printlogo


کد خبر: 190091تاریخ: 1396/12/22 00:00
اخبار

اوج پختگی
دمبله جای خالی مسی را پر کرد
بن هیوارد: عثمان دمبله به چنین مسابقه‌ای نیاز داشت. در یک فصل فوق‌العاده برای بارسلونا بویژه در لالیگا، این خرید 105 میلیون یورویی تا حدی ناامیدکننده بود اما در بازی مقابل مالاگا، دمبله یک شبه بزرگ شد. بارسلونا در حالی به مصاف مالاگا رفت که در 27 بازی فصل 2018-2017 لالیگا شکست نخورده بود، در واقع از آوریل سال گذشته که در روسالدا یعنی همین ورزشگاه باخت و ضربه مهلکی به امیدهای قهرمانی‌اش در آخرین فصل مربیگری لوییس انریکه وارد شد، هیچ تیمی بارسلونا را شکست نداده بود. این بار اما سفر به زمین مالاگا چندان ترسناک به نظر نمی‌رسید. آندلسی‌ها که در 12 بازی آخرشان بردی نداشتند، به قعر جدول چسبیده‌اند، هرچند اوضاع کمی سخت شد وقتی مشخص شد لیونل مسی به دلیل تولد پسر سومش مجبور به ترک اردوی تیم شده تا در کنار همسرش باشد. در نبود او و همچنین آندرس اینیستا به دلیل مصدومیت، ارنستو والورده 2 خرید گرانقیمت خود یعنی فیلیپه کوتینیو و عثمان دمبله را پشت سر لوییس سوارز قرار داد؛ در سیستمی شبیه به 1-2-3-4 که به سیستم سنتی 3-3-4 بارسلونا نزدیک‌تر بود تا 2-4-4 که در تمام فصل با آن بازی کرده‌اند. بارسا چندان جای خالی مسی را احساس نمی‌کرد و سوارز با ضربه سر، پاس عالی یوردی آلبا را در دقیقه 15 به گل اول تبدیل کرد اما هر چه زمان می‌گذشت دمبله اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کرد. مهاجم فرانسوی چهارشنبه در سوپرجام کاتالونیا مقابل اسپانیول، بارسلونا را همراهی کرد اما در این تساوی بدون گل که تیم بزرگ‌تر در ضربات پنالتی برنده شد، هواداران را دلسرد کرد؛ چند توپ را خراب کرد تا اینکه در دقیقه 63 تعویض شد، البته بارقه‌هایی از مهارت او به چشم آمد که در بازی شنبه به اوج رسید. او با سرعت و تکنیک خود پاس گل دوم را به زیبایی هر چه تمام‌تر داد و کوتینیو با یک پشت پای فوق‌العاده کار را تمام کرد. خودش هم می‌توانست با والی استثنایی‌اش گل بزند برابر تیمی که بعد از اخراج ساموئل گارسیا در دقیقه 30 امیدی برای جبران 2 گل نداشت. یک بار دیگر هم با کنترل توپ عالی و دریبل سرپای مدافع مالاگا سانتر خیلی خوبی کرد که البته به گل منجر نشد. بهترین عملکرد او در ارتباط با خط میانی و دیگر مهاجمان بارسلونا بود. این یک نمایش کاملا پخته از بازیکن 20 ساله‌ای بود که در این فصل با 2 مصدومیت مواجه شده و بعضی بازی‌هایش ناامیدکننده بوده؛ حالا دیگر هواداران به آینده او امیدوارند. لبخند حاکی از رضایت دمبله وقتی کوتینیو را در آغوش گرفت، گویای همه چیز بود و اصلا برای همین لحظات بود که بارسا او را از بروسیادورتموند خرید. مسی عیالوار که از تلویزیون این بازی را تماشا می‌کرد، خوشحال بود از اینکه دمبله جوان بزرگ شده است. حالا در بازی چهارشنبه مقابل چلسی، شاید هر دو در کنار هم بدرخشند.


سیاست نیمار برای فتح روسیه
پاریس برزیلی
 نیمار برزیلی به عنوان یکی از گران‌ترین نقل و انتقالات تاریخ فوتبال راهی پاری‌سن‌ژرمن شد. به دنبال این انتقال، رسانه‌های ورزشی دلارهای ناصر خلیفی، مالک ثروتمند قطری را عامل این انتقال مهم بر شمردند. نیمار قبل از پیوستن به پاریس، پیشنهاد تعدادی از باشگاه‌های انگلیسی را رد کرده بود. مبلغ سرسام‌آور بارسلونا برای فروش نیمار را هیچ باشگاهی جز پی‌اس‌جی نمی‌توانست برآورده کند. تیری آنری، اسطوره باشگاه آرسنال که سابقه بازی در بارسلونا را نیز در کارنامه دارد، به نوعی دیگر این انتقال را تحلیل کرده است؛ او معتقد است نیمار برای خارج شدن از سایه مسی و به دست آوردن توپ طلا راهی پاریس شده است. با وجود درخشش بارسلونا در جام‌های متعدد، رسانه‌ها روی مسی مانور می‌دادند و این امر برای نیمار قابل هضم نبود. اگرچه می‌توان روی این دلیل آنری حساب باز کرد اما نکته‌ای دیگر در این بین وجود دارد که می‌تواند در کنار سایر نکات قرار بگیرد. به یقین تیم‌ملی برزیل و حضور قدرتمند این تیم در جام‌جهانی روسیه نیز در این تصمیم‌گیری مهم دخیل بوده است. اما چگونه؟ تعداد زیادی از بازیکنان حاضر در پاری‌سن‌ژرمن عضو تیم‌ملی برزیل هستند.
برای همگان آشکار شده است که در شرایطى کنونى، هیچ بازیکنی نمی‌تواند به تنهایی یک جام را فتح کند، حتی اگر بازیکن بزرگی باشد. نباید فراموش کنیم در سال ۲۰۰۶ که ایتالیا جام‌جهانی را فتح کرد، اکثر بازیکنان این تیم عضو یوونتوس بودند؛ جام‌جهانی ۲۰۱۰، یورو ۲۰۰۸ و یورو ۲۰۱۲ هم بازیکنان بارسلونا در ترکیب ماتادورها حکمرانی می‌کردند و جام‌جهانی ۲۰۱۴ هم بیشتر بازیکنان آلمان در بایرن عضویت داشتند. حالا نیمار قصد دارد به کمک هموطنانش در پی‌اس‌جی و رسیدن به هماهنگی کامل با آنها، تیم‌ملی قدرتمندی را راهی روسیه کند و با فتح احتمالی جام‌جهانی، راه دستیابی به «بالن‌دور» را هموار کند.


Page Generated in 0/0068 sec