printlogo


کد خبر: 190066تاریخ: 1396/12/21 00:00
نخستین جلسه رسیدگی به جنایت محمدرضا ثلاث، عضو فرقه نورعلی تابنده که 3 نفر از مأموران نیروی انتظامی را به شهادت رساند برگزار شد
متهم اقرار کرد

گروه سیاسی: نخستین جلسه محاکمه عامل شهادت 3 نفر از پرسنل نیروی انتظامی (2 نیروی کادر و یک سرباز وظیفه) روز گذشته برگزار شد.
شامگاه سی‌ام بهمن‌ماه طرفداران فرقه نورعلی تابنده به بهانه دستگیری یکی از دراویش به اتهام سرقت، در مقابل کلانتری 102 پاسداران تجمع کردند. آنان ضمن سر دادن شعارهایی، اقدام به بستن خیابان کردند و با آتش زدن خودرو و تخریب اموال عمومی با ماموران نیروی انتظامی درگیر شدند. در جریان این درگیری‌ها، اعضای این فرقه با 2 خودروی اتوبوس و سمند، ماموران نیروی انتظامی و نیروهای بسیج مستقر در محل را زیر گرفتند که در جریان این اقدام وحشیانه، 3 نفر از پرسنل نیروی انتظامی و یک بسیجی به نام محمدحسین حدادیان به شهادت رسیدند و بیش از 35 مامور انتظامی زخمی شدند. دیروز به اتهامات یکی از متهمان این جنایت رسیدگی شد. محمدرضا ثلاث، متهم این پرونده همان راننده اتوبوسی است که سی‌ام بهمن‌ماه در جریان آشوب و اغتشاش طرفداران فرقه نورعلی تابنده در خیابان پاسداران، به سبک اقدامات تروریستی عناصر داعش در اروپا، با اتوبوس 3 نفر از مأموران نیروی انتظامی را زیر گرفت و عده بسیاری را نیز مجروح کرد. در اقدام وحشیانه این فرد، گروهبان رضا امامی، گروهبان محمدعلی بایرامی و سرباز وظیفه رضا مرادی علمدار به شهادت رسیدند. دیروز در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمدرضا محمدی‌کشکولی به جنایات این متهم حوادث خیابان پاسداران رسیدگی شد. براساس کیفرخواست و اظهارات متهم، محمدرضا ثلاث دارای 7 فقره سابقه کیفری است که ایراد ضرب و جرح، مواد مخدر و 2 پرونده اخلال در نظم عمومی از جمله سوابق کیفری او است. او که از 15 سال پیش وارد فرقه دراویش شده است و از لحاظ عقیدتی در وضعیتی افراطی به سر می‌برد، از میانه بهمن‌ماه به همراه 30 نفر از دراویش وابسته به فرقه تابنده، در داخل اتوبوسی که توسط آن به ماموران نیروی انتظامی حمله کرده ، زندگی می‌کرده است. در این اتوبوس که به نوعی آشپزخانه این عناصر بوده است، انواع سلاح سرد جاسازی شده بود تا در مواقع درگیری با ماموران، از آنها استفاده شود. در جلسه دیروز، پس از قرائت کیفرخواست، اولیای‌دم شهدای این جنایت، درخواست قصاص متهم را مطرح کردند. رسیدگی به این پرونده قرار است امروز نیز ادامه داشته باشد تا دادگاه در مهلت یک‌هفته‌ای رای خود را درباره این پرونده اعلام کند.
