printlogo


کد خبر: 190093تاریخ: 1396/12/22 00:00
مدیریت بازار ارز با کنترل پاسپورت و بلیت مسافران نیز جواب نداد
نایاب شدن دلار و یورو در بازار

گروه اقتصادی: دستور جدید بانک مرکزی این بار در قالب کنترل پاسپورت و بلیت مسافران برای فروش ارز به متقاضیان واقعی در راستای  ساماندهی این بازار پس از سیاست انتشار اوراق گواهی سپرده با نرخ 20 درصد سود هم گویا کارساز نبود، چرا که اکنون نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شود و صرافی‌های بانکی نیز فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار را به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروشند. دیروز هیچ یک از صرافی‌ها به مردم عادی یا مسافر حتی با ارائه پاسپورت و ویزا هم دلار و یورو نمی‌فروختند. این در حالی بود که دلالان میدان فردوسی که در اطراف این میدان با خرید و فروش ارزهای خارجی مشغولند، دلار را ۴۸۰۰ تومان می‌فروختند. البته تعداد زیادی از همین افراد نیز دلاری برای فروش نداشتند. صرافی‌ یکی از بانک‌ها در پایین‌تر از میدان فردوسی فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروخت. جلوی این صرافی حجم زیادی از افرادی که برای خرید دلار و یورو صف کشیده بودند، دیده می‌شد. به گزارش ایسنا، در این میان تعدادی از صراف‌ها نیز از نبود دلار برای عرضه گلایه داشتند. همچنین افرادی که در میدان فردوسی کیف به دست، ارزهای خارجی می‌فروختند، یورو را ۵۹۰۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده بودند. تابلوی صرافی‌های اطراف میدان فردوسی نیز قیمت فروش دلار آمریکا را ۴۸۰۰ تومان و قیمت خرید این ارز را ۴۷۹۰ تومان نشان می‌داد اما تمام این صرافی‌ها همانطور که گفته شد، نه دلاری برای فروش داشتند و نه یورو! قیمت خرید یورو نیز روی تابلوی صرافی‌ها ۵۷۸۴ تومان و قیمت فروش آن ۵۷۹۹ تومان بود. همچنین پوند انگلیس ۶۷۰۰ تومان برای خرید و ۶۸۵۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است. صرافی‌های میدان فردوسی در پاسخ به اینکه چرا دلار یا یورو عرضه نمی‌کنند، تنها یک کلمه جواب می‌دادند: «نداریم».
انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز بیان داشت دریافت مدارکی چون پاسپورت، بلیت و ویزا تاثیری بر بازار ارز ندارد. احمد انارکی‌محمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره نحوه مدیریت بازار ارز توسط بانک مرکزی، اظهار داشت: تلاطم کنونی بازار ارز ادامه التهاب بازار از شب ژانویه است، دولت قرار بود این تلاطم را در بهمن‌ماه کنترل کند اما در این زمینه کاری انجام نشد و تلاطم شب ژانویه به تلاطم بازار شب عید متصل شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تاثیر روانی بر بازار ارز افزایش یافته است،  گفت: فشار بار روانی بر بازار ارز افزایش یافته است و دولت با برخورد و گرفتن برخی دلالان نیز نتوانست این موضوع را مدیریت کند. نماینده مردم رفسنجان در مجلس دهم شورای اسلامی به دلیل اصلی ناتوانی دولت در مدیریت بازار ارز اشاره کرد و بیان داشت: دولت اطلاعات دقیق و درستی از نیاز و میزان تقاضای مردم به ارز ندارد و گرفتن مدرک‌هایی چون بلیت، پاسپورت و برگه خروج از کشور نمی‌تواند کارساز باشد و تاثیری ندارد. وی تاکید کرد: با چنین سختگیری‌هایی و خواستن مدارکی بیش از گذشته در واقع به حواشی بازار ارز می‌افزاید، همانطور که شاهد خرید و فروش نوبت در صف صرافی‌ها هستیم، ممکن است بلیت‌های صوری صادر شود و بازار حاشیه‌ای در کنار بازار ارز ایجاد شود. انارکی‌محمدی در ادامه به راهکاری که باید بانک مرکزی در پیش بگیرد اشاره کرد و اظهار داشت: بانک مرکزی باید فضایی ایجاد کند که مردم ارز را در گاوصندوق خانه نگهداری نکنند بلکه بانک‌ها به محلی برای نگهداری ارز تبدیل شوند. این نماینده مجلس با ابزار تاسف از وضع موجود گفت: در حال حاضر مردم ارز را به عنوان سرمایه در خانه‌ها نگهداری می‌کنند، در حالی که باید ارز مانند پول‌های دیگر در بانک‌ها نگهداری شود و مردم هر زمان به ارزشان نیاز پیدا کردند از بانک بگیرند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اعتماد مردم به بانک‌ها سلب شده است، بیان داشت: باید این اطمینان به مردم داده شود که اگر ارزشان در بانک نگهداری شود هر زمان بخواهند می‌توانند آن را از بانک خارج کنند. وی گفت: با این حال انتظار می‌رود دولت بازار ارز را در شب عید مدیریت کند، چرا که پیش‌بینی می‌کنیم بعد از تعطیلات نوروز از تلاطم این بازار کاسته  شود.
مدیریت بازار ارز نباید به ضرر مسافران تمام شود
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید دارد بررسی مدارک برای فروش ارز مسافرتی در راستای حفظ بازار است. محمد حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره حواشی بازار ارز گفت: البته شنیده‌ایم که اتفاقاتی در حواشی بازار ارز رخ می‌دهد اما آنجا که اسناد و مدارکی دال بر صحت این اتفاقات وجود ندارد نمی‌توان این حواشی را تایید یا رد کرد. وی با اشاره به روند خرید و فروش ارز بیان داشت: در حال حاضر اتاق مبادله برای برخی کالاها و مواردی که از قبل ثبت شده بود ارز با نرخی حدود 4 هزار و 200 تومان ارائه می‌کند اما ارز مسافرتی در بازار با نرخی بالاتر تهیه می‌شود. وی تاکید کرد: دولت باید در روزهای منتهی به ایام نوروز به نحوی بازار را مدیریت کند که متقاضیان و نیازمندان ارز برای خرید کالا و مواد اولیه و مسافران متضرر نشوند. حسینی در ادامه با طبیعی دانستن تغییرات بازار ارز در ماه پایانی سال، گفت: همیشه در ایام عید این تغییرات و نوسانات را در بازار ارز داشته‌ایم. حسینی با بیان اینکه مسافر خارج از کشور با ارائه مدارک و اسناد خود می‌تواند ارز را با قیمتی متعادل دریافت کند، گفت: در روش گذشته افراد ارز را از صرافی‌ها خریداری و زمان‌هایی که حجم متقاضی زیاد می‌شد و ارز در بازار موجود نبود آن را با قیمتی بالاتر عرضه می‌کردند، در واقع بخشنامه بانک مرکزی حرکتی در جهت حفظ بازار است.


Page Generated in 0/0118 sec