printlogo


کد خبر: 190263تاریخ: 1396/12/24 00:00
اخبار

جریمه ۴ میلیارد تومانی  همراه اول و ایرانسل
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌دلیل تعرض به حقوق و حریم شهروندی کاربران، 2 اپراتور موبایل را که هنگام ورود کاربران به برخی سایت‌ها، شماره آنها را در اختیار سایت پذیرنده قرار می‌دادند 4 میلیارد تومان جریمه کرد. به گزارش فارس، گزارشات دریافتی از مشترکان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل حاکی از آن بود که هنگام استفاده کاربران از اینترنت همراه و ورود به برخی سایت‌ها، شماره مشترکان در اختیار سایت پذیرنده قرار گرفته است. از این رو طبق تاکید وزیر ارتباطات مبنی بر پرهیز از هرگونه تعرض به حقوق و حریم شهروندی، موضوع برای رسیدگی به سازمان فناوری اطلاعات ایران ارجاع شد و پس از بررسی فنی مساله توسط مرکز ماهر روشن شد، اپراتورهای یاد شده با برخی شرکت‌ها به منظور تسهیل در فرآیند پرداخت برخط و ورود کاربران به سامانه‌‌های موردنیاز، شماره مشترکان را طبق روش Header Enrichment و با ضوابط خاص امنیتی در اختیار برخی شرکت‌های طرف قرارداد می‌گذاشتند که در این بین به‌دلیل اشتباه در تنظیمات امنیتی بعضی از شرکت‌های طرف قرارداد با اپراتور، موجبات سوءاستفاده از شماره مشترکان در راستای ارسال پیامک تبلیغاتی فراهم شده بود. پس از احراز تخلف صورت گرفته، ضمن اخطار به اپراتورهای تلفن همراه، خطای مورد اشاره رفع شد و به منظور بررسی بیشتر و انجام تنظیمات امنیتی کامل‌تر، این سرویس در حال حاضر متوقف است. بنابراین با توجه به گزارش مرکز ماهر و توضیحات ارائه شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه، نقض هدفمند حریم خصوصی مشترکان توسط اپراتورهای یاد شده رخ نداده است ولی اشتباه و کاستی اپراتورهای تلفن همراه در کنترل موضوع و مشکلاتی که در تنظیمات این سرویس توسط شرکت‌های طرف قرارداد اپراتور وجود داشته، موجب سوءاستفاده شده است.


حجم پایه پولی به  ۲۰۱ هزار میلیارد تومان رسید
حجم پایه پولی در پایان دی امسال با 8/16 درصد افزایش نسبت به دی پارسال به عدد 201 هزار و 240 میلیارد تومان رسیده است. این حجم در مقایسه با اسفند سال گذشته 9/11 درصد رشد داشته است. به گزارش فارس، روند رشد پایه پولی به موازات رشد نقدینگی اما با آهنگی آهسته‌تر ادامه پیدا می‌کند. با استفاده از آمار سپرده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و اسکناس و مسکوک در دست بانک‌ها که بخش مصارف پایه پولی را تشکیل می‌دهد و هفته جاری توسط بانک مرکزی در قالب متغیرهای پولی و بانکی منتشر شد، می‌توان حجم پایه پولی را محاسبه کرد. همچنین ضریب فزاینده پولی در پایان این ماه، 3/7 درصد بوده است. رشد 8/8 درصدی تسهیلات اعطایی تسهیلات پرداختی بانک‌ها در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ به بخش‌های اقتصادی مبلغ 519 هزار و 400 میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال 41 هزار و 820 میلیارد تومان (معادل 8/8 درصد) افزایش داشته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در بخش‌های اقتصادی مبلغ 1/3219 هزار میلیارد ریال معادل ۶۲ درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 9/5 درصد افزایش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن معادل ۱۲۷ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بوده که حاکی از تخصیص 7/39 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش همه بخش‌های اقتصادی است.


مقابله با کم‌فروشی اصناف
مدیرکل استاندارد تهران با اشاره به تشدید نظارت بازرسان استاندارد بر کم‌فروشی اصناف و وسایل توزین در آنها، گفت: سالانه بیش از ۵۵هزار مورد بازرسی از وسایل توزین اصناف استان تهران انجام می‌شود. به گزارش تسنیم، محمودرضا طاهری افزود: در روزهای پایانی سال و همزمان با افزایش میزان خرید و در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، آزمون دوره‌ای وسایل توزین با شدت بیشتر در حال اجراست. طاهری تاکید کرد: در روزهای پایانی سال، بازرسان استاندارد تمرکز بیشتری بر نمایشگاه‌های بهاره و میادین میوه و تره‌بار خواهند داشت.


Page Generated in 0/0051 sec