printlogo


کد خبر: 189518تاریخ: 1396/12/10 00:00
چادرنشینی زیر باران و در هوای سرد
زلزله‌زدگان کوهبنان کانکس می‌خواهند

 ۶۸ روز زمستان‌گذرانی در یکی از سردترین نقاط کشور در چادرهای سرد و با کمترین امکانات، زلزله‌زده‌های کوهبنان را با چالشی جدی مواجه کرده است.  زمین‌لرزه‌ای که در یکی از زلزله‌خیزترین شهرهای کرمان روی داد آنقدر قوی نبود که بتواند ساختمان‌های نیمه‌مقاوم شهر را تخریب کند، با این وجود ساختمان‌های این شهر آنقدر غیرمقاوم و قدیمی بودند که با کمترین لرزه بر سر ساکنان‌شان آوار شدند.   طبق آمار رسمی تا امروز تنها ۱۹۴ کانکس در منطقه زلزله‌زده توزیع و حدود ۳۰۰ کانکس هم توسط خیران تحویل مردم شده است و برخی مردم هم شخصا اقدام به خرید کانکس کرده‌اند.  با وجود کاهش بارندگی در استان کرمان اما از هفته گذشته نخستین بارش باران زلزله‌زده‌های کوهبنان را با چالش جدی و آبگرفتگی مواجه کرده، این در حالی است که بسیاری از مردم بویژه مستاجران کوهبنانی با مشکلاتی عمده روبه‌رو هستند. طبق قانونی که در زمینه توزیع کانکس برای زلزله‌زدگان مصوب شده، قرار است پس از آواربرداری کامل خانه‌ها یک کانکس به هر خانواده واگذار شود اما برخی از زلزله‌زده‌ها می‌گویند روند توزیع کانکس بسیار زمانبر است.  از طرفی اکثر مستاجران هنوز هم چادرنشین هستند و بسیاری از مردم که خانه‌های آنها ترک خورده است به دلیل احتمال ادامه زمین‌لرزه‌ها از حضور در خانه‌های ترک‌خورده و غیرمقاوم خودداری می‌کنند، البته این روزها اکثر چادرها به حیاط خانه‌ها منتقل شده و از حجم چادرها در معابر عمومی تا حدی کاسته شده است. عضو شورای شهر کوهبنان در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اقدامات مسؤولان در راستای حمایت از زلزله‌زدگان افزود: برخی از مردم در چادر زندگی می‌کنند و نیاز مبرم به کانکس دارند، با این وجود مسؤولان در بخش‌های مختلف تمام سعی خود را به کار گرفته‌اند تا از مشکلات مردم این منطقه کاسته شود. محمد روح‌الامینی افزود: در کنار تلاش مسؤولان، مردم نیز باید تردید را کنار بگذارند و در راستای دریافت تسهیلات و آغاز بازسازی خانه‌های خود اقدام جدی انجام دهند تا شهر بار دیگر ساخته شود. وی بیان کرد: از سوی دیگر برخی مردم کوهبنان محروم هستند و نیاز به حمایت جدی دارند. به دلیل کندی واگذاری کانکس‌ها افرادی که توان مالی داشتند طی 2 ماه اخیر اقدام به خرید کانکس در بازار آزاد کرده‌اند اما کسانی که در حال حاضر در چادر زندگی می‌کنند از اقشار بسیار ضعیف هستند و باید حمایت شوند.
روح‌الامینی بیان کرد: خوشبختانه خیران از استان‌های مختلف کشور در کوهبنان حضور یافته‌ و اقدام به توزیع امکانات و کانکس بین مردم می‌کنند اما خیران باید به صورت جدی‌تر به این موضوع ورود کنند. وی بیان کرد: طرح‌های تشویقی نیز برای مردم در نظر گرفته شده و افرادی که تا پایان اسفندماه اقدام به ساخت و ساز کنند تا 10 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دریافت می‌کنند.  وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر بیان کرد: بارش‌ها موجب آبگرفتگی چادرها و بروز مشکلات بیشتر برای مردم این منطقه شده است. 
