printlogo


کد خبر: 190047تاریخ: 1396/12/21 00:00
چهارگوشه

شی، قدرتمند‌‌‌‌‌ترین رهبر تاریخ معاصر چین
روز گذشته «شی جین پینگ» با تغییر قانون اساسی و لغو محدودیت 2 دوره متوالی ریاست‌جمهوری خلق چین، عملا به مقتدر‌‌‌‌‌ترین رهبر این کشور طی قرون اخیر تبدیل شد. این در حالی است که پاییز گذشته، ایدئولوژی‌های سیاسی آقای شی به عنوان بخشی از منشور حزب کمونیست چین رسما به ثبت رسید که این به او جایگاهی همتراز با مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین بخشیده بود. نزدیک به ۳ هزار نماینده روز یکشنبه در نشست سالانه کنگره ملی خلق چین در رای‌‌‌گیری برای قانون جدید حذف محدودیت دوره زمامداری رئیس‌جمهور به عنوان بخشی از اصلاح قانون اساسی شرکت کردند که ۲۹۵۸ تن از آنان رای مثبت، 2 نفر رای مخالف و 3 نفر نیز رای ممتنع دادند. اگرچه کنگره ملی خلق قدرتمندترین نهاد قانونگذاری چین محسوب می‌شود اما عملا وظیفه تایید تصمیماتی را دارد که مقامات ارشد حزب کمونیست به آنها دیکته می‌کنند. «شی جین پینگ» که در سال 2013 به ریاست‌جمهوری رسیده در صورت عدم تصویب قانون مزبور تنها می‌توانست تا 2023 در این پست باقی بماند اما حالا می‌تواند به صورت رئیس‌جمهور مادام‌العمر درآید.

عملیات امنیتی در کرکوک
نیروهای امنیتی و حشدالشعبی دیروز عملیاتی امنیتی را در کرکوک واقع در شمال عراق آغاز کردند. این عملیات به دنبال نشست فوری روز شنبه مقامات امنیتی ارشد کرکوک به منظور برنامه‌ریزی برای انجام عملیات آغاز شد. استان کرکوک از غنی‌ترین مناطق نفتی عراق است که بارها مورد هدف بقایای داعش و گروه‌های مسلح کرد قرار گرفته که نمی‌پذیرند تحت کنترل دولت مرکزی باشند.

آزمایش موشک مافوق صوت روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد روز شنبه یک موشک آئروبالستیک مافوق صوت را با موفقیت آزمایش کرده است. این سامانه موشک پیشرفته نقطه‌زن با نام کینژال از یک جنگنده پرتاب شده و می‌تواند اهداف زمینی و دریایی را تا برد 2هزار کیلومتر و بدون وارد شدن به حریم پدافند هوایی دشمن نابود کند. به نوشته خبرگزاری تاس، یک جنگنده میگ31 روز شنبه با برخاستن از پایگاه هوایی در جنوب روسیه، این موشک آئروبالستیک مافوق صوت را آزمایش کرد.

انگلیس مقام‌های روس را تحریم ویزایی می‌کند
تلگراف در گزارشی نوشت مقامات انگلیس درصدد هستند ممنوعیت ویزا برای برخی مقامات روس در نظر بگیرند. این روزنامه انگلیسی نوشت، وزیران خارجه و کشور انگلیس موافقت کرده‌اند نسخه انگلیسی «لایحه ماگنیتسکی» را ارائه کنند. در طرح انگلیس، نام 49 روس به عنوان ناقضان حقوق بشر که مرتکب جرائمی از جمله شکنجه و قتل شده‌اند، وجود دارد که ممنوعیت دریافت ویزا برای ورود به بریتانیا را خواهند داشت. این طرح که پیش از اتفاق هفته گذشته و مسموم کردن جاسوس سابق روس و دخترش در انگلیس برنامه‌ریزی شده بود، می‌تواند تنش‌ها میان لندن و مسکو را شعله‌ورتر کند.

حزب «فرانسه نافرمان»: از ناتو خارج شویم!
بزرگ‌ترین مجموعه چپ سیاسی فرانسه با ارائه طرحی خواستار فراهم آوردن زمینه خروج این کشور از پیمان آتلانتیک شمالی از سوی دولت پاریس شده است. این در حالی است که هر روز شواهد بیشتری از نقش نیروهای آمریکایی و ناتو در حمایت از تروریست‌های داعش در عراق و افغانستان کشف می‌شود. سخنگوی حزب «فرانسه نافرمان» که عملا به سومین جریان مهم در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2017 فرانسه  تبدیل شد، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «مداخله ناتو در افغانستان، لیبی و سایر کشورها همواره منجر به ناامنی، گسترش تروریسم، هرج‌ومرج و مهاجرت میلیون‌ها نفر شده است». به گفته «ژوردی کوزمانویچ» زمان آن فرا رسیده است تا دولت فرانسه به خدمتگزاری برای آمریکا پایان داده و با اتخاذ آمادگی‌های لازم در برنامه‌های دفاعی خود زمینه خروج این کشور از سازمان ناتو را تا سال 2025 میلادی فراهم کند.


Page Generated in 0/0153 sec