printlogo


کد خبر: 189659تاریخ: 1396/12/13 00:00
تکذیب ادعای دیدار معصومه ابتکار با آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی درباره ورود زنان به اماکن ورزشی
نامبرده ملاقاتی نداشته است

گروه سیاسی: دفتر آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی نقل‌قول منتشرشده از ایشان توسط معصومه ابتکار درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها را «دروغ» و «کذب محض» خواند. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه دروغ از بزرگ‌ترین گناهان است، از شکستن قبح و زشتی دروغ ابراز تعجب کرد. به گزارش «وطن امروز»، هفته گذشته معصومه ابتکار، معاون امور زنان رئیس‌جمهور نقل‌قولی از آیت‌الله مکارم‌شیرازی را منتشر کرد که این اظهارات در رسانه‌های دولت، رسانه‌های حامی دولت و شبکه‌های ضدانقلاب بازتاب گسترده‌ای داشت. معصومه ابتکار دوشنبه 7 اسفند در دیدار با اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی به تشریح وضعیت زنان در کشور پرداخته بود. آنگونه که خبرگزاری خانه ملت گزارش کرده است ابتکار در بخشی از سخنان خود به موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها اشاره کرد.
او با اشاره به اینکه مسأله حضور زنان با کمک مراجع در حال پیگیری است، توضیح داد: «برای آیت‌الله مکارم درباره ورود زنان به ورزشگاه مفصل توضیح دادم. ایشان تأکید کردند اصلاً نمی‌دانستند ماجرا این است. به من چیز دیگری گفتند که من آن واکنش را نشان دادم».
اظهارات ابتکار درباره دیدارش با آیت‌الله مکارم‌شیرازی و ارائه اطلاعات اشتباه به این مرجع تقلید درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها، با اشاره به اینکه ایشان با توجه به موضع‌گیری‌های پیشین درباره این موضوع، از این ماجرا بی‌اطلاع بوده است، بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های داخلی و شبکه‌های ضدانقلاب داشت. در داخل نیز بسیاری از رسانه‌های همسو با دولت به این موضوع پرداختند. روزنامه قانون (از رسانه‌های حامی دولت) حتی در گزارشی با عنوان «زنان پشت در آزادی» که به حاشیه‌های داربی استقلال - پرسپولیس و ممانعت از ورود زنان به استادیوم پرداخته بود، نقل‌قول ابتکار از آیت‌الله مکارم‌شیرازی را منتشر کرد. این رسانه حامی دولت در کنار انتشار نقل‌قول ابتکار از آیت‌الله مکارم، اظهارات چندی پیش این مرجع تقلید درباره اینکه «مگر مشکل کشور ما ورود زنان به ورزشگاه است؟ مشکل مردم، گرانی نان و بیکاری جوانان تحصیلکرده و اشتغال و مشکل بانک بوده که مردم را بیچاره کرده است، دولت به جای نوشتن آیین‌نامه برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها، برای
گران نشدن نان و رفع مشکلات بیکاری و معیشتی مردم آیین‌نامه بنویسد» را منتشر کرد. پوشش گسترده اظهارات ابتکار باعث شد در نهایت
روز گذشته دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی نسبت به این اظهارات واکنش نشان دهد. دیروز شنبه دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی در اطلاعیه‌ای، خبر قانع شدن معظم‌له برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را تکذیب کرد. متن کامل این اطلاعیه به شرح زیر است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم
توضیح لازم
اخیراً در اخبار بعضی رسانه‌ها آمده بود معاون رئیس‌جمهور در امور زنان گفته است درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها، خدمت حضرت آیت‌الله العظمی مکارم رسیدم و توضیحاتی دادم و ایشان نسبت به این موضوع قانع شدند.
به اطلاع همه مخاطبان عزیز می‌رساند این خبر به طور کامل دروغ و کذب محض است و نامبرده ملاقاتی با معظم‌له نداشته و گفت‌وگویی نکرده است و به راستی مایه تعجب است چگونه چنین دروغ‌هایی در عصر و زمانه ما گفته می‌شود و چرا قبح و زشتی دروغ اینقدر از میان رفته است، با اینکه دروغ از بزرگ‌ترین گناهان کبیره از نظر آموزه‌های اسلامی و سرچشمه انواع گناهان است».
