printlogo


کد خبر: 189842تاریخ: 1396/12/16 00:00
چهارگوشه

لابی امارات برای برکناری تیلرسون!
  امارات عربی متحده از طریق یک تاجر نزدیک به دونالد ترامپ برای برکناری وزیر خارجه ایالات متحده لابی کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، ایمیل‌های هک شده «الیوت برویدی» یکی از حامیان مهم مالی کارزار انتخاباتی ترامپ و بازرگان وابسته به امارات نشان می‌دهد وی، اکتبر 2017 با رئیس‌جمهور آمریکا دیدار کرده و از او اخراج رکس تیلرسون را خواستار شده بود. دلیل لابی اماراتی‌ها برای  اخراج وزیر خارجه آمریکا، حمایت او از قطر در غائله 9 ماهه اختلاف میان شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس به سردمداری سعودی‌ها با دوحه عنوان شده است. برویدی در ایمیل‌های لو رفته‌اش، وزیر خارجه آمریکا را «ضعیف» و «یک برج ژله‌ای» توصیف می‌کند. تلاش برای برکناری تیلرسون به سبب مواضعی بود که وی در جریان بحران شورای همکاری خلیج‌فارس اتخاذ کرد؛ مواضعی که در حمایت از امارات عربی متحده نبود. تیلرسون از محاصره اقتصادی قطر انتقاد کرده و خواستار کاهش شدت آن شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز پیش‌تر درباره این حامی مالی ستاد ترامپ و ارتباطاتش با امارات گزارش‌هایی منتشر و فاش کرده بود شرکت سیرسینوس وابسته به برویدی، صدها میلیون دلار ارتباطات مالی با امارات دارد. محور عربستان، امارات، مصر و بحرین، دولت قطر را به حمایت از ایران و حزب‌الله و انتقاد از سیاست‌‌های منطقه سعودی متهم کردند اما در حقیقت دعوای اصلی به‌ خاطر رقابت و خصومت خاندان‌های آل‌سعود و آل‌مکتوم با خاندان آل‌ثانی در قطر است.


سازمان ملل: پاکسازی قومی روهینگیایی‌ها ادامه دارد
دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر متذکر شد: پاکسازی نژادی علیه روهینگیایی‌ها در میانمار همچنان ادامه دارد. طی سال گذشته میلادی بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی از ترس خشونت‌های ارتش و بوداییان افراطی در این کشور به بنگلادش گریخته‌اند. وی گفت: «ماهیت این خشونت‌ها علیه روهیگیایی‌ها از تجاوزهای گروهی و کشتارهای بی‌رحمانه به کمپینی با خشونت کمتر شامل ایجاد ارعاب و گرسنگی اجباری تغییر کرده و به نظر می‌رسد این اقدامات برای بیرون راندن مسلمانان روهینگیایی انجام می‌شود.

گاردین: می ‌دست از چاپلوسی سعودی‌ها بردارد!
ستون‌نویس روزنامه گاردین از  «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس خواست در جریان سفر  امروز چهارشنبه محمد بن‌سلمان به لندن از تملق و چابلوسی شرم‌آور از سعودی‌ها دست بردارد. به نوشته «سایمون تسیدال» سفر بن‌سلمان به انگلیس فرصتی به ترزا می‌ می‌دهد تا پایبندی قوی به حقوق بشر را نشان دهد. او در ادامه مقاله‌اش در گاردین آورد: «بسیاری از افراد در انگلیس و فرانسه که قرار است بن‌سلمان به آنجا سفر کند، معتقدند دست‌کم باید بحثی جدی به بن‌سلمان درباره تداوم سرکوب مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشر، تبعیض سازمان‌یافته علیه زنان، استفاده معمول از شکنجه و مجازات اعدام در عربستان و جنگ ویرانگرش علیه یمن تحمیل شود... بن‌سلمان نگران سفرش به لندن است، زیرا خصوصا «کمپین ضد تجارت سلاح» اعتراضاتی را به خاطر این سفر برگزار خواهد کرد... انتظار می‌رود یک وبلاگ‌نویس محکوم به 10 سال زندان در جده آزاد شود اما نباید فریب اینگونه اقدامات را خورد... ترزا می ‌باید از تملق شرم‌آور رژیمی سرکوبگر، غیردموکراتیک و رهبر جوان دیکتاتور آن دست بردارد. اصلاحات مبالغه‌آمیز بن‌سلمان پوسته‌ای بیش نیست که به تغییری ریشه‌ای در عربستان کمک نمی‌کند... ترزا می ‌نه به قربانیان یمنی و نه مخالفان و دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران سعودی اهمیتی نمی‌دهد. تنها توجه و هم و غم او، واردات بیشتر عربستان از انگلیس از جمله واردات تسلیحات نظامی و سرمایه گذاری عربستان در انگلیس در پی خروج این کشور از اتحادیه اروپایی است.  ترزا می ‌همچنین تنها به ‌دنبال ثبت شرکت بزرگ نفتی آرامکوی سعودی در بورس لندن به جای ثبت آن در بورس نیویورک یا توکیو یا هنگ‌کنگ است.
 


Page Generated in 0/0052 sec