printlogo


کد خبر: 189525تاریخ: 1396/12/10 00:00
چگونه سپنتا نیکنام ندانسته به کمک شبکه جاسوسی می‌آید؟
موشک‌ها مال زرتشتی‌ها هم هست

گزارش «وطن امروز» درباره برخی ابعاد جدید پرونده شبکه دستگیر شده ‌زیست محیطی به اتهام جاسوسی که 8 اسفند با عنوان «3 یهودی در شبکه جاسوسی سبز» انتشار یافت واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. واکنش‌هایی که عمدتا این مطالبه را ایجاد کرده که باید دستگاه‌ها و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور توجه بیشتری روی این قبیل مسائل داشته باشند. پیشنهادهایی نیز برای ورود مجلس به این موضوع و قانونگذاری برای قانونمند کردن همکاری نهادهای دولتی و حاکمیتی با سازمان‌های غیردولتی و شرکت‌های خصوصی مطرح شده که به نظر می‌رسد باید با دقت و رعایت ملاحظات پیگیری شود. البته در این میان برخی نیز با انتشار این گزارش «وطن امروز» مخالفت کردند یا احساس کردند باید درباره این موضوع اظهارنظر کنند. سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی و همایون سامه‌یح، رئیس انجمن کلیمیان روز سه‌شنبه یادداشتی برای «وطن امروز» ارسال و تصریح کردند کلیمیان ایران حامی نظام جمهوری اسلامی و تابع مقام معظم رهبری هستند. آنها البته از تیتر «وطن‌امروز» انتقاد نیز کردند و اظهار داشتند «وطن امروز» در گزارش خود نباید اشاره‌ای به یهودی بودن این 3 متهم می‌کرد. اما در این میان یک نفر دیگر هم نسبت به این گزارش «وطن امروز» موضع انتقادی گرفت. یک هموطن زرتشتی به نام «سپنتا نیکنام» که چندی پیش به خاطر رای شورای نگهبان درباره عضویت او در شورای اسلامی شهر یزد، سوژه رسانه‌های خارجی شده بود. این فرد نیز در واکنش به حضور 3 متهم یهودی در شبکه جاسوسی سبز، در توئیتر خود علیه «وطن امروز» نوشت: «برچسب زدن به صرف اقلیت دینی، مذهبی یا قومی، ما را از یکدیگر دور می‌کند. همه باید برای تامین منافع ملی از اظهارات تفرقه‌افکنانه دوری کنیم. ایران سرزمین همه ایرانیان و اقوام و ادیان است. یقینا باید با جاسوسی مقابله شود اما لطفا پای دین را به هر موضوعی باز نکنید. یهودی بودن دلیلی بر جاسوس بودن نیست». این نوشته از آن جهت قابل تامل است که او با نوشتن چند موضوع بدیهی، یک نتیجه‌گیری غیرعادلانه کرده است. این یک اصل بدیهی است که عضویت 3 متهم یهودی در کنار دیگر متهمان مسلمان در این پرونده، نه توهین به کلیمیان ایران است و نه اهانت به مسلمانان!
 در این پرونده 11 نفر تاکنون دستگیر شده‌اند که 3 نفر از آنها یهودی هستند و مابقی مسلمان بنابراین دستگیری یک متهم یهودی و انتشار خبر آن نه توهین به دین او است و نه به معنای ایجاد این انگاره که همه افراد معتقد به آن دین یا‌ آیین، در معرض اتهام قرار دارند. هموطنان کلیمی همانند هموطنان اقلیت مذهبی دیگر مانند مسیحیان و زرتشتی‌ها دارای حقوق و قوانین مشخص در قانون هستند و اصل زندگی مسالمت‌آمیز همه این اقلیت‌ها در کنار مسلمانان، یک اصل بدیهی انسانی و اسلامی است و حتما باید مورد رعایت قرار گیرد.
اما این به معنای آن نیست که به جرائم و اتهامات بویژه آنجا که پای منافع ملی در میان است، پرداخته نشود. اشاره «وطن امروز» به دین 3 نفر از متهمان صرفا یک اشاره بوده که با اطلاع از سایر جوانب و ابعاد پرونده مطرح شده است. سفرهای متعدد این متهمان به سرزمین‌های اشغالی یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی این پرونده است که می‌تواند ابعاد تکان‌دهنده‌ای درباره موضوع نفوذ را فاش کند. به عنوان نمونه یکی از این متهمان یکی از تاجران یهودی بوده است که در سرزمین‌های اشغالی فعالیت‌های اقتصادی و ارتباطات قابل توجهی داشته است. این فرد از اعضای کلیدی شبکه‌ای بوده‌اند که به بهانه پروژه یوز ایرانی، اطراف سایت‌ها و پایگاه‌های موشکی و نظامی ایران پرسه می‌زدند! اتهاماتی جدی درباره این فرد و دیگر متهمان وجود دارد که تا تعیین تکلیف آن کسی نمی‌تواند اقدام به تبرئه آنها کند.
اینکه سپنتا نیکنام نوشته «یهودی بودن دلیلی بر جاسوس بودن نیست» یک عبارت بدیهی است؛ «وطن امروز» هم کسی را به‌خاطر یهودی‌بودن جاسوس نخوانده است، بلکه انبوهی از اطلاعات منابع موثق بر جاسوسی این افراد صحه می‌گذارد. لذا طرح چنین عبارتی آیا با هدف القای این مساله نیست که این سه نفر به‌خاطر یهودی بودن جاسوس خوانده شده‌اند؟! این توئیت می‌تواند در راستای کمک به شبکه جاسوسی کشف شده و متهمان تلقی شود. برای همین است که نوشته و موضع او بلافاصله با استقبال رسانه‌های ضدانقلاب مواجه شده است. آقای سپنتا نیکنام حتما باید این نکته بدیهی را بداند که برنامه دفاع موشکی ایران که رژیم صهیونیستی به دنبال نابودی آن است و عواملش در درون ایران به دنبال جاسوسی از آن هستند؛ امنیت یکسان برای هموطنان اعم از مسلمان، مسیحی، زرتشتی، یهودی و... فراهم کرده است.


Page Generated in 0/0116 sec