printlogo


کد خبر: 189801تاریخ: 1396/12/16 00:00
کنایه‌های توئیتری ظریف به اروپا پس از دیدار با لودریان
با اهالی جادوجمبل مذاکره نمی‌کنیم
معاون رئیس جمهور آمریکا: نمی‌گذاریم شکست داعش به یک پیروزی برای ایران تبدیل شود

فعلا برای قضاوت درباره آنچه در جریان سفر ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه به تهران گذشت، زود است.
بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت امور خارجه ایران، شورای‌عالی امنیت ملی و نهاد ریاست‌جمهوری، مقامات ایرانی در دیدار وزیر خارجه فرانسه مواضع صریحی درباره ضرورت ایستادگی اروپا مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکا در موضوع برجام اتخاذ کرده‌اند. مقامات ایرانی همچنین بر حفظ برنامه دفاع موشکی خود تاکید کردند و همینطور درباره مذاکرات منطقه‌ای درباره کشورهای یمن و سوریه هم گفته‌اند مانند چند سال اخیر حاضر به مذاکره و استقرار صلح در این کشورها هستند اما حاضر به پذیرش اینکه این مذاکرات تابعی از شرط ترامپ برای حفظ برجام باشد، نخواهند شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اینها مطالبی است که از مواضع رسمی درباره دیدارهای لودریان در تهران منتشر شده است. با این حال اما محمدجواد ظریف شامگاه دوشنبه در توئیتر خود نیز به این موضوع پرداخت تا یک روایت بین‌المللی از این دیدارها ارائه کند. ظریف در این‌باره 3 توئیت منتشر کرد.
او در توئیت اول نوشت: «در دیدار امروز به وزیر خارجه فرانسه گفتم: اتحادیه اروپایی باید به جای تلاش برای مماشات با آمریکا و تکرار ادعاهای غیرعادی این کشور، آمریکا را به تبعیت از برجام وادارد. برای دفاع از توافق هسته‌ای، لفاظی صِرف، کافی نیست بویژه وقتی آمریکا خود مانعی برابر پایبندی اتحادیه اروپایی به برجام است».
وزیر امور خارجه در توئیت دوم هم نوشت: «آمریکا و اروپایی‌ها به جای تردیدافکنی درباره موشک‌های ایران، باید به سرازیر کردن صدها میلیارد دلار تسلیحات به منطقه ما پایان دهند. (موضوع موشک‌های ایران) توسط شورای امنیت سازمان ملل محدود نشده، بلکه (موشک‌های ایران) برای مقابله با تکرار رنج مردم ما در برابر صدام ضروری است؛ صدامی که با حمایت غرب (شهرهای) ما را موشک‌باران می‌کرد».
توئیت سوم ظریف هم درباره مسائل منطقه‌ای بود. او در این توئیت نوشت: «ایران از ابتدا راه‌حل‌های سیاسی در رابطه با سوریه و یمن پیشنهاد داد و همیشه آماده بوده تا برای صلح در منطقه کاری کند اما با شرکای جدی که اهداف واقع‌گرایانه مشترکی داشته باشند، نه آنها که درگیر جادو جمبل ترحم‌برانگیز باشند».
تهدیدهای پنس در جمع صهیونیست‌ها
«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا بامداد سه‌شنبه باز هم ایران را تهدید کرد اگر برجام طی ماه‌های آینده اصلاح نشود، واشنگتن به سرعت از آن خارج خواهد شد. پنس طی سخنرانی در نشست سالانه «کمیته امور عمومی اسرائیل / آمریکا» (آیپک) با بیان اینکه روزهای هدف قرار گرفتن رژیم صهیونیستی در سازمان ملل به سر آمده است، گفت: «آمریکا هرگز امنیت اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد». وی در ادامه تاکید کرد: «اجازه نمی‌دهیم شکست داعش به پیروزی برای ایران تبدیل شود... ایران امیدوار است بتواند امپراتوری قدرتمند فارس‌ها را مجددا احیا کند... ایران می‌خواهد گذرگاه نفوذی از عراق و سوریه به لبنان ایجاد کند تا راهی غیرقابل شکست برای صدور ارتش ایدئولوژیک خود داشته باشد». وی با اشاره به امضای قانون تمدید لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران توسط ترامپ در 22 دی ماه، توضیح داد: «ترامپ تحریم‌ها را لغو کرد تا به قانونگذاران و متحدان ما زمان بدهد. اما اشتباه نکنید، این شانس آخر بود. اگر توافق ایران طی ماه‌های آینده اصلاح نشود، دولت آمریکا به سرعت از آن خارج خواهد شد».


Page Generated in 0/0051 sec