printlogo


کد خبر: 190226تاریخ: 1396/12/23 00:00
استیضاح علی ربیعی رأی نیاورد
وزیر کار، بیکار نشد!

گروه اقتصادی: علی ربیعی با رای اعتماد مجلس وزیر کار باقی ماند. به گزارش «وطن‌امروز»، جلسه استیضاح علی ربیعی، وزیر کار دیروز برگزار شد و در نهایت ربیعی با رای شکننده 126 نماینده مجلس در وزارت رفاه ماندگار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، صبح دیروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی میزبان وزرای دولت بودند و در 2 نوبت صبح و عصر به موضوع استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی پرداختند. طبق برنامه‌‌ریزی انجام‌شده ابتدا استیضاح ربیعی بررسی شد. غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین مدافعان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود و در مقام موافق استیضاح ربیعی گفت: در حال حاضر آقای ربیعی بسیاری از بخش‌های مهم مملکت را معطل تصمیمات خود کرده است. وی تصریح کرد: اینکه معطل شوید که چه می‌شود و چه کسی، چه چیزی را می‌گوید، خطاست. نمی‌توانیم رئیس سازمان تامین اجتماعی را یک سال معلق در هوا نگه داریم، نمی‌شود رئیس سازمان بازنشستگی را معطل کنیم. نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه آقای ربیعی! شما گفتید از بدنه کارگران هستید و ما نیز قبول داریم. من امروز از زبان کارگرانی که به حق خود نرسیده‌‌اند می‌گویم که چه زمانی صدایی از دولت آمد که بگوید می‌خواهیم مشکلات کارگران قراردادی را حل کنیم؟ وی اظهار داشت: در امور فقرا بود که مجلس ایستاده‌‌‌‌‌‌تر از دولت و شما بود، در امور کارگران ما مستقل‌‌‌‌‌‌تر از شما عمل کردیم، حتی در بحث بدهی‌‌های دولت به تامین اجتماعی نیز ما به دفاع پرداختیم.  تاجگردون با انتقاد از مدیریت ربیعی در وزارت تعاون گفت: قول و پول را بسیج کردید که امروز استیضاح انجام نشود، من لر هستم، من از پشت کوه آمده‌ام  و افتخار می‌کنم، 8 سال در کنار دولت بودم. چرا روزنامه‌‌های معلوم‌الحال را بسیج می‌کنید که قومیت مرا زیر سوال ببرند؟
ربیعی فرآیندهای اقتصادی را بلد نیست
در ادامه این جلسه محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مقام موافق استیضاح به جایگاه سخنران رفت و اظهار داشت: عملکرد بیش از 4 سال آقای ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مناسب نبوده و وضعیت اسفباری در شرایط اقتصادی وجود دارد. وی ادامه داد: ما امروز تصدی مهم‌ترین وزارتخانه اقتصادی کشور را به جای اینکه در اختیار فردی اقتصاددان قرار داده و به جای اینکه بتوانیم آن را به شکلی مدیریت کنیم که در حوزه فعالیت‌ها و مأموریت‌هایش به نحو احسن انجام شود در اختیار فردی قرار داده‌ایم که عمدتا در حوزه روابط کار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، قانون کار و مجموعه وزارت سابق کار فعالیت می‌کند. پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اندازه 3 وزارتخانه در حوزه اقتصادی نقش دارد، گفت: یعنی وزارت جدید نفت که همه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را در دست داشته و  وزارت صنعت، معدن و تجارت ما که اساسا مجموع اقتصاد کشور را در اختیار دارد و وزارت دارایی ما که بانک‌ها و بیمه‌ها در آن قرار گرفته‌‌اند در این وزارتخانه دیده می‌شوند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ذی‌نفعان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجموعه‌های دیگری که در مجموعه کلان اقتصاد کشور هستند باید از این موضوع استفاده کنند.  وی ادامه داد: در طول 4 سال و نیم گذشته نرخ‌های بازدهی در حوزه‌های مختلف حداقل نصف عددی است که در متوسط عملکرد بازار سرمایه دیده می‌شود و حدود 30 درصد است.
مستاجر هستم
در انتها علی ربیعی در دفاع از عملکرد خود گفت: متأسفم که کارکردهای اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجموعه‌ای مانند شستا یا برخی مجموعه‌های اقتصادی آن تقلیل پیدا کرده است. این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اتفاقات اخیر کشور در برخی شهرها تصریح کرد: بنده آمارهای مختلفی از میزان فقر، بیکاری، خشکسالی و میزان اشتغال و همچنین انواع و اقسام شاخص‌ها را آماده کرده بودم، غالب کسانی که دستگیر شده بودند شغل داشتند، در این رابطه باید بدانیم اتفاقات بزرگ‌تری رخ داده است. عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه ما سیاست‌های فقرزدایی را در دولت به پیش برده‌ایم، افزود: فقر و معضل آن با پاشیدن پول حل نخواهد شد همان طور که اشتغال با پاشیدن پول حل نخواهد شد. ربیعی تصریح کرد: امروز 90 درصد شرکت‌های تابع در بورس فهرست شده‌‌اند. یک نماینده‌ محترم اسامی  هیأت‌مدیره را خواسته بود و بنابراین باید گفت90درصد آن هم‌اکنون در سایت بورس است.  وی افزود: به موجب بیمه همگانی 11 هزار فقیر و حاشیه‌نشین شهری و کارگران بیمه شدند و به همت این وزارتخانه طرح تحول سلامت با همه انتقادات و خلأها ادامه یافت. ربیعی ادامه داد: بزودی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان راه‌اندازی خواهد شد و به موجب این پایگاه اطلاعات 23 میلیون خانوار ایرانی تجمیع و برای هر ایرانی شناسنامه صادر می‌شود که طبق آن مبارزه با فقر جهت‌دار می‌شود. عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در 9 ماه ابتدایی سال 600 هزار دفترچه تامین اجتماعی شغل‌اولی صادر شده است، گفت: با پولپاشی مشکلات حل نمی‌شود، لذا با برنامه جلو می‌رویم. وی با بیان اینکه چند نفر از نمایندگان درباره خانه وی صحبت کرده‌اند، گفت: خانه‌ خودم را سال 70 ساخته‌ام  که همچنان آن را دارم و جای دیگری را با گذاشتن 4 تا 5 میلیون تومان روی پول آن خانه اجاره کردم، چراکه با بچه‌هایم زندگی می‌کردم و جای‌مان تنگ بود. دخترم صاحب دو بچه شده بود و خانه 55 متری برایش کوچک بود اما رفتن گفتند وزیر کار خانه 25 میلیارد تومانی خریده، در حالی که ارزش خانه من 4 تا 5 میلیارد بیشتر نیست و برای باجناق نجفی شهردار تهران است.  در پایان جلسه استیضاح وزیر کار، وی با 126 رای موافق، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع و یک رای باطله به عنوان وزیر کار باقی ماند. دیروز ابتدا اعلام شد تعداد آرای موافق فقط یک رای بیشتر است اما سپس اعلام شد تعداد آرا مساوی است که با اصرار استیضاح‌کنندگان آرا بازشماری و در نهایت مشخص شد تعداد رای موافق 2 رای بیشتر بوده است.


Page Generated in 0/0212 sec