printlogo


کد خبر: 189572تاریخ: 1396/12/12 00:00
آیا دروغ راه جدید شبه‌روشنفکران سینما برای دیده شدن است؟
توهم و دروغ!

محسن شهمیرزادی: «خستگی‌ناپذیر در دروغ، کلیک و لایک و فالوئر به چه قیمتی»؛ اینها عباراتی بود که مهناز افشار در توصیف افرادی به زبان آورد که معتقد بود آنها برای کلیک، لایک و فالوئر و در یک کلام برای بیشتر دیده شدن، حاضر به دروغ‌پردازی و تحریک مردم هستند. این واکنش او در برابر ابهاماتی بود که پیرامون زندگی شخصی و مالی‌اش منتشر شد. انتقادی که بسیاری از سلبریتی‌ها نیز  نسبت به «توده» مردم در فضای مجازی دارند و مدام بر طبل «باید فرهنگسازی کنیم» می‌کوبند. آنها با بیان اینکه در فضای مجازی می‌توان به آسانی دست به ایجاد شایعه زد، بر این نکته تاکید دارند که فقر فرهنگی مردم موجب می‌شود این شایعات به سرعت گسترش پیدا کند. آنها همچنین دروغ‌پردازان و شایعه‌آفرینان را انسان‌هایی مغرض می‌دانند که وجودشان برای جامعه مضر است اما بی‌شک تکلیف سلبریتی‌ها جدای از مردم است. آنها الگوی جامعه و نخبگان فرهنگی کشور هستند که مجازند در هر موضوعی اعم از سیاست، اجتماع، اقتصاد و... اظهارنظر کنند. آنها مجازند هر سخنی بگویند بدون آنکه بازخواست شوند.
برای فردای میانسالی
از جمله معترضان به فضای دروغ‌افکنی و شایعه‌پردازی در فضای مجازی مهناز افشار بود که شرح آن پیش از این آمد. افشار که پیش از این حضور وی در فیلم‌های کمدی، او را نزد مخاطبان مطرح کرد، با حضور و اظهارنظر در عرصه‌های سیاسی تلاش داشت از خود یک سلبریتی همیشه در صحنه و سیاسی بسازد. کاراکتری آزادی‌خواه و عدالت‌طلب که در زندگی واقعی خود به واسطه ازدواج با یاسین رامین- یکی از متهمان اقتصادی- چندان باورپذیر به نظر نمی‌رسد. افشار در مدت اخیر بارها به حمایت از آشوبگران خیابانی به بهانه‌های مختلف پرداخته اما به نظر می‌رسد تلاش‌ او برای بیشتر دیده شدن چندان مثمرثمر واقع نشده است. او در جدیدترین توئیت خود با ارائه گزاره‌ای بدون سند نوشت: «به دلیل حمایت دختران خیابان انقلاب، تصویر من تا اطلاع ثانوی در تبلیغات شهری مجموعه خانگی گلشیفته ممنوع شد. خوش به حال آنها که خوشحال می‌شوند اما ارزشش را داشت.» ساعاتی پس از انتشار این توئیت، عکس‌های بسیاری از او روی بیلبوردهای شهری سریال گلشیفته در فضای مجازی منتشر شد که موجی از واکنش‌های منفی فضای مجازی را نسبت به این جوسازی خانم بازیگر در پی داشت.  سیدمحمود رضوی که پیش از این تجربه همکاری با بهروز شعیبی- کارگردان سریال گلشیفته- را دارد، در توئیتی خطاب به مهناز افشار نوشت: «همکار عزیز! خانم  افشار بزرگوار! کاش کمی با تامل و تحمل بیشتر این مطلب را منتشر می‌کردید تا الان که تصاویر شما در گلشیفته روی بیلبوردها به نمایش درآمده، متهم به چیزی نشوید، هم شما سوپراستار هستید و نیازی به این جنجال‌ها ندارید و هم آقا بهروز شعیبی عزیزتر از جان مبرا از این فضاهاست.» اعتراضات به دروغگویی خانم بازیگر در نهایت باعث شد افشار با انتشار توئیتی دیگر مدعی شود فشار رسانه‌ها و هوادارانش باعث نصب تصویر او بر بیلبوردهای