printlogo


کد خبر: 189809تاریخ: 1396/12/16 00:00
اخبار

بودجه سال 97 نهایی شد
نمایندگان مجلس پس از رفع ایرادات شورای نگهبان، ارقام منابع و مصارف بودجه سال 97 کل کشور را تصویب و نهایی کردند. بر این اساس، منابع بودجه بالغ بر 12 میلیون و 235 هزار و 523 میلیارد و 740 میلیون ریال و مصارف آن بالغ بر 12 میلیون و 235 هزار و 523 میلیارد و 740 میلیون ریال تعیین شد.
حذف یارانه نقدی ۳ دهک بالای درآمدی
براساس مصوبه مجلس، دولت موظف به حذف یارانه نقدی 3 دهک بالای درآمدی در سال ۹۷ شد. به گزارش تسنیم، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی موادی از بودجه 97 که از شورای نگهبان اعاده شده با اکثریت آرا بخشی از تبصره 14 لایحه بودجه 97 را که به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص دارد تصویب کردند. بر اساس این گزارش، شورای نگهبان نسبت به تبصره 14 لایحه بودجه 97 ایراد گرفته و عنوان کرده بود طبق مصوبه مجلس منظور از خانوارهای پردرآمد مشخص نیست که نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان عبارت 3 دهک بالای پردرآمدی را جایگزین خانوارهای پردرآمد کردند و دولت را موظف کردند نسبت به حذف یارانه 3 دهک بالای درآمدی به صورت تدریجی در سال آینده اقدام کند. از سوی دیگر نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان سازمان برنامه و بودجه را موظف کردند در بودجه سال ۹۷ سازمان مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نظارت و بودجه سال ۹۸ این سازمان را در پیوست شماره 3 این قانون منظور کند. همچنین 2 تبصره ۷ و ۱۰ نیز اصلاح شد که قرار شد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تقویت تولید داخل و حفظ منابع ارزی کشور حداکثر تا پایان خرداد۹۷ کالاهای مصرفی عمده وارداتی و قاچاق دارای مزیت تولید داخل را شناسایی کرده و برای افزایش سهم تولید داخل آنها برنامه‌ریزی کند. برای اجرای این حکم دولت مکلف است مشوق‌های لازم موضوع ماده ۳۱ قانون حمایت از تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به صورت جمعی- خرجی برای تولید حداقل ۱۰ درصد ارزش کالاهای این بند را فراهم کند.


آخوندی و ربیعی هفته آینده استیضاح می‌شوند
طرح استیضاح وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر راه‌وشهرسازی از سوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام وصول شد. به‌گزارش فارس، ‌اکبر رنجبرزاده، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح علی ربیعی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی را طبق نامه مورخ 13 اسفند کمیسیون اجتماعی با 24 امضا و طرح استیضاح عباسعلی آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی را طبق نامه 14 اسفند کمیسیون عمران با تعداد 24 امضا اعلام وصول کرد. به گفته رنجبرزاده، وزرای کار و راه ظرف 10 روز موظف به حضور در مجلس برای دفاع از خود هستند. وی ادامه داد: جلسه استیضاح این دو وزیر هفته آینده برگزار می‌شود و به وزرا ابلاغ شده تا روز مورد نظر خود را به هیات‌رئیسه برای برگزاری جلسه استیضاح اعلام کنند. همچنین از سوی هیات‌رئیسه مجلس، پرسش ملی نماینده داراب و زرین‌دشت در مجلس از بیژن زنگنه، وزیر نفت درباره اولویت برنامه‌‌های وزارت نفت برای ارتقای صنعت نفت اعلام وصول شد.


گرانی طلا از بیم جنگ اقتصادی آمریکا با دنیا
مدیرکل سازمان تجارت جهانی (WTO) از رئیس‌جمهور آمریکا خواست افزایش بی‌سابقه تعرفه بر واردات آلومینیم (10 درصد) و فولاد (25 درصد) را که هفته پیش وضع کرده بود متوقف کند، چرا که این کار باعث یک رکود اقتصادی بین‌المللی دیگر می‌شود. «روبرتو آزه ودو» در نشستی با اعضای سازمان تجارت جهانی در پاسخ به گفتار و کردار ترامپ علیه این سازمان و اقتصاد جهان گفت: «با رویکرد چشم در مقابل چشم همه‌مان کور می‌شویم و دنیا در رکود عمیقی فرو می‌رود. ما باید همه اقدامات لازم برای جلوگیری از سقوط نخستین مهره‌های دومینو را اتخاذ کنیم». هشدار جدی آزه ودو در حالی است که بر اثر آنچه تهدید دولت آمریکا به جنگ تجاری با شرکای اروپایی خوانده می‌شود، قیمت طلا دیروز 10 دلار افزایش یافت. ترامپ اخیرا در سخنانی در نشست مقامات محلی در کاخ سفید، سازمان تجارت جهانی را یک فاجعه دانسته و گفته بود: «این سازمان، بهتر شدن تجارت ما را غیرممکن کرده است».
 


Page Generated in 0/0065 sec