printlogo


کد خبر: 190117تاریخ: 1396/12/22 00:00
اخبار

پیشنهادات بخش خصوصی برای بهبود محیط کسب‌وکار
گروه اقتصادی: اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آخرین نشست سال 1396 با صدور بیانیه‌ای ضمن برشمردن برخی چالش‌ها و موانع موجود در محیط کسب‌وکار کشور، 9 پیشنهاد برای بهبود شرایط اقتصادی ارائه دادند. به گزارش «وطن امروز» در این بیانیه آمده است: وضعیت نامساعد محیط کسب‌وکار کشور که انجام فعالیت‌های اقتصادی مولد را با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو کرده، به یکی از مشکلات اساسی اقتصاد ایران تبدیل شده است.  باید در نظر داشت در شرایطی که محیط کسب‌وکار برای فعالیت‌های اقتصادی نامساعد است از یک‌سو هزینه‌های مبادله افزایش می‌یابد و با محدود کردن سرمایه‌گذاری و توسعه بازارها و در نتیجه بی‌رمق شدن کارآفرینی منجر به سوق یافتن کسب‌وکارها به‌ سوی فعالیت در فضای غیررسمی و اقتصاد زیرزمینی می‌شود و از سوی دیگر موجب عقب افتادن نظام تولید کشور در عرصه رقابت جهانی می‌شود. از همین رو ضروری است دولت‌ها بهبود محیط کسب‌وکار را در دستور کار خود قرار دهند. بر این اساس، اتاق ایران در جایگاه پارلمان بخش خصوصی، ضمن درخواست رفع موانع موجود در محیط کسب‌وکار کشور برخی اصلاحات اساسی را پیشنهاد و به‌عنوان مطالبات بخش خصوصی بر جدیت و سرعت در اجرای آنها تأکید می‌کند. این پیشنهادات شامل «شکل‌گیری اراده ملی و عزم فراقوه‌ای برای ریشه‌کن کردن پدیده فساد در کشور و مبارزه با رانت و رشوه‌خواری، تنش‌زدایی از روابط و گرفتن سیاست تعاملی با جهان و جهت‌گیری به سمت تسهیل تجارت با جهان، استقرار امنیت و عدالت قضایی، ایجاد نظام حقوقی کارآمد و الزام‌آور کردن اجرای قراردادها توسط سیستم قضایی، برقراری ثبات اقتصاد کلان از طریق ایجاد ثبات در سیاست‌های پولی و مالی، ثبات در قوانین و مقررات و پرهیز از اعمال سیاست‌های یک‌شبه و نسنجیده، اقدام جدی برای رفع موانع و ارتقای جایگاه ایران در شاخص‌های بین‌المللی فضای کسب‌وکار، تخصیص بهینه منابع مالی و رفع دشواری‌های دسترسی فعالان اقتصادی به تأمین مالی از طریق اصلاح نظام بانکی، پیاده‌سازی سیاست اصلاحات مقرراتی به ‌منظور ایجاد یک محیط مقرراتی مناسب و عاری از قوانین و مقررات پیچیده، متعدد، بی‌کیفیت و ضد تولید، ایجاد امنیت اقتصادی و پایداری محیط سیاسی به‌منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و افزایش برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های اقتصادی بلندمدت و اصلاح نظام مالیاتی از طریق تجمیع مالیات‌ها، تسهیل مراحل تشکیل پرونده مالیاتی، اجرای سامانه نظام یکپارچه مالیاتی، استفاده از سیستم الکترونیک به ‌منظور محاسبه و پرداخت مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی به صورت الکترونیکی و کاهش معافیت‌ها و امتیازات ویژه برای فعالیت‌های نامولد» است.


سکه از مرز 1/6میلیون تومان گذشت
فعالان بازار ارز دیروز شاهد جهش قیمت دلار در بازار آزاد بودند به شکلی که دلار آمریکا با 327 تومان افزایش به
4820 تومان و هر یورو با رشد 144 تومان به 5755 تومان رسید. به گزارش ایرنا، فعالان بازار ارز، علت افزایش نرخ دلار در بازار را محدود شدن عرضه ارز مداخله‌ای در صرافی‌‌های منتخب بانک‌ها به امور مسافرتی می‌دانند که سبب شده دلالان نتوانند ارز مورد نیاز خود را تامین کنند. با این حال بانک مرکزی اطمینان داده هر نوع تقاضا در بازار ارز را از طریق صرافی‌‌های منتخب خود پوشش می‌دهد. از سوی دیگر در معاملات دیروز بازار ارز هر پوند انگلیس 6887 تومان بود اما درهم امارات در محدوده 1340 تومان باقی ماند. اما در بازار طلا و سکه نیز قیمت‌ها بر مدار رشد قرار گرفت؛ هر سکه تمام طرح جدید با 18 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 602 هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم یک میلیون و 572 هزار تومان عرضه شد. همچنین هر نیم‌سکه 771 هزار تومان، هر ربع سکه
488 هزار تومان و هر سکه گرمی نیز 346 هزار تومان فروخته شد. در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا به یکهزار و 315 دلار و 87 سنت کاهش یافت اما در بازار ایران بهای هر گرم طلای 18 عیار به 151 هزار و 332 تومان رسید.


Page Generated in 0/0045 sec