printlogo


کد خبر: 189586تاریخ: 1396/12/12 00:00
وزارت دفاع سوریه هشدار داد
دستور نمایش شیمیایی به تروریست‌‌های غوطه!

وزارت دفاع سوریه درباره نمایش شیمیایی تروریست‌‌های حاضر در غوطه شرقی برای متهم کردن ارتش سوریه هشدار داد. یک منبع نظامی سوری پنجشنبه‌شب درباره توطئه جدید گروه‌های تروریستی جبهه تحریرالشام (نام جدید جبهه النصره وابسته به القاعده)، فیلق‌الرحمن( همکار سابق داعش و فعلی القاعده) و احرارالشام (وابسته به ترکیه و قطر و همکار فعلی القاعده) گفت: «فرماندهان این گروه‌ها دستوراتی درباره به‌کارگیری مواد سمی در نزدیکی خطوط درگیری با ارتش سوریه و هدف قرار دادن غیرنظامیان به منظور متهم کردن ارتش و دولت سوریه از طرف آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای غربی دریافت کرده‌اند. فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه بار دیگر تاکید می‌کند این کشور هیچ‌گاه از ماده سمی علیه افراد در هر زمان یا مکانی استفاده نمی‌کند». دولت سوریه ده‌ها نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و روسای مختلف شورای امنیت و کمیته قطعنامه 1540 ارسال کرده است که شامل اطلاعات مفصل و موثقی درباره تلاش برخی کشورهای حامی تروریسم بویژه ترکیه و عربستان برای دستیابی تروریست‌ها به سلاح شیمیایی می‌شود. در حالی که عمده این حملات شیمیایی «پرچم دروغین» از سوی تروریست‌های غوطه شرقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، ادلب، حمص و حلب علیه غیرنظامیان محلی و ارتش سوریه انجام شده اما آمریکا و متحدانش انگشت اتهام را به سوی دمشق دراز می‌کنند.
گلوله‌باران معابر خروج غیرنظامیان غوطه توسط تروریست‌ها
سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه در نامه‌ای به استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه، ابتکارات کشورش درباره منطقه غوطه شرقی و رقه را شرح داده است. به نقل از تارنمای وزارت دفاع روسیه در این نامه مجموعه اقداماتی که به‌دستور رئیس‌جمهوری روسیه و از سوی مرکز روسی آشتی طرف‌های متخاصم در سوریه درباره غوطه شرقی اجرا می‌شود، تشریح شده است. بر این اساس برای تخلیه ساکنان غوطه شرقی از جمله بیماران و مجروحان از روز 27 ماه فوریه (دوشنبه گذشته) هر روز از ساعت 9 بامداد تا 14 بعدازظهر در مناطق دوما و عربین آتش‌بس اعمال می‌شود و در این فاصله زمانی نیروهای ارتش سوریه حمله به تروریست‌ها را متوقف می‌کنند. همچنین برای تخلیه ساکنان غوطه شرقی با کمک جمعیت هلال‌احمر سوریه گذرگاه انسانی در منطقه مخیم الوافدین تدارک دیده شده است؛ به افرادی که از غوطه شرقی خارج می‌شوند برگه‌هایی داده می‌شود که در آن راه‌های خروج از این منطقه و عبور از مقرهای بازرسی ارتش سوریه تشریح شده است. از طریق بلندگو و انتشار پیامک هم ساکنان منطقه غوطه شرقی اطلاعات لازم را برای خروج دریافت می‌کنند. همچنین در نامه وزیر دفاع روسیه به دی‌میستورا آمده است تروریست‌ها با پرتاب خمپاره به گذرگاه ویژه خروج ساکنان غوطه شرقی، مانع تخلیه آنان از این منطقه می‌شوند.  اقدام تروریست‌های این منطقه در به گروگان گرفتن غیرنظامیان و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی در حقیقت نقض‌کننده قطعنامه اخیر شورای امنیت نیز هست. به گزارش المیادین، معارضان مسلح غوطه شرقی، ده‌ها خانواده را در بازار الهال در دوما محاصره کرده‌اند. همچنین به نقل از رسانه‌های سوری، گلوله‌باران دمشق توسط تروریست‌ها ادامه دارد و در پی شلیک خمپاره از منطقه باب‌السلام در دمشق القدیمه، دست‌کم یک غیرنظامی مجروح شده است. اجرای مشترک آتش‌بس موقت در غوطه شرقی با فرمان پوتین و اسد در حالی است که ارتش‌‌های متحد در سوریه به‌رغم اعلام پایبندی به قطعنامه سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس 30 روزه در سوریه می‌توانند در مناطقی مثل غوطه شرقی که داعش، القاعده و جبهه النصره و گروه‌‌های وابسته به آنها حضور دارند عملیات انجام دهند.
تشکیل کمیسیون بین‌المللی درباره رقه
چند روز پس از آنکه مسکو از فجایع انسانی در مناطقی از سوریه که تحت اشغال آمریکا و تروریست‌‌های تحت امرش هستند پرده برداشت، حال وزیر دفاع روسیه خواهان تشکیل کمیسیون بین‌المللی برای بررسی وضع رقه شده است. سرگئی شایگو در نامه خود به دمیستورا به پیشنهاد روسیه برای ایجاد گذرگاه‌های انسانی در مناطق التنف و اردوگاه پناهندگان روقبان و تشکیل کمیسیون بین‌المللی برای ارزیابی اوضاع انسانی در رقه اشاره کرد.


Page Generated in 0/0055 sec