود و متاسفانه در رسانه‌ها و حتی صداوسیما‏ تبلیغ می‌شود که باید جلوی آن گرفته شود. نوابی افزود: درج قیمت باید قانونی باشد، ولی عمل نمی‌شود که باید مردم مطالبه‌گری کنند‏،‌ مردم در صورت برخورد با گرانفروشی،‌کم‌فروشی، تقلب،‌ احتکار و عرضه کالای قاچاق با سامانه ۱۲۴ در میان بگذارند.


Page Generated in 0/0057 sec