printlogo


کد خبر: 189558تاریخ: 1396/12/12 00:00
رئیس کمیته امداد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به وضعیت زندگی برخی مسؤولان مطرح کرد
نمک زندگی اشرافی روی زخم مستضعفان

گروه اجتماعی: رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه برخی ایرادات دستگاهی به تولید و توسعه فقر کمک می‌کند، گفت: برای مثال گرفتاری در ربا در برخی نظام‌های بانکی گلوگاه فقر به‌حساب می‌آید. همچنین سبک زندگی دور از الگوی ایرانی- اسلامی از محل‌های تولید فقر است و افزون بر اینها زندگی اشرافی برخی مدیران بیش از هر موضوع به فقر دامن می‌زند و نمک بر زخم نیازمندان می‌پاشد. به گزارش «وطن امروز»، در آستانه سالروز تأسیس کمیته امداد، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی در محل برگزاری نماز جمعه حاضر شد و در پیش‌خطبه نماز جمعه اظهار داشت: 14 اسفندماه سالروز تأسیس کمیته امداد به‌عنوان نخستین‌ نهاد مقدس در نظام اسلامی است که به‌فرمان بنیانگذار نظام حضرت امام راحل تشکیل شد و کمیته امداد محصول گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر منظومه فکری امام راحل است. رئیس کمیته امداد تأکید کرد: در ادبیات ایشان از عبارت مستضعف استفاده می‌شد نه اقشار فرودست. در گفتمان امام راحل محرومان افرادی هستند که حقوق‌شان پایمال ‌شده و محرومیت محصول ضعف و اشکال در برپایی عدالت است.
مستضعفان باشرافت هستند
در ادامه فتاح بیان داشت: امام راحل خطاب به اعضای شورای نگهبان فرمودند: «شما بیایید احکام الهی را اجرا کنید و باید قوانینی وضع شود که حقوق محرومان و فقرا به آنها بازگردانده شود و این وظیفه شماست». در ادبیات امام، مستضعفان انسان‌هایی مستعد و باشرافت هستند که زیاده‌خواهی و کم‌توجهی دیگران، فقر و محرومیت را به آنها تحمیل کرده است. وی تأکید کرد: در نگاه امام راحل «پایه‌های انقلاب بر دوش محرومان است و انقلاب از آن پابرهنه‌هاست». امام عبارت ولی‌نعمتان برای این قشر را استفاده کرده و فرمودند تنها کسانی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر، محرومیت و استضعاف را کشیده باشند. فقرا و متدینان بی‌بضاعت، گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب هستند. رئیس کمیته امداد گفت: سبک زندگی امام سبک زندگی یک پیشوای محرومان بود و امام خود را از این قشر و با این قشر می‌دانست و تا آخرین لحظه با همین سیره زندگی کرد. ایشان همواره کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان ترجیح می‌داد و بارها این موضع را اعلام کرد.
افزایش فقر در پی ناکارآمدی برخی مدیران
وی با بیان اینکه فشارها و تحریم‌های ظالمانه، جنگ تحمیلی، تورم و رکود و تصمیمات و سیاست‌های غلط اقتصادی و اجتماعی باعث توسعه فقر در کشور شده است، گفت: البته سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی مدیران در طول سالیان باعث افزایش حجم و وسعت فقر شده است ضمن اینکه معضلات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق، زندانی شدن سرپرست خانواده‌، حاشیه‌نشینی،‌ مهاجرت‌های بی‌رویه، ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج، تصادفات جاده‌ای و برخی بلایای طبیعی مثل خشکسالی بر شدت فقر و محرومیت افزوده است. وی با بیان اینکه حرکت بانکداری به سمت ربا، گلوگاهی برای تولید فقر خواهد بود، گفت: متأسفانه علاوه بر این موارد، زندگی اشرافی مسؤولان در برخی ارکان اسلامی بیش از هر چیز به فقر دامن می‌زند و نمک بر زخم محرومان و مستضعفان خواهد  بود. رئیس کمیته امداد با اشاره به اینکه اگر به‌جای اتکا به توان داخلی، نگاه‌مان به بیرون از مرزها باشد تولید ملی و کارخانه‌های دچار اشکال و همین موضوع باعث تولید فقر در کشور می‌شود، گفت: در کشور ما فقر تولیدشده در بخش‌های مختلف به نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد سرازیر می‌شود و تکلیف ما با وجود محدودیت‌های فراوان، مداوای پیامدهای فقر بویژه در خانواده است. کمیته امداد و سایر نهادهای حمایتی محلی و حقوق گرفتن نیستند بلکه درمانگاه و اورژانس اجتماعی برای توقف و تسکین فقر و توانمندسازی و خروج از فقر هستند.  فتاح با تأکید بر اینکه درمان اصلی و ریشه‌ای فقر و محرومیت در گروی رشد اقتصادی است، گفت: این امر محقق نخواهد شد مگر با عمل به اقتصاد مقاومتی که سفارش اکید مقام معظم رهبری است.
5 میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد
رئیس کمیته امداد با بیان اینکه متأسفانه حدود 5 میلیون نفر مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش کمیته امداد هستند، اظهار کرد: البته افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و خیریه‌ها جدا از این تعداد است. واضح است این حجم از افراد تحت پوشش، زیبنده نظام اسلامی نیست و با تحقق عدل و عدالت که شعار اصلی انقلاب اسلامی است، فاصله دارد. رئیس کمیته امداد با بیان اینکه با توجه به برنامه و سیاست توانمندسازی، تعداد خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نسبت به 2 سال قبل 200 هزار خانواده کاهش‌یافته است، گفت: یک‌میلیون زن سرپرست خانوار، یک‌میلیون و 400 هزار سالمند، 170 هزار یتیم، 42 هزار بیمار صعب‌العلاج، 300 هزار دانش‌آموز، 70 هزار دانشجو و 30 هزار خانواده با سرپرست زندانی، بیشترین افراد تحت پوشش کمیته امداد را تشکیل می‌دهند.


Page Generated in 0/0058 sec