printlogo


کد خبر: 190061تاریخ: 1396/12/21 00:00
پلیس لندن 4 عامل تعرض به سفارت ایران را آزاد کرد
سفیر انگلیس: متأثر شدم

پلیس انگلیس از ماجرای برنامه فرقه شیرازی برای حمله به سفارت ایران در لندن باخبر بوده است. این را دیروز مصطفی کواکبیان، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان گفت. به گفته کواکبیان باید این موضوع از سوی وزارت امور خارجه ایران رسیدگی و پیگیری شود. اظهارات کواکبیان در حالی است که پلیس لندن شامگاه شنبه، 4 عامل تعرض به سفارت ایران در لندن را آزاد کرد. این اظهارات و شائبه‌ها در شرایطی مطرح شده که سفیر انگلیس در تهران، پس از احضار به وزارت امور خارجه کشورمان، با انتشار متنی در حساب شخصی‌اش در توئیتر نوشت از حمله و تعرض به سفارت ایران در لندن متاثر شده است. بر اساس این گزارش، «نیکلاس هافتون» به حادثه حمله تعدادی از اعضای فرقه انحرافی «شیرازی» به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن واکنش نشان داد و در پیامی توئیتری نوشت: «من بسیار متاثر شدم از اتفاقی که در سفارت ایران در لندن در روز جمعه افتاد. بریتانیا الزامات کنوانسیون وین را جدی تلقی می‌کند. امنیت و ایمنی دیپلمات‌ها و نمایندگی‌های دیپلماتیک در بریتانیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است».
قبل از سفیر انگلیس در تهران، یک سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز شنبه در واکنش به حادثه تعرض جمعه‌ شب به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تصریح کرد این کشور «وظیفه خود را طبق کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک بسیار جدی می‌گیرد».
وی که خواست نامش درج نشود، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایرنا در لندن تاکید کرد «حفظ امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در انگلیس برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است».
اما واکنش آرام دولت انگلیس به ماجرای تعرض به سفارت ایران در لندن در شرایطی است که پلیس این کشور شنبه شب 4 عامل تعرض به ساختمان سفارت ایران را آزاد کرد.  بر این اساس، یک سخنگوی پلیس لندن عصر شنبه اعلام کرد متعرضان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن به قید وثیقه آزاد شده‌اند. وی بیان داشت: مأموران پلیس ساعت 16 و 20 دقیقه (به‌وقت محلی) روز جمعه در پی دریافت گزارشی مبنی بر اینکه 4 نفر به محوطه بالکن سفارت ایران وارد شده‌اند، به محل حادثه اعزام شدند. وی افزود: افراد یادشده «به ظن اعمال خسارت و حضور غیرقانونی در ساختمان دیپلماتیک دستگیر شدند. آنها وارد ساختمان سفارت نشدند و هیچ فردی مسلح به اسلحه نبوده است». وی درباره هویت این افراد به این میزان بسنده کرد که آنها در سنین 29، 18، 17 و 16 سال بوده و متعاقباً به یک بازداشتگاه پلیس مرکزی لندن منتقل شدند. سخنگوی پلیس لندن اعلام کرد آنها تا یک تاریخی در ماه آوریل آینده که باید برای ارائه توضیحات حاضر شوند به قید ضمانت آزاد شدنــد و تحقیقات در رابطه با این حادثه
در جریان است.
کار  انگلیسی‌هاست؟
رفتار نه چندان قاطعانه پلیس انگلیس با عوامل فرقه شیرازی که در میان شیعیان منطقه به «شیعه انگلیسی» شهرت یافته‌اند، باعث شده شائبه‌ها درباره دست داشتن انگلیسی‌ها در ماجرای تعرض به سفارت ایران در لندن تقویت شود. پلیس لندن نزدیک به 3 ساعت پس از آغاز حمله متعرضان به ساختمان سفارت ایران، وارد عمل شد. این تاخیر پرمعنا باعث شده موضوع رفتار پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس در جریان اشغال سفارت ایران در لندن در اردیبهشت 59 تداعی شود. دیروز مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس در مجلس شورای اسلامی گفت پلیس انگلیس از قبل در جریان حمله فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن قرار داشته اما مانع این اتفاق نشده است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلستان با بیان این مطلب خواستار بررسی این موضوع از سوی وزارت امور خارجه شد.
مصطفی کواکبیان در تذکری در جلسه علنی صبح دیروز مجلس اظهار کرد: تذکر من نه به عنوان خادم ملت در سنگر مجلس یا عضو کمیسیون امنیت ملی یا رئیس فراکسیون دیپلماسی، بلکه به عنوان رئیس گروه دوستی ایران و انگلیس است؛ می‌خواستم بگویم مقامات دولت بریتانیا با دم شیر بازی نکنند. اینکه اجازه دهند یک فرقه تفرقه‌افکن معروف به شیعه انگلیسی شیرازی براحتی به سفارت ایران تعرض یا نفوذ کنند، حتما از نظر ما محکوم است.
کواکبیان ادامه داد: 3 پرسش در این زمینه مطرح است؛ یکی اینکه بر اساس قرائنی که گفته می‌شود، پلیس انگلستان از قبل از این حمله اطلاع داشته و از آن پیشگیری نکرده و بعد از وقوع این اتفاق هم با فاصله 2 الی 3 ساعت در محل حاضر شده تا آنها بتوانند به بالکن بروند و به پرچم ما اهانت کنند. نکته دیگر اینکه عوامل متعرض بعد از 3 الی4 ساعت بازداشت، آزاد شدند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: ما این موضوع را در کمیسیون امنیت ملی مورد بررسی قرار می‌دهیم. عزیران وزارت امور خارجه هم این مساله را به صورت جدی بررسی کنند و گزارش آن را به ما بدهند.
موضوع تعرض به سفارت ایران در لندن در دستور کار این هفته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار گرفته است. اعضای کمیسیون امنیت  ملی در جلسه خود در روز چهارشنبه هفته جاری (23 اسفند 96) که ساعت 6 و 30 دقیقه صبح برگزار می‌شود، موضوع تعرض به سفارت کشورمان در لندن را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.
 


Page Generated in 0/0145 sec