printlogo


کد خبر: 189626تاریخ: 1396/12/13 00:00
چهارگوشه

کاهش کارکنان سفارت آمریکا  در کوبا
آمریکا اعلام کرد تصمیم خود برای کاهش نزدیک به دو سوم کارمندان سفارتش در هاوانا را دائمی کرده است. کاهش دائمی کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا بر روابط 2 کشور و همچنین خانواده‌های کوبایی- آمریکایی نیز تاثیرگذار خواهد بود. تنش در روابط آمریکا و کوبا پس از آن شدت گرفت که دیپلمات‌های آمریکایی هدف حملات ناشناخته به اصطلاح صوتی قرار گرفته و شنوایی و سلامت آنها تحت‌الشعاع قرار گرفت. دولت کوبا هرگونه دخالت یا اطلاع داشتن از این حملات را رد می‌کند.

تمدید تحریم‌های آمریکایی  علیه روسیه
کاخ سفید شامگاه جمعه اعلام کرد تحریم‌های ضد روسیه بر سر موضوع اوکراین را به مدت یک سال دیگر تمدید کرده است. بر این اساس، اقدامات تنبیهی که واشنگتن علیه روسیه و به بهانه دخالت این کشور در امور اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه در تاریخ‌های ششم، شانزدهم و بیستم مارس و 19 دسامبر 2014 وضع کرد، تا سال آینده ادامه خواهد داشت. تنش میان مسکو و واشنگتن از حدود 4 سال پیش بعد از اعلام استقلال جمهوری کریمه از اوکراین و پیوستن آن به فدراسیون روسیه و بحران و ناآرامی در شرق اوکراین، شدت یافت.


تقابل روسیه و آمریکا، مهم‌ترین نهاد حل و فصل مسائل جهان را تضعیف کرده است
شکاف بزرگ در شورای امنیت
تعدد بحران‌های جهانی که غرب از حل کردن آنها در تعامل با قدرت‌های شرقی عاجز مانده است، باعث شده شورای امنیت برد بین‌المللی سابق خود را از دست بدهد و دچار عمیق‌ترین شکاف ممکن در دوران پس از فروپاشی بلوک شرق و اتحاد جماهیر شوروی شود. تعداد مواردی که روسیه، چین و آمریکا از حق وتوی خود استفاده کرده‌اند در سال‌های اخیر به قدری زیاد شده که می‌توان میزگرد شورای امنیت در مقر سازمان ملل در نیویورک را نه محفلی برای مشارکت قدرت‌های بین‌المللی در حل مسائل جهان بلکه خط مقدم نزاع آنها توصیف کرد. در اوج این نزاع، روسیه و آمریکا هر یک پیش‌نویس قطعنامه‌ای جداگانه را درباره حملات شیمیایی سوریه به شورای امنیت برده‌اند که به طور مطلق طرف مقابل را مقصر این حملات می‌دانند. به گزارش شبکه آرتی، روس‌ها مذاکرات درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید برای تحقیقات بین‌المللی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را تکمیل کرده و روز جمعه سندشان را به شورای امنیت فرستادند اما ظاهرا هیات دائم روسیه در سازمان ملل ترجیح داده برای موعد نهایی رای‌گیری درباره پیش‌نویس منتظر بازخورد سند پیش‌نویس آمریکایی‌ها بماند که پیش‌تر  در میان اعضای شورای امنیت توزیع شده است. 
2 ماه پیش واسیلی نیبینزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نخستین تلاش‌ها را  برای ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای در این رابطه در شورای امنیت توزیع کرد تا جای مکانیزم کمیته مشترک تحقیقات را بگیرد اما غربی‌ها و متحدان‌شان با آن مخالفت کردند. در مقابل نماینده مسکو در نیویورک هم چندی پیش پیش‌نویس قطعنامه غربی با حمایت آمریکا درباره تمدید مهلت مأموریت کمیته مشترک سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی برای تحقیقات شیمیایی در سوریه را وتو کرد. آمریکایی‌ها که در موضع ضعف قرار گرفته‌اند طی چند روز گذشته برخی پیشنهادات روسیه را در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود گنجاندند تا بلکه نظر رقیب را جلب کنند. هیات آمریکایی به رهبری نیک هیلی، پنجشنبه گذشته از اعضای شورای امنیت خواسته بود روز جمعه در مقر هیات ایالات متحده در سازمان ملل برای بررسی پیش‌نویس قطعنامه گرد هم آیند اما روسیه در این نشست حضور نیافت. فردای آن روز آمریکایی‌ها غافلگیر شدند وقتی دریافتند طرف روس پیش‌نویس قطعنامه خود را ارائه داده است که بر اساس آن باید مکانیزم تحقیقات مستقلی از سوی کمیته‌ای توسط سازمان ملل برپا شود که برای یک سال تشکیل و به منظور تحقیقات شفاف و مستقل و روشمند تشکیل می‌شود. کارشناسان باید خلاصه نتایج را براساس حقایق مستند و تأیید شده ارائه کنند و اسناد باید مستقیما از مکان حادثه گردآوری شود. تمام طرف‌های درگیر نیز باید با این مکانیزم همکاری کامل داشته باشند. نتایجی که این کمیته به آن دست خواهد یافت از سوی شورای امنیت با دقت بررسی خواهد شد. دبیرکل سازمان ملل نیز باید جزئیات فعالیت این مکانیزم را با هماهنگی مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی به شورای امنیت ارائه کند.
 


Page Generated in 0/0112 sec