printlogo


کد خبر: 189528تاریخ: 1396/12/10 00:00
خودداری شرکت‌های سوخت‌رسانی آلمان از تأمین سوخت هواپیمای وزیر امورخارجه ایران پس از اجلاس امنیتی مونیخ
باک خالی برجام!
هواپیمای ظریف سرانجام با سوخت‌رسانی نیروی هوایی ارتش آلمان، مونیخ را ترک کرد

گروه سیاسی: در جریان سفر اخیر محمدجواد ظریف به آلمان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، شرکت‌‌های سوخت‌رسانی این کشور در اقدامی عجیب و غیرمحترمانه، از تامین سوخت هواپیمای وزیر امور خارجه ایران امتناع کردند تا پس از ساعت‌ها، در نهایت وزارت دفاع آلمان با ارسال تانکر سوخت‌رسان، به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران سوخت برساند.
به گزارش «وطن‌امروز»، درحالی که آلمان به عنوان یکی از کشورهای عضو 1+5 در قرارداد برجام میزبان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و دیپلمات اول ایران در برجام بود اما در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ روابط 2 کشور، شرکت‌‌های سوخت‌رسانی آلمان از تامین سوخت هواپیمای وزیر امور خارجه ایران امتناع کردند. این خبر را نخستین‌بار رسانه‌‌های آلمانی منتشر کردند. ماجرا مربوط به سفر 29 بهمن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به آلمان برای شرکت در اجلاس مونیخ است. در این‌باره رسانه‌های آلمانی گزارش دادند شرکت‌های سوخت‌رسانی هواپیما در فرودگاه مونیخ از تأمین سوخت برای هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران خودداری کردند.
رسانه‌های آلمان روز چهارشنبه گزارش دادند شرکت‌های سوخت‌رسانی فرودگاه شهر «مونیخ» به‌بهانه رعایت تحریم‌های آمریکا از تأمین سوخت برای هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران خودداری کردند. وبگاه «دویچه‌وله» گزارش داد پیش از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، شرکت‌های نفتی فرودگاه این شهر حاضر به سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران نبودند و با دخالت وزارت دفاع و خارجه آلمان بود که جلوی یک رسوایی گرفته شد. به گزارش تسنیم، روزنامه «اشپیگل» هم نوشته است دولت آلمان به‌زحمت موفق شده از ایجاد یک جنجال و آبروریزی جلوگیری کند، زیرا بعد از امتناع شرکت‌های نفتی از سوخت‌رسانی به هواپیمای وزیر امور خارجه ایران، وزارت امور خارجه آلمان از وزارت دفاع کمک خواسته و دولت مجبور شده با تانکرهای سوخت‌رسان ارتش این اقدام را انجام دهد.
وزارت امور خارجه ایران قبل از سفر ظریف به کنفرانس امنیتی مونیخ از فرودگاه این شهر خواسته بود سوخت لازم برای پرواز هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران به‌سمت مسکو را فراهم کند اما فرودگاه این درخواست را رد کرده بود. رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ  گفته با زحمت فراوان، حضور ظریف و هیأت همراه وی در مونیخ امکانپذیر شده است. «دویچه‌وله» نوشته است: «این نخستین‌بار نیست که وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت می‌کند اما حتی در دوره تحریم‌های سخت بین‌المللی علیه ایران هم هواپیمای حامل وزیر امور خارجه و همراهانش هیچ‌گاه دچار «مشکل سوخت‌رسانی» به‌دلیل تحریم‌ها نشد».
بعدازظهر چهارشنبه اما وزارت دفاع آلمان با انتشار بیانیه‌ای این ماجرا را تایید کرد. وزارت دفاع آلمان با انتشار اطلاعیه‌ای گزارش رسانه‌های این کشور را مبنی بر اینکه شرکت‌های نفتی در جریان سفر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به مونیخ طی هفته گذشته، حاضر به سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وی نشده بودند تایید کرد.
بنابر اعلام وزارت دفاع آلمان، پس از اینکه ارتش این کشور برای سوخت‌رسانی به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه ایران اعلام آمادگی کرد، این مساله رفع شد.
این هم آلمان!
سیاست دولت جدید آمریکا در قبال برجام و رجزخوانی‌‌های او برای پاره کردن این توافق هسته‌ای باعث شد در ایران دولت حسن روحانی روی ایده برجام منهای آمریکا حساب باز کند. با این حال جریان منتقد سیاست خارجی دولت روحانی بارها تصریح کرد توافق هسته‌ای منهای دولت آمریکا استمرار نخواهد داشت، چرا که دولت‌‌های اروپایی نمی‌توانند برای خود ماهیت مستقلی از برجام تعریف کنند. طی ماه‌ها و هفته‌‌های اخیر نیز با اعلام مواضع صریح تروئیکای اروپایی حاضر در برجام، موضع آمریکا و این کشورها برای افزایش فشار بر ایران برای گرفتن امتیازات بیشتر هسته‌ای و موشکی آشکار شد. اکنون در بعد اقتصادی نیز همراهی اروپا با آمریکا علیه ایران واضح‌‌‌‌‌‌تر از قبل شده است. اگر در جریان همکاری‌‌های بانکی، آمریکایی‌ها برخلاف تعهدات‌شان در برجام، صراحتا بانک‌‌های اروپایی را از همکاری با بانک‌‌های ایران منع کرده بودند؛ حالا آبروریزی عدم سوخت‌رسانی هواپیمای وزیر امور خارجه ایران توسط شرکت‌‌های آلمانی نیز وجه دیگری از عدم استقلال همکار‌‌ی‌های اقتصادی اروپا با ایران را نشان داد. آلمان‌ها حالا ثابت کردند با وجود برجام و تعطیلی بخش عمده‌ای از فعالیت‌‌های هسته‌ای ایران، حتی حاضر نیستند سوخت هواپیمای وزیر امور خارجه برجامی ایران را تامین کنند! اقدامی که یک توهین آشکار به یک دولت و ملت و  نشان‌دهنده واقعیت‌‌های موجود در عرصه قدرت در دنیاست.
وزارت امور خارجه: ماجرا پیچیده نبود
در پی اطلاعیه وزارت دفاع آلمان و تایید ماجرا، وزارت امور خارجه ایران شامگاه چهارشنبه به این موضوع واکنش نشان داد. بهرام قاسمی در این‌باره گفت: «این مساله آنچنان که در اخبار منتشر شده، موضوعی عمده و پیچیده نبود. موضوع این بود که به دلیل کوتاهی سفر جناب آقای دکتر ظریف به مونیخ و محدودیت زمانی که هیات کشورمان جهت سفر به مسکو با آن روبه‌رو بود، شرکت‌های سوخت‌رسان مستقر در فرودگاه مونیخ با تردیدها و تعلل ناخواسته‌ای روبه‌رو شدند که در نهایت به منظور جلوگیری از بروز مشکل در سفر هیات کشورمان به روسیه و حضور دکتر ظریف در نشست اندیشکده والدای، با پیگیری‌های به‌عمل آمده و هماهنگی وزارت خارجه آلمان، با رفع مشکلاتی که ایجاد شده بود، سوخت‌رسانی به هواپیمای هیات کشورمان
انجام شد».
 


Page Generated in 0/0064 sec