printlogo


کد خبر: 189676تاریخ: 1396/12/14 00:00
چهارگوشه

پایان قدرت خاندان بارزانی
روزنامه بحرینی «اخبار الخلیج» به نقل از منابع سیاسی در اقلیم کردستان عراق گزارش داد: در حال حاضر اقلیم کردستان عراق شاهد وجود یک جنگ پنهان میان پسر مسعود بارزانی، رئیس مستعفی اقلیم و برادرزاده‌اش که پست نخست‌وزیری را در دست دارد، است. پسر بارزانی نیز در حال حاضر مشاور امنیتی و مسؤول نهاد نیروهای آسایش محسوب می‌شود. او همچنین بر نهادهای مالی و امنیتی تسلط داشته و مسؤول اموال خانواده و حساب‌های آنها در بانک‌های اروپایی و ترکیه‌ای است. طبق این گزارش، نچیروان و مسرور، هر دو در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت کردند که این مسأله نشان‌دهنده وجود 2 مسؤول امنیتی در اقلیم کردستان است. ادامه یافتن این درگیری میان پسر بارزانی و برادرزاده‌اش ممکن است به فروپاشی حاکمان اقلیم بینجامد.

حقوق‌بشر: اوضاع یمن نمایانگر ماهیت دولت بن‌سلمان است
مدیر اجرایی دید‌بان حقوق‌بشر سازمان ملل در پیامی توئیتری اوضاع یمن را نشانه‌ای از ماهیت حکومتداری ولیعهد عربستان دانست. کنت روث در پیام توئیتری خود آورده است: ولیعهد عربستان قول اسلام میانه‌روتری را داده است اما بمباران و گرسنگی مردم یمن که هنوز تمام جنبه‌های وحشیگری و خشونت آن نیز نمایان نشده، مدل واقعی حکومت او را نشان می‌دهد. وی همچنین درباره ترکیه نیز نوشته است: ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین زندان برای خبرنگاران، خواهان تبلیغات و پوشش خبری گسترده برای حمله‌ به عفرین سوریه است!

باج بزرگ سیسی به بن‌سلمان
محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز گذشته به عنوان نخستین سفر خارجی خود پس از رسیدن به قدرت و در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، وارد قاهره شد و با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر دیدار کرد. در حالی‌که اختلاف‌ها و تضادهای بسیاری بین ریاض و قاهره بر سر مسائل منطقه‌ای وجود دارد، دادگاه عالی قانون اساسی مصر با ابطال احکام قضایی صادر شده مبنی بر غیرقانونی بودن واگذاری جزایر تیران و صنافیر در دریای سرخ به عربستان، باج بزرگی به محمد بن‌سلمان داد.

پیام امیر کویت به پادشاه سعودی
امیر کویت یکشنبه نماینده ویژه‌ای که حامل پیام مکتوب به پادشاه عربستان بود را راهی ریاض کرد. خبرگزاری کویت محتوای پیام را اعلام نکرد اما این پیام همزمان با تلاش‌های جدید آمریکا برای حل بحران قطر است و امیر کویت میانجیگری حل این بحران را برعهده دارد.

سفر هیأت کره‌جنوبی به کره‌شمالی
رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی  اعلام کرد مشاور ارشد او در امور امنیتی و رئیس «سرویس اطلاعات ملی» آن کشور، در صدر هیاتی عالی‌رتبه، برای دیدار با مقام‌های کره‌شمالی، به پیونگ‌یانگ می‌روند. این دیدار تازه‌ترین گام از سوی سئول در راستای انجام مذاکرات با همسایه شمالی و ایجاد دریچه گفت‌وگوی احتمالی میان پیونگ‌یانگ و ایالات متحده برآورد می‌شود. پس از سخنرانی رهبر کره‌شمالی مبنی بر احتمال انجام مذاکرات 2 کره، تیم کره‌شمالی به المپیک زمستانی کره‌جنوبی  رفت و 2 هیات عالی‌رتبه کره‌شمالی از سئول دیدار کردند.

پایان بن‌بست سیاسی برلین
با تایید اکثریت اعضای حزب سوسیال‌دموکرات آلمان به تشکیل دولت ائتلافی با اتحاد 2 حزب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی، بن‌بست سیاسی در برلین پس از حدود 5 ماه به آخر رسید. در رای‌گیری درون حزبی جمعه گذشته سوسیال‌دموکرات‌ها که از طریق پست برگزار شد، دوسوم از ۴۶۴ عضو رسمی  این جریان چپ میانه حمایت خود را از یک ائتلاف مجدد با محافظه‌کاران تحت رهبری آنگلا مرکل اعلام کردند. همچنین حدود ۲۴۰ هزار نفر از اعضای معمولی حزب سوسیال‌دموکرات به این ائتلاف رای مثبت دادند که در مقابل رای منفی ۱۲۳ هزار عضو  دیگر بود. بدین ترتیب نمایندگان چپ و راست میانه در بوندستاگ، طی روزهای آتی برای تجدید ائتلافی که نخستین‌بار در سال 2013 شکل گرفته بود  و به احتمال زیاد تایید چهارمین دوره صدراعظمی مرکل تشکیل جلسه خواهند داد. دولت جدید برلین می‌تواند در کمتر از 2 هفته کار خود را آغاز کند و به ماه‌ها بی‌اطمینانی و بی‌اعتمادی پایان دهد.
 


Page Generated in 0/0058 sec