سطح شهر شده است! هرچند در این میان اصلا مشخص نشد که منبع ادعاهای خانم افشار در ارتباط با ممنوع‌التصویر شدن چه بوده و وی با استناد به چه مدرکی دست به انتشار چنین توئیتی زده است اما شاید انتشار چنین توئیت‌هایی را نباید بی‌ارتباط با آنچه سیدمحمود رضوی در مطلب خود به طور تلویحی به آن اشاره کرد دانست. به نظر می‌رسد خانم «سوپراستار» از امروز برای فردای میانسالی خود برنامه‌ریزی می‌کند تا با کاهش فیلمنامه‌های پیشنهادی نقشی جدید برای خود تعریف کند تا تعداد فالوئرهایش به سمت سلبریتی دیگری گسیل پیدا نکند.
حکمت دیده شدن
منیژه حکمت نیز که در جشنواره فجر با فیلم بسیار ضعیف «جاده قدیم» حضور پیدا کرده و با واکنش منفی منتقدان و اهالی رسانه مواجه شده بود، در نشست خبری جشنواره فجر با بیان اینکه سناریوی جشنواره فجر را از قبل نوشته‌اند، تلاش داشت تا با ایجاد جنجال و حاشیه برای فیلم خود مخاطبانی دست و پا کند که در این امر با شکست روبه‌رو شد. او اما به نظر می‌رسد هنوز جنجال‌آفرینی سیاسی را بهترین راه برای دیده شدن فیلم ضعیف خود می‌داند و بر آن مصر است. حکمت پس از اعتراض احمد نجفی به مافیای اکران، در پستی اینستاگرامی با مستقل خواندن خود و با اشاره به اینکه در دولت قبلی خانه‌نشین بوده است، نوشت: «آقای احمد نجفی! شما 8 سال درِ این مملکت را گِل گرفتید. یادتونه روزى که رئیس‌جمهور وقت، ملت ایران را خس و خاشاک خطاب کرد شما پشت سر ایشان نیشخندتان تا بناگوش‌تان باز بود؟ یادتونه 8 سال ما را خانه‌نشین کردید؟ یادتونه شما تئوریسین فرهنگى دولت آقاى احمدى‌نژاد بودید و با کمال بی‌شرمى ما را تحقیر می‌کردید و ما مردم، نگرانى و دلهره‌هامون رو با هم تقسیم می‌کردیم، یادتون هست؟ ما خوب یادمون هست، بهتر است ذهن و مغزتان را گِل بگیرید». سخنان بی‌ربط و بی‌سند حکمت هم نتوانست بار دیگر او را بر سر زبان‌ها بیندازد زیرا او نه‌تنها با دروغ بستن به نجفی، خود را در زمره فقرای فرهنگی  معرفی کرد بلکه بر کوس رسوایی خود نیز دمید. آنجا که منیژه حکمت بیش از هر دوره‌ای، در دولت احمدی‌نژاد فیلم ساخته بود و در عین حال ادعای خانه‌نشینی داشت! منیژه حکمت 6 فیلم از 11 فیلم خود را در دوران احمدی‌نژاد- یعنی همان دورانی که وی عنوان کرد در سینما گل گرفته شده بود- تولید کرد.  باید گفت سلبریتی‌ها همواره به واسطه دیده شدن، قدرت و شهرت پیدا می‌کنند و اگر این سرمایه اجتماعی از آنها دریغ شود، آنها نیز تبدیل به یک عضو عادی جامعه خواهند شد. نبرد برای ماندن در صحنه شهرت گاهی اوقات آنها را به قمار می‌کشاند. قماری که با ورود به زمین سیاست و اظهارنظرهای کذب و تهییج مردم و افزودن بر ناامیدی‌های‌شان، شاید بتواند سلبریتی‌های مردم‌پسند را در پیش چشم‌ها نگه دارد. اظهارنظرهایی که متاسفانه با وجود اثبات کذب بودن آنها در بسیاری از موارد از جانب هیچ نهادی مورد بررسی و بازخواست قرار نمی‌گیرد تا شاید کمی از میزان اینگونه خبرسازی‌های نادرست کاسته شود. براستی «خستگی‌ناپذیری در دروغ، کلیک و لایک و فالوئر به چه قیمتی»؟
 


Page Generated in 0/0130 sec