printlogo


کد خبر: 189527تاریخ: 1396/12/10 00:00
اخبار

دادستان کل کشور:
تشخیص جرم جاسوسی  بر عهده دستگاه قضاست
دادستان کل کشور می‌گوید طبق قانون تنها دستگاه قضا می‌تواند درباره جاسوسی یک فرد اظهارنظر کند و اگر فردی در دستگاه قضا محاکمه و به جاسوسی محکوم شد، کسی نمی‌تواند بگوید وزارت اطلاعات این موضوع را تشخیص نداده پس متهم به جاسوسی، جاسوس نیست. به گزارش «وطن‌امروز»، تشخیص جاسوسی متهمان و اختلافات درباره آن به ماجرای دستگیری عبدالرسول دری‌اصفهانی، عضو مذاکره‌کننده هسته‌ای به اتهام جاسوسی بازمی‌گردد. پس از قطعی شدن حکم این متهم و اعلام آن، برخی همچون محمود علوی، وزیر اطلاعات مدعی شدند از نظر معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات که مرجع تشخیص موضوعات مرتبط با جاسوسی است، دری‌اصفهانی مرتکب جاسوسی نشده است. حالا چند ماه پس از اینگونه اظهارنظرها، دادستان کل کشور به آن واکنش نشان داد. او گفت براساس قانون وزارت اطلاعات و سایر نهادهای امنیتی، ضابط قضایی قوه‌قضائیه هستند و نمی‌توانند درباره جاسوسی یک فرد تصمیم‌‌‌گیری کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری تاکید کرد این تنها دستگاه قضاست که باید در این زمینه حکم صادر کند.  براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور روز گذشته در مراسم معارفه دادستان مرکز استان گلستان به سرنوشت مؤسسات مالی و اعتباری، بانک‌ها و وضعیت قاچاق کالا و ارز اشاره کرد و گفت: این مسائل را نباید عادی گرفت،
همچنین همه مسؤولان در جاسوسی و نفوذ دقت کنند. دادستان کل کشور بیان داشت: گاهی گفته می‌شود تشخیص جاسوس بر عهده وزارت اطلاعات است ولی این سخن خیلی دقیق نیست و کسانی که اینگونه معتقدند اشتباه می‌کنند، چرا که مبنای عرض بنده قانون است. وی با بیان اینکه وزارت اطلاعات وظیفه قانونی تعریف‌شده‌ای دارد و هدف از تشکیل وزارت اطلاعات عناوینی است که در ماده یک آمده است، تصریح کرد: طبق قانون، جاسوسی جرم است و وظیفه تعقیب و مجازات آن به عهده قوه‌قضائیه است و وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و بسیج، ضابط قوه‌قضائیه هستند و تشخیص جرم و تعیین عاملان و معاونان جرم و تعیین مجازات بر عهده قوه قضائیه است. در کجای قانون گفته شده تشخیص جاسوس به عهده وزارت اطلاعات است؟ پیگیری، تعقیب، کسب اطلاعات امنیتی و تجزیه و طبقه‌بندی به عهده وزارت اطلاعات است. چرا برخی حرف‌هایی می‌زنند که در چارچوب قانون نیست؟  وی خاطرنشان کرد: تشخیص جرم جاسوسی، تعیین عاملان و شریک جرم بر عهده قاضی و قوه‌قضائیه است و اگر فردی در دستگاه قضایی به عنوان جاسوس محاکمه و محکوم شد، کسی نمی‌تواند بگوید چون وزارت اطلاعات تشخیص نداده پس جاسوس نیست.

 واکنش رئیس دانشگاه آزاد به جنجال‌آفرینی‌ها:
زیباکلام از 2 جا غیرقانونی  حقوق می‌گرفت
فرهاد رهبر با اشاره به جنجال‌آفرینی صادق زیباکلام گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم، گفتیم شما غیرقانونی از 2 جا حقوق می‌گیرید؛ نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشید. به گزارش تسنیم، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه نشست معاونان فرهنگی این دانشگاه در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه برخی اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد به صورت نیمه‌وقت در یک واحد و به صورت تمام وقت در یک واحد دیگر فعالیت می‌کنند، گفت: بنده هرچه بررسی کردم متوجه نشدم که یک نفر چگونه می‌تواند یک نفر و نیم باشد. حتی در این شرایط برخی اعضای هیات علمی در برخی جاها نیز حق‌‌‌‌‌‌‌‌‌التدریس هستند. رهبر ضمن خطاب قرار دادن اعضای هیأت علمی این دانشگاه، اعلام کرد: من از همینجا اعلام می‌کنم تمام افرادی که بدون مجوز دانشگاه مبدأ خود در دانشگاه آزاد فعالیت می‌کردند، همه حقوقی را که طی آن مدت دریافت کرده‌اند، طبق قانون باید برگردانند، زیرا خلاف قانون عمل کرده‌اند؛ مگر اینکه به صورت حق‌التدریسی حساب شده باشد.
در این صورت به اندازه حق‌التدریسی به آن فرد پرداخت شود و در صورتی که موظفی‌اش در دانشگاه مبدأ پر نشده باشد وجه را باید به خزانه دولت برگرداند. رهبر با اشاره به اظهارات یکی از اساتید دانشگاه تهران (زیباکلام) که مدعی است از دانشگاه آزاد اخراج شده است، گفت: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم، گفتیم شما غیرقانونی از
دو جا حقوق می‌گیرید؛ نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشید. البته به ایشان گفته‌ایم می‌تواند در دانشگاه تهران حضور داشته باشد و در دانشگاه آزاد حق‌‌‌‌‌‌‌‌‌التدریس باشد.


Page Generated in 0/0054 sec