printlogo


کد خبر: 190282تاریخ: 1396/12/24 00:00
دونالدترامپ:
در خاورمیانه هر جا می‌رویم ایران است؛ ایران و ایران!

عزل رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا توسط دونالد ترامپ و جایگزینی وی با مایک پمپئو نشان داد
رئیس‌جمهور آمریکا با دادن سکان دستگاه دیپلماسی خود به رئیس سیا، رویکرد جدیدی در سیاست‌گذاری خارجی خود در پیش گرفته است.
به گزارش «وطن‌امروز»، ارتباطات نزدیک پمپئو با سنا نیز باعث شده تحلیلگران تخمین‌های جدیدی از میزان حمایت کنگره از اقدامات و سیاست‌های ترامپ در حوزه سیاست خارجی
در نظر بگیرند.
ترامپ در توضیح خود درباره عزل وزیر خارجه‌اش گفته است تیلرسون در موضوع توافق هسته‌ای با ایران با سیاست‌های او همراه نبوده است. اگر چه به اعتقاد کارشناسان موضوع کره‌شمالی و آغاز گفت‌وگوهای واشنگتن – پیونگ‌یانگ نخستین اولویت ترامپ پس از انتخاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه است اما موضوع برجام و اعمال استراتژی جدید علیه ایران نیز  جزء اولویت‌های اصلی سیاست خارجی دولت آمریکا قرار دارد.
ترامپ دیروز چهارشنبه در اظهاراتی ضدایرانی مدعی شد ایران خاورمیانه را در اختیار خود گرفته است. رئیس‌جمهور آمریکا در اظهاراتی روز چهارشنبه مدعی شد ایران عامل هر مشکلی است که در منطقه غرب آسیا وجود دارد. به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ روز چهارشنبه بار دیگر ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران را تکرار کرد و مدعی شد این کشور عامل تمام مشکلات در خاورمیانه است. ترامپ در اظهاراتی که فاکس‌نیوز ویدئویی از آن منتشر کرده، گفت: «ما با شرکا و متحدان‌مان برای سد کردن راه ایران به سوی سلاح‌های هسته‌ای و مقابله با حمایت این کشور از تروریسم در سراسر جهان همکاری می‌کنیم.» رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه ادعاهای خود گفت: «در خاورمیانه، هر جا می‌رویم، ایران است، ایران و ایران؛ پشت هر مشکلی ایران وجود دارد. داریم به این مساله به صورت خیلی جدی رسیدگی می‌کنیم.» ادعاهای رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده‌ است که دولت‌های عراق و سوریه همواره نقش ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه را مورد تمجید قرار داده‌اند. دولت آمریکا در مقابل، از شبه‌نظامیان وابسته به گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت کرده است.
مامور مرگ برجام!
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه پس از اعلام برکناری رکس تیلرسون از سمت وزیر خارجه آمریکا، درباره دلیل این برکناری گفت او و تیلرسون در موضوع توافق هسته‌ای با هم اختلاف نظر داشتند ولی او
و پمپئو در این مورد مانند هم فکر می‌کنند.
این اظهارنظر ترامپ باعث شده برخی منابع خبری در آمریکا، انتخاب پمپئو را به معنای مرگ زودهنگام توافق هسته‌ای قلمداد کنند. در همین راستا یک وبگاه خبری- تحلیلی آمریکایی در تحلیلی روز چهارشنبه عزل‌ و نصب‌های جدید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به عنوان مرگ توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) تعبیر کرد. وبگاه پالیتیکو نوشته است: «مرگ توافق هسته‌ای ایران، احتمالاً روز سه‌شنبه فرا رسید. هواداران و دشمنان توافق هسته‌ای در این نکته هم نظر هستند که این تغییرات احتمالاً راه