یکی از شهروندان کوهبنانی درباره وضعیت نامناسب مردم این شهر زلزله‌زده می‌گوید: کوهبنان شهری زلزله‌خیز است. چگونه انتظار می‌رود مردم در حالی که هر چند روز یک بار شاهد بروز زمین‌لرزه هستند در خانه‌های ترک‌خورده زندگی کنند؟ از سوی دیگر مردم باید برای دریافت تسهیلات و کانکس اقدام به آواربرداری کنند اما اطمینان ندارند که بتوانند اقساط این تسهیلات را با توجه به محرومیت و عدم وجود درآمد پرداخت کنند. وی با اشاره به کمبود شدید حمام و سرویس بهداشتی در کوهبنان گفت: بسیاری از مردم امکان استحمام ندارند، بویژه مستاجران که هنوز تکلیف آنها بدرستی روشن نشده با مشکل جدی مواجه هستند.  وی با اشاره به مبلغ وام در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن بیان کرد: ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام به مردم داده می‌شود. من از مسؤولان این سوال را دارم که با ۵۰ میلیون تومان چگونه می‌توان خانه‌ای را که کاملا تخریب شده است ساخت؟ این شهروند کوهبنانی افزود: زلزله خسارت شدید مالی به مردم زده است. در چنین شرایطی شاهد فشار مضاعف بر زلزله‌زده‌ها برای پرداخت وام‌های معوقه و قبوض برق، آب و گاز هستیم. از مسؤولان می‌خواهیم با توجه به شرایط نامطلوبی که مردم دارند حداقل این قبض‌ها را برای چند ماه به تعویق بیندازند تا مردم مجددا توان مالی خود را بازیابند.  یکی دیگر از زلزله‌زده‌های کوهبنان که در چادر زندگی می‌کند، می‌گوید: به همراه کودک خردسال و دیگر فرزندانم شب‌های زمستان را در چادر به سختی سپری می‌کنیم.  وی بیان کرد: در طول شب بچه‌ها زیر چندین پتو می‌خوابند با این وجود تا صبح همه ما می‌لرزیم و بیشتر مردم دچار سرماخوردگی شده‌اند.  وی افزود: شیر آب که به صورت مشترک استفاده می‌شود یخ می‌زند و برای اینکه بتوانیم از آب استفاده کنیم باید آب جوش روی لوله بریزیم و دستان‌مان را بشوییم.  این زن کوهبنانی افزود: برای سرویس بهداشتی باید به خانه همسایه‌ها مراجعه کنیم و بیشتر مردم طی روزهای پس از زلزله تنها یکی، دو مرتبه حمام رفته‌اند.  یکی دیگر از ساکنان کوهبنان می‌گوید: بعد از بارندگی چادرها خیس شده‌ و با وزش هر باد داخل چادر بشدت سرد می‌شود. او می‌گوید: نمی‌دانم کمک‌هایی که می‌شود طبق چه قاعده و اصولی توزیع شده است.  درخواست مردم این است که یک کمیسیون در شهر تشکیل و بررسی شود آیا کمک‌های خیرین به صورت مساوی بین مردم توزیع شده است؟ پیرزن مسنی که جزو مستاجران کوهبنانی است، می‌گوید: مستاجران اگر پول داشتند قبل از زمین‌لرزه خانه می‌خریدند. ما توان خرید خانه نداریم.  حالا که خانه‌ها خراب شده‌ و صاحبخانه‌ها مستاجران را بیرون کرده‌اند، مسؤولان دقیقا چه راهکاری را برای این افراد در نظر گرفته‌اند؟ قرار بود خانه‌های مسکن‌مهر را به مستاجران بدهند اما من تا الان چنین موردی ندیده‌ام. بنا به این گزارش، مردم کوهبنان با وجود گذشت روزها از وقوع زمین‌لرزه در اوج محرومیت و مظلومیت به ایام نوروز نزدیک می‌شوند و به نظر می‌رسد در سال نو باید سفره‌ هفت‌سین خود را پس از ۹۰ روز داخل چادرها پهن کنند.


Page Generated in 0/0052 sec