براساس این گزارش، دادگاه رسیدگی به جنایت عامل شهادت 3 نفر از پرسنل نیروی انتظامی دیروز یکشنبه در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی کشکولی برگزار شد. در این جلسه قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده، اتهامات محمدرضا ثلاث را ۳ فقره قتل عمد و اخلال در نظم عمومی اعلام کرد و گفت: این فرد مسبب قتل رضا مرادی علمدار، محمدعلی بایرامی و رضا امامی بوده است و اولیای دم این سه نفر تقاضای اشد مجازات را خواستار هستند. در ادامه این جلسه، محمد شهریاری، نماینده دادستان تهران و سرپرست دادسرای امور جنایی به قرائت کیفرخواست صادره پرداخت. او با اشاره به اظهارات متهم گفت: متهم در اعترافات خود اعلام کرد با توجه به عصبی بودن با اتوبوسی که قبلاً در آن منطقه پارک شده بود به سمت یگان انتظامی حمله کرده است. وی نزد بازپرس به صراحت قتل عمد را قبول کرده است و در پاسخ به اینکه چرا در محل حضور داشته است، گفته بود: در حمایت از برادر خودمان، نعمت ریاحی در محل بودیم. شهریاری افزود: متهم در پاسخ به این سوال که آیا این 3 نفر را از قبل می‌شناختی، گفت: نمی‌شناختم. همچنین ثلاث در رابطه با انگیزه قتل نیز گفته است: «عصبانی بودم».
سرپرست دادسرای امور جنایی اظهار داشت: متهم همچنین در اعترافات خود اعلام کرده بود که حدود ۳۰ نفر بوده‌اند و شب‌ها در همان اتوبوس می‌خوابیده‌اند.
جزئیات پرونده وضعیت روانی متهم
شهریاری در رابطه با پرونده وضعیت روانی ثلاث گفت: حسب اعلام نظر روانپزشکی در حال حاضر متهم دچار درجاتی از افسردگی است اما اینکه وی پیش از این دچار اختلالاتی باشد که قوه عقل را زیر سوال ببرد، چنین چیزی مطرح نیست. در وضعیت فعلی، وی حالت خطرناک ندارد. در سوالاتی که از خود متهم پرسیده شده بود وی اعتراف کرده ۱۵ سال پیش تریاک مصرف می‌کرده اما اکنون ترک کرده است. وی درباره پرونده شخصیت متهم نیز گفت: حسب پرونده تشکیل شده، متهم از ازدواج اول 2 فرزند دارد. وی پس از طلاق اول، اقدام به ازدواج مجدد کرده و سپس طلاق می‌گیرد. وی گفته است ازدواج سومی هم داشته است اما سرنوشت آن مشخص نیست. در حال حاضر متهم، پرونده جعل شناسنامه نیز در یکی از دادسراها دارد.
نماینده دادستان تهران با اشاره به اینکه ثلاث سابقه کیفری دارد، گفت: ایراد ضرب و جرح، مواد مخدر، 2 پرونده مالی و 2 پرونده اخلال در نظم عمومی از جمله سوابق کیفری متهم است.
وی افزود: متهم اظهار داشته است که از ۱۵ سال پیش وارد فرقه دراویش شده است. همچنین وی اعلام داشته عقاید خاصی به دراویش دارد و انگیزه خود را حمایت از برادران دینی عنوان کرده است. متهم در مرحله تحقیق از عملکرد خود پشیمان نبود اما اکنون ابراز پشیمانی کرده است.
شهریاری  بیان داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از لحاظ عقیدتی وی در وضعیت افراطی به سر می‌برد. سرپرست دادسرای جنایی پیرو درخواست اولیای‌دم مبنی بر قصاص متهم، از دادگاه در ارتباط با اتهام 3 فقره قتل عمدی درخواست مجازات قصاص و در ارتباط با اخلال در نظم عمومی درخواست اشد مجازات کرد و گفت: درباره سایر اتهامات این فرد و سایر متهمان، پرونده در دادسرا مفتوح است. بعد از اظهارات نماینده دادستان، اولیای‌دم مقتولان این حادثه در جایگاه قرار گرفتند و همگی درخواست قصاص کردند.
