printlogo


کد خبر: 190105تاریخ: 1396/12/22 00:00
چهارگوشه

مسجدی در آلمان  به آتش کشیده شد
پلیس آلمان یکشنبه شب اعلام کرد مسجد کوکا سنان در برلین به صورت عمدی به آتش کشیده شد اما به کسی آسیبی نرسید. اتحادیه اسلامی امور مذهبی ترکیه که یک سازمان دینی وابسته به دولت آنکارا است، مدیریت مسجد کوکا سنان را برعهده دارد. پلیس برلین همچنین اعلام کرد به نظر می‌رسد این اقدام با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است. روابط آنکارا و برلین از حدود یک سال پیش و در دوران مبارزات انتخاباتی تغییرات قانون اساسی ترکیه، بشدت تیره شد.

برکناری سفیر سعودی در لبنان
ولید بخاری، کاردار سابق سفارت عربستان در لبنان یکشنبه بار دیگر به بیروت بازگشت تا ریاست هیأت دیپلماتیک عربستان در بیروت را بر عهده بگیرد. ولید الیعقوب، سفیر عربستان در لبنان نیز پیش از رسیدن بخاری به این کشور، بیروت را به مقصد ریاض ترک کرده بود. پیش‌تر، روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع نزدیک به ریاض نوشته بود عربستان بزودی ولید الیعقوب را به کشور فرامی‌خواند و ولید بخاری، کاردار سابق بار دیگر به لبنان باز می‌گردد اما این بار با رتبه «سفیر» به کار خود ادامه خواهد داد. این اتفاقات پس از آن رخ می‌دهد که هفتم اسفندماه هیأتی از عربستان به لبنان سفر کرد و دیدارهایی با مقامات این کشور داشت.

سقوط هواپیمای مسافری  در بنگلادش
روز گذشته یک فروند هواپیمای مسافری بنگلاش که هنگام کم کردن ارتفاع دچار «عدم تعادل» شده بود، سقوط کرد. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که این هواپیما در فرودگاه کاتماندو در نپال سقوط کرده است. بنا بر اعلام مقامات، این هواپیما 67 سرنشین داشته است. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از بلند شدن دود از باند فرودگاه کاتماندو است.

تظاهرات بزرگ بارسلونا
ده‌ها هزار کاتالان به خیابان‌های بارسلونا سرازیر شدند تا از سیاستمداران حامی جدایی این ایالت ثروتمند شمال شرقی اسپانیا حمایت کنند. تظاهرات بزرگ روز دوشنبه در بارسلونا، مرکز کاتالونیا با هدف ایجاد یک اتحاد بزرگ‌تر برای دستیابی به وعده تأسیس یک جمهوری مستقل برپا شد. به گفته پلیس، در این راهپیمایی حدود 45 هزار نفر از هواداران استقلال کاتالونیا از اسپانیا شرکت داشتند. حکومت مرکزی مادرید تصمیمات و اقدامات سیاستمداران جدایی‌طلب را مسدود کرده است و پارلمان ناحیه کاتالونیا را ناچار کرد جلسه مقرر این هفته خود را  برای انتخاب سروزیر این منطقه ملغی کند.

بزرگ‌ترین رزمایش ناتو  پس از جنگ سرد در سواحل نروژ
آمریکا به دنبال ناآرام کردن شمال اروپاست. مرکز فرماندهی اروپایی پنتاگون در حالی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی را به بزرگ‌ترین رزمایش پس از دوران جنگ سرد در نزدیکی مرزهای روسیه فراخوانده که فرماندهان آمریکایی مشخصا قصد پاسخ دادن به خط و نشان هسته‌ای اخیر ولادیمیر پوتین برای واشنگتن را دارند.  ارتشبد  «رابرت نلر» فرمانده پیاده نظام دریایی آمریکا طی سخنانی در نشست خانه نمایندگان کنگره اعلام کرد: «پاییز آتی یعنی ماه اکتبر ناتو با شرکت پیاده‌نظام‌های دریایی مانور بزرگی ترتیب خواهد داد. احتمالا این بزرگ‌ترین مانور نظامی از دوره جنگ سرد بدین طرف خواهد بود». این رزمایش دریایی با شرکت ده‌ها کشتی جنگی و هواپیما و 45 هزار سرباز در سواحل نروژ برگزار خواهد شد و نلر تاکید کرده مکان آن نزدیک مرزهای روسیه خواهد بود. حال مشخص نیست این رزمایش بزرگ در سواحل شمالی نروژ در اقیانوس منجمد شمالی، جایی که این کشور اسکاندیناوی مرز زمینی و دریایی با روسیه دارد، برگزار خواهد شد یا در سواحل جنوبی و غربی نروژ  در دریای شمال که فاصله نسبتا زیادی از بنادر شمالی روسیه دارد. جالب اینکه این ژنرال پنتاگون از هم‌اکنون روی واکنش روس‌ها حساب کرده و گفته است با وجود این واکنش‌ها آمریکا و ناتو باید حاکمیت خود بر شمال اروپا را اثبات کنند.
 


Page Generated in 0/0129 sec