توضیح عجیب روابط عمومی ابتکار
ساعتی پس از انتشار این تکذیبیه، روابط عمومی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری نیز توضیحی درباره‌ تکذیبیه دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی منتشر کرد. در این نوشته آمده است: «نظر به انتشار تکذیبیه دفتر حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در خصوص ملاقات معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با ایشان، توضیحات زیر در این مورد ارائه شد:
پس از جلسه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با معاون رئیس‌جمهور، خبرگزاری خانه ملت خبری را منتشر کرد که موضوع ملاقات در آن خبر آمده بود، در حالی که معاون رئیس‌جمهور در جلسه فراکسیون از ملاقات خود با آیت‌الله مکارم‌شیرازی سخنی نگفته و این بخش از خبر اشتباه بوده است. به همین دلیل پس از پیگیری با خبرگزاری خانه ملت این مطلب از متن خبر حذف شد. همچنین با سایر خبرگزاری‌ها که به نقل از خانه ملت، خبر را منتشر کرده بودند صحبت شد و آنها نیز این اشتباه خبری را حذف کردند. به علاوه در مصاحبه مطبوعاتی معاون رئیس‌جمهور به مناسبت هفته زن و روز مادر در تاریخ 9 اسفند وی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: نقل قولی که از من درباره ملاقات با حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی طی روزهای اخیر مطرح شده اشتباه بوده و چنین ملاقاتی انجام نشده است.
این تذکر در خبرهای مصاحبه مطبوعاتی مورد اشاره آمده و ده‌ها خبرنگار شاهد آن بوده‌اند. همچنین در گفت‌وگوی تلفنی با جناب آقای دولتمند در دفتر آیت‌الله مکارم‌شیرازی نیز توضیحات درباره اشتباه بودن این خبر ارائه شده بود ولی متاسفانه این خبر اشتباه به سرعت و قبل از تصحیح در رسانه‌ها منتشر شد».
آنگونه که در توضیح دفتر معصومه ابتکار آمده است، این خبر به اشتباه به سرعت و قبل از تصحیح در رسانه‌ها منتشر شده است اما آنچه در این باره جای سوال دارد، عدم انتشار تکذیبیه بلافاصله پس از انتشار گسترده این خبر در رسانه‌هاست! اینکه چرا ابتکار برخلاف رویه همیشگی که به سرعت به اخبار و گزارشاتی که پیرامون مسؤولیت‌های وی منتشر می‌شده، با ارسال تکذیبیه واکنش می‌داد، در این باره هیچ تکذیبیه‌ای منتشر نکرد؟ در بخشی دیگر از این توضیح، آمده است که ابتکار در نشست خبری روز پنجشنبه خود که 2 روز پس از انتشار این خبر بوده است، به این مساله اشاره کرده و گفته است وی دیداری با آیت‌الله مکارم‌شیرازی نداشته است و خبر منتشرشده اشتباه بوده است. اما این اظهارات تنها در پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری بدین نحو منتشر شده است، ضمن اینکه دقیقا مشخص نیست که این جمله ابتکار در همان روز روی خروجی سایت قرار گرفته یا پس از واکنش آیت‌الله مکارم‌شیرازی دستخوش تغییر شده است. علاوه بر این خبرگزاری‌های رسمی تسنیم، فارس، ایسنا و ایرنا نیز اظهارات ابتکار را آنگونه که روابط عمومی معاونت امور زنان ادعا می‌کند، پوشش نداد‌ه‌اند. به عنوان مثال خبرگزاری ایسنا در پوشش سخنان ابتکار اگر چه از عدم حضور ابتکار در دیدار با مراجع می‌گوید اما هیچ توضیحی درباره اینکه آیت‌الله مکارم‌شیرازی درباره ورود زنان هیچ سخنی نگفته‌اند، منتشر نکرده است. ایسنا اظهارات ابتکار را به این شکل پوشش داده که وی گفته است: «در مذاکراتی که با مراجع انجام شده است به شکل شخصی حضور نداشته‌ام اما گروهی از جانب معاونت فقهی و حقوقی با مراجع گفت‌وگو کرده بودند. دولت نیز
در خصوص حضور زنان در ورزشگاه‌ها اقداماتی انجام داده است به طوری که اخیرا شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای بازی بسکتبال تیم‌ملی بودیم و مشکلی برای حضور زنان به وجود نیامد.» اظهارات ابتکار اگر چه به معنای عدم حضور وی در این دیدارها است اما به معنای تکذیب اظهارات ابتکار درباره مساله ورود زنان به ورزشگاه نیست.
 


Page Generated in 0/0071 sec