printlogo


کد خبر: 189587تاریخ: 1396/12/12 00:00
چهارگوشه

60 کشته و زخمی در حمله به سفارت فرانسه در بورکینافاسو
بعدازظهر دیروز در جریان حمله افراد مسلح به سفارت فرانسه در پایتخت بورکینافاسو دست‌کم 7 نفر کشته و بیش از 50 تن زخمی شدند. به گزارش شبکه فرانس 24 به نقل از شاهدان عینی، 5 مرد مسلح پس از وقوع انفجاری مرتبط در نزدیکی ستاد نیروهای مسلح و دانشکده فرانسوی بورکینافاسو به ساختمان سفارتخانه و یک بنیاد فرهنگی فرانسوی در شهر  واگادوگو حمله کردند که گفته می‌شود 4 مهاجم و 2 ژاندارم در جریان درگیری‌‌های متعاقب آن کشته شدند. سفیر فرانسه در این مستعمره سابق فرانسه در غرب آفریقا و همچنین دولت بورکینافاسو نیز حمله یادشده را تایید کردند. در همین حال، پلیس بورکینافاسو نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله مسلحانه‌ای در مرکز شهر واگادوگو در نزدیکی دفتر «پل‌کابا» نخست‌وزیر این کشور واقع در اطراف دفتر سازمان ملل روی داده است. یکی از مهاجمان تا ساعاتی پس از حمله هنوز به تبادل آتش با یگان‌‌های ویژه وزارت دفاع و امنیت ادامه داده است.

آمریکا به اوکراین جنگ‌افزار صادر می‌کند
به‌رغم اعتراضات روسیه، واشنگتن تصمیم دارد برای ارتش اوکراین تسلیحات ارسال کند. وزارت خارجه‌ آمریکا در این زمینه از 210 موشک ضدتانک و 37 موشک‌انداز به ارزش 47 میلیون دلار سخن گفته است. سربازان اوکراین می‌توانند از این سلاح‌ها در پیکار علیه شورشیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین استفاده کنند. درگیری‌های نظامی این منطقه از سال 2014 در جریان است. وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد این معامله‌ تسلیحاتی در خدمت امنیت ملی آمریکاست، زیرا امنیت اوکراین را بیشتر می‌کند.

سفر هیأتی یهودی به بحرین
در ادامه رقابت برخی دولت‌های حاشیه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، یک هیأت 17 نفره یهودی با نظارت یکی از خاخام‌های برجسته ایالت نیویورک آمریکا وارد منامه شد. خاخام مارک اشنایر در منامه گفت: شاه بحرین همان کسی است که تلاش‌ها برای معرفی حزب‌الله به عنوان گروهی تروریستی از سوی تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را رهبری کرد. وی افزود: شاه بحرین به من گفت بیشترین امید برای حصول صدای عربی میانه در خلیج‌فارس آن است که اسرائیل، قدرتمند باشد و من نیز از حمایت اسرائیل توسط شاه تشکر کردم.

تظاهرات در کردستان عراق علیه قانون حقوق‌ها
صدها تن از ساکنان استان سلیمانیه عراق در اعتراض به قانون تغییر حقوق‌ کارمندان در اقلیم کردستان تظاهرات کردند. نماینده سازمان‌های محلی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما امیدوار بودیم پارلمان به بازگرداندن پول‌هایی رأی بدهد که طی سال‌های گذشته از حقوق کارمندان در اقلیم کردستان کم شده بود. ما غافلگیر شدیم از اینکه اعضای پارلمان به نفع قانون اصلاح حقوق‌ها رأی دادند. قانونی که تنها به نفع صاحبان مشاغل غیردولتی، اعضای پارلمان و وزرا است. پارلمان اقلیم کردستان روز سه‌شنبه با هدف کاهش شدت بحران مالی، قانون تغییر حقوق‌ها را تصویب کرد.
 
اعلام حمایت رسمی آمریکا از جنایات سعودی
سخنگوی پنتاگون طی کنفرانسی مطبوعاتی، رسما بر حمایت آمریکا از تجاوز ائتلاف تحت امر رژیم سعودی به یمن تأکید کرد.  «دانا وایت» گفت: «ماموریت ما در یمن بر 2 بخش است؛ مبارزه با تروریسم و حمایت از عربستان‌سعودی که با حمله حوثی‌ها (انصارالله) که تحت حمایت ایران هستند و تاسیسات شهری (در عربستان) را هدف حملات موشکی قرار می‌دهند.» اما او در حالی حمایت آمریکا از جنایات ائتلاف سعودی در یمن را محدود به سوخت‌رسانی و مشارکت در داده‌های اطلاعاتی جنگی دانست که بخش مهمی از تسلیحات ارتش عربستان و امارات در تجاوز آشکار علیه یمن، آمریکایی است. همچنین گزارش‌های متعددی درباره دخالت مستقیم ناوگان دریایی پنتاگون و همین طور مستشاران، خلبانان و نیروهای رزمی خصوصی آمریکایی در جنگ یمن  وجود دارد.


Page Generated in 0/0057 sec