printlogo


کد خبر: 189673تاریخ: 1396/12/14 00:00
پیروزی حزب نواز در سنای پاکستان

با وجود آنکه نواز شریف به‌خاطر فساد از پست نخست‌وزیری پاکستان برکنار شده اما نفوذ حزب او در مجلس سنای این کشور افزایش یافته است. به گزارش تسنیم، حزب حاکم مسلم لیگ شاخه نواز در انتخابات مجلس سنا گوی سبقت را از 2 رقیب اصلی‌‌‌‌اش برای جذب نمایندگان مستقل وابسته به خود در 15 نقطه انتخاباتی ربوده است.
این در حالی است که 15 سناتور جدید راه‌یافته به مجلس به‌خاطر ردصلاحیت نواز شریف و طبیعتا حزب او در مرحله دوم انتخابات نمی‌توانستند به صورت مستقیم از سوی حزب در انتخابات شرکت کنند ولی  تحت حمایت نوازی‌ها هستند. بدین ترتیب حزب نوازی با پیروزی در اکثر مناطق انتخاباتی به قدرت اول مجلس سنا تبدیل شد. با مشخص شدن نتایج انتخابات، تعداد کل نمایندگان این حزب در سنای پاکستان به عدد 33 رسید در حالی که با محاسبه آرای احزاب متحد تعداد کرسی‌‌های ائتلاف نوازی به 48 می‌رسد. در مقابل مجموع نمایندگان احزاب اپوزیسیون از جمله 2 حزب مردم و تحریک انصاف 40 نفر است. از آنجا که  16 نماینده باقیمانده که در اصل مستقل تلقی می‌شوند نقش بسیار تاثیرگذاری در انتخاب رئیس آتی سنا خواهند داشت، 3 حزب اصلی بشدت در پی جذب نمایندگان مستقل هستند و در این‌باره ارتباطاتی نیز با آنان برقرار کرده‌اند. با توجه به قدرت گرفتن نوازی‌ها در سنا، به نظر می‌رسد سران 2 حزب مردم و تحریک انصاف اختلافات را کنار گذاشته و ائتلافی واحد تشکیل دهند. طی ماه‌های آتی انتخابات پارلمان پاکستان که مهم‌ترین انتخابات در این کشور است نیز برگزار شده و تکلیف دولت آینده به مدت 5 سال مشخص خواهد شد.
یک زن هندو در سنای پاکستان
یکی دیگر از ویژگی‌‌های این دوره انتخابات سنا در پاکستان، راه یافتن یک زن هندو از شهر تار در ایالت سند به مجلس بالادستی این کشور مسلمان است. خانم «کریشنا کوماری کولی» 39 ساله از یک اقلیت در جامعه هندوها به نام دالیت برخاسته که معادل همان طبقه فرودست طبقاتی  در جامعه هند یعنی ستمدیدگان یا نجس‌هاست. او از یک خانواده دهقانی مشهور در مبارزه علیه استعمار انگلیس در جریان استقلال هند و پاکستان برخاسته و پدرش روپلو کولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، یکی از مبارزانی بود که توسط اشغالگران انگلیسی به دار آویخته شد. همچنین خانم کولی به‌خاطر پیگیری پرونده‌‌های جنجالی مشهوری نظیر زمین‌خواری نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان و همچنین ترور بی‌نظیر بوتو، نخستین رئیس دولت زن این کشور چهره‌ای شناخته شده محسوب می‌شود. با این حال این وکیل 39 ساله مصائب بسیاری را در راه کسب مدارج عالی تحصیلی و تبدیل به یک فعال حقوق بشری و سپس نامزدی مجلس تحمل کرده است. البته رسیدن یک زن دالیت (از طبقه طرد شده و نجس جامعه طبقاتی هندوها) به نمایندگی سنا در پاکستان مسلمان، می‌تواند نوعی پیام سیاسی از سوی اسلام‌آباد نیز به دولت دهلی تلقی شود که بشدت بر طبل هندوگری افراطی در شبه‌قاره می‌کوبد.


Page Generated in 0/0064 sec