دفاعیات متهم
در ادامه این جلسه، محمدرضا ثلاث پشت تریبون قرار گرفت تا به اتهاماتش پاسخ دهد. وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه آیا شما سابقه کیفری داشتید، گفت: بله! در یک موردی ضامن بودم و همین باعث شد که یک پرونده مالی داشته باشم. علاوه بر این در درگیری‌های قم نیز حضور داشتم و مدتی هم در زندان بروجرد زندانی بودم. وی افزود: در تاریخ ۸ خرداد ۸۳ نیز به اتهام اخلال در نظم عمومی در بروجرد ۱۰ روزی بازداشت بودم.
محمدرضا ثلاث در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه در  خیابان گلستان هفتم چند روز اقامت داشتید، گفت: ۱۲-۱۰ شبی را در آنجا و در اتوبوس ‌خوابیدیم. متهم در پاسخ به سوال دیگر قاضی مبنی بر اینکه راننده اتوبوسی که با آن به ماموران ناجا حمله شد، چه کسی است؟ گفت: من بودم.  متهم در پاسخ به این سوال قاضی مبنی بر اینکه «به موجب گزارش مراجع شاهد بودیم که صندلی در این اتوبوس وجود نداشت، چرا؟» گفت: من همه صندلی‌ها را باز کردم چون می‌خواستم آنجا بخوابم. قاضی پرسید: حسب گزارش اعلام شده، لوازم آشپزی نیز در اتوبوس وجود داشت، چرا؟ متهم پاسخ داد: ما چند نفری بودیم که هر شب برای خواب از آن اتوبوس استفاده می‌کردیم. قاضی پرسید: افرادی که شب‌ها از اتوبوس استفاده می‌کردند اهل کجا بودند؟ ثلاث گفت: آنها اهل شهرستان بودند و شب‌ها از آن استفاده می‌کردند که۱۰ الی ۱۵ شبی شد در آنجا می‌خوابیدیم. وی در پاسخ به سوال قاضی مبنی بر اینکه چرا به سمت ماموران حمله کردید، گفت: عصبی بودم، در آن لحظه به هیچ چیز فکر نمی‌کردم. ثلاث در پاسخ به سوال دیگر قاضی کشکولی مبنی بر اینکه چرا با اتوبوس به ماشین‌های مردم خسارت زدید؟ گفت: در آن لحظه اختیار دست خود آدم نیست. پایم روی گاز بود اما حقیقتا جلوی چشمم چیزی را نمی‌دیدم و از روی عصبانیت حرکت کردم.
قاضی پرسید: آیا اتهام قتل عمد 3 نفر را قبول دارید؟ ثلاث در پاسخ گفت: بله. قاضی ادامه داد: در داخل اتوبوس یک سری سلاح سرد کشف شده، آیا اینها در اتوبوس بوده است و این موضوع را قبول دارید؟ متهم گفت: من اطلاعی ندارم و نمی‌دانم مال چه کسی است.
 

صدور یک‌هفته‌ای حکم «محمدرضا ثلاث»
سرپرست دادگاه کیفری یک گفت: بعد از اتمام جلسه دادگاه، ۷ روز فرصت صدور رای وجود دارد که در این موعد رای صادر می‌شود. به گزارش مهر، محسن افتخاری، سرپرست دادگاه کیفری یک در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بعد از اتمام جلسه ۷ روز فرصت صدور رای وجود دارد، گفت: بعد از صدور، طی ۷۲ ساعت رای به طرفین ابلاغ می‌شود و آنها ۲۰ روز فرصت تجدید نظرخواهی دارند. افتخاری ادامه داد: در صورت تجدیدنظر پرونده برای رسیدگی به دیوانعالی کشور فرستاده می‌شود. وی درباره برخی اظهارنظرات درباره اجرای حکم قبل از عید گفت: برخی یا اطلاع حقوقی ندارند یا گمان می‌کنند بدون رعایت تشریفات می‌توان حکم صادر کرد. در صورتی که عدم رعایت آیین دادرسی از موجبات نقص است. وی ادامه داد: ما طبق قانون موظف به گرفتن وکیل برای متهم بودیم و این وکلا از بین وکلایی هستند که کانون وکلا و مرکز مشاوران به ما معرفی می‌کنند.


Page Generated in 0/0071 sec