printlogo


کد خبر: 190279تاریخ: 1396/12/24 00:00
محمدعلی نجفی 7 ماه پس از تصدی مسؤولیت شهرداری پایتخت تصمیم به کناره‌گیری گرفت
استعفای شهردار به‌خاطر بیماری
محسن هاشمی: علت استعفا یک مشکل جدید پزشکی است که نمی‌توانم آن را مطرح کنم

گروه اجتماعی: صبح روزگذشته خبری در شبکه‌‌های اجتماعی منتشر شد که از استعفای نجفی، شهردار پایتخت حکایت داشت. خبر به سرعت نقل محافل و رسانه‌‌های گوناگون شد اما از همان لحظات اول انتشار خبر با تایید‌ها و تکذیب‌‌های پی‌درپی همراه بود، تایید و تکذیب‌‌‌هایی که موجی از شایعات را درباره استعفای شهردار پایتخت به راه انداخت و این خبر را به یکی از مهم‌ترین خبرهای روز چهارشنبه تبدیل کرد. البته به موازات این موضوع برخی اظهارنظرهای رئیس و اعضای شورای شهر درباره وضعیت بیماری نجفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، به تایید خبر استعفای وی قوت بخشید.
تأیید و تکذیب‌ شورایی‌ها
در همین باره، احمد مسجدجامعی با حضور در جمع خبرنگاران خبر استعفای شهردار تهران را تایید کرد. این درحالی بود که زهرا نژادبهرام، عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: تاکنون یک برگ نامه استعفا از وی ندیده‌ایم و این در حالی است که اگر بخواهد استعفا کند این موضوع را باید به هیات‌رئیسه بگوید و تاکنون هیچ استعفایی از نجفی دریافت نکرده‌ایم. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: فعلاً حرفی در این‌باره نمی‌زنم. اما پس از اینکه نژادبهرام با قطعیت اعلام کرد نجفی استعفا نکرده است، در توئیتی نوشت: متن استعفای نجفی به ما رسید. آقای مسجدجامعی احتمالا خبر شخصی دارند، من خبر ندارم، الان استعفا را دیدم. پس از این اظهارات، مجید فراهانی، عضو شورای شهر تهران گفت: استعفای شهردار تهران بعد از عید پذیرفته می‌شود. فراهانی درباره استعفای نجفی از شهرداری تهران، اظهار داشت: استعفای شهردار واقعیت داشت و در جلسه غیررسمی در حال بررسی است. وی ادامه داد: تصمیم‌گیری درباره شهردار جدید نیازمند زمان است، لذا اعضای شورا بر ادامه کار شهردار تا انتهای تعطیلات نوروز توافق جمعی دارند و بنا شد استعفا در اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال جدید رسماً قرائت شود و تصمیم‌گیری قطعی کنیم.
جلسه فوق‌العاده شورا
اما روز گذشته، پس از اعلام خبر استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران، جلسه فوق‌العاده اعضای شورای شهر تهران در طبقه اول ساختمان شورای شهر بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. در حالی که برخی رسانه‌ها حتی به دلایل استعفای شهردار از جمله پیشرفت بیماری وی اشاره کردند اما هیچ‌کدام از اعضای شورای شهر به صراحت در این زمینه اظهارنظر نکردند. علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا شهردار تهران استعفا کرده است یا خیر، اظهار کرد: در این زمینه نه این موضوع را تایید می‌کنم و نه تکذیب. وی تصریح کرد: جلسه شورای شهر تهران نیز جلسه هم‌اندیشی و جلسه پایان سال است و هیچ ارتباطی به استعفای نجفی ندارد. اظهارات اعطا در حالی بود که برخی رسانه‌ها دلیل برگزاری جلسه شورای شهر را رسیدگی به استعفای نجفی عنوان کردند.
بررسی استعفای نجفی در شورا
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران نیز از بررسی استعفای نجفی شهردار تهران در جلسه شورای شهر تهران خبر داد. محمد علیخانی روز گذشته در کانال تلگرام خود نوشت: «اصل خبر استعفای نجفی، شهردار تهران درست است. اکنون با اعضای شورای شهر تهران در حال گفت‌وگو هستیم».
بازهم بیماری دلیل استعفا شد!
اما پس از اظهارات گوناگون درباره استعفای نجفی سرانجام صحت این خبر تایید شد. در همین باره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، عضو دیگر شورای شهر تهران درباره دلیل استعفای شهردار تهران گفت: بر اساس آنچه در متن استعفای آقای نجفی آمده است، بیماری جدید وی دلیل این اقدام است. افشین حبیب‌زاده با تایید استعفای نجفی و بررسی استعفای او در جلسه غیررسمی شورای شهر تهران اعلام کرد: از چند روز پیش قرار بود اعضا به‌طور غیررسمی جلسه‌ای برای جمع‌‌‌بندی اقدامات سال‌جاری و برنامه‌‌ریزی برای سال آینده داشته باشیم. وی تاکید کرد: هنوز درباره استعفای شهردار تهران تصمیمی گرفته نشده و قرار است به این موضوع به‌طور رسمی در سال آینده رسیدگی شود.
محسن هاشمی هم تأیید کرد
همچنین رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استعفای نجفی در صحن علنی شورا بررسی شده است، گفت: نجفی بر اساس قانون باید وظایف خود را تا نخستین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونان اداره کند. محسن هاشمی پس از جلسه شورای شهر تهران، گفت: همانطور که در اخبار شنیده‌اید عصر روز گذشته استعفایی را از آقای نجفی دریافت کردیم و با حدود 20 نفر از اعضای شورای شهر طی جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم. موضوع استعفای نجفی، مشکل جدید پزشکی وی است. هاشمی اظهار داشت: می‌دانیم که اطلاعات پزشکی را نمی‌توان علنی کرد هرچند از کم و کیف مشکل باخبر هستم اما بحث شخصی و خصوصی است. وی افزود: با توجه به اینکه شورای شهر باید در جلسه علنی این موضوع را بررسی کند، در این جلسه هم‌اندیشی تصمیم گرفتیم که نجفی بر اساس قانون باید وظایف خود را تا اولین جلسه رسمی شورای شهر در سال آینده ادامه دهد و شهر را با معاونان اداره کند تا ان‌شاء‌الله مشکلی ایجاد نشود. وی افزود: در اولین جلسه پس  از نوروز موضوع استعفای نجفی با حضور خود وی بررسی می‌شود.
مدیر زیر یک سال!
مرور سمت‌های نجفی از زمان روی کار آمدن دولت روحانی حاوی نکته قابل توجهی است و آن هم اینکه در هیچ‌کدام از مسؤولیت‌ها بیش از یک سال حضور نداشته است:
- 5 ماه رئیس سازمان میراث فرهنگی
-  6 ماه دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت
- 3 ماه سرپرست وزارت علوم
-7  ماه شهردار تهران


Page Generated in 0/0069 sec