printlogo


کد خبر: 190077تاریخ: 1396/12/22 00:00
انتشار گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای تهران-یاسوج

گروه اجتماعی: سازمان هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر در حوالی فرودگاه یاسوج را منتشر کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گزارش اولیه سانحه سقوط هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت آسمان در ۲۹ بهمن‌ماه امسال را منتشر کرد. این هواپیما که از تهران عازم یاسوج بود، در نزدیکی فرودگاه این شهر پس از برخورد با رشته کوه دنا دچار سانحه شد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند. در گزارش مقدماتی سازمان هواپیمایی کشوری، در بخش نتیجه‌گیری گفته شده که تیم کارشناسان بررسی سانحه نمی‌تواند نتیجه‌گیری قطعی خود از سانحه را اعلام کند و نتیجه‌گیری منوط به بررسی‌های مضاعف و دقیق‌تر کارشناسان سانحه خواهد بود، با این حال در بخشی از تحلیل و آنالیز این گزارش آمده: خلبانان تنزل ارتفاع پرواز به ۱۷ هزار پا را مطابق درخواست مرکز کنترل انجام دادند ولی کاهش مجدد ارتفاع پروازی به ۱۵ و سپس ۱۴ هزار پا خلاف مقررات بوده است. خلبان اول محدودیت پزشکی برای پرواز داشته است. خلبان اصلی مجاز به پرواز همزمان با یک کمک‌خلبان نبوده است. خلبان باید تا بالای فرودگاه با ارتفاع ۱۷ هزار پا پرواز می‌کرد. سیستم هشدار یخ‌زدگی بال‌ها و بدنه هواپیما به خلبان قابل قبول نبوده و باید در آخرین تعمیرات کلی (چکC) در آبان امسال صورت می‌گرفته است که این قصور شرکت تعمیراتی قابل چشم‌پوشی نیست. اگر سیستم ضد یخ بال‌ها و بدنه هواپیما فعال می‌شد، امکان کنترل هواپیما محتمل بود. همچنین در بخش دیگری آمده است: خلبان دارای محدودیت‌های پروازی بوده است ولی این محدودیت توسط واحد برنامه‌ریزی شرکت آسمان در نظر گرفته نشده است. ضمن اینکه آرایش فنی 0170-2009 No A ؛ این هواپیما به دلیل تحریم شرکت آمریکایی انجام نپذیرفته بوده با این حال شرکت آسمان براساس دستورالعمل کارخانه اقدام به انجام یک راه‌حل مقطعی یا AMOC کرده است. این راه‌حل باید به اطلاع سازمان هواپیمایی کشوری می‌رسیده که نرسیده است. با توجه به اینکه این گزارش نهایی نیست، سازمان هواپیمایی کشوری هنوز نتیجه‌گیری خود را اعلام نکرده است.


Page Generated in 0/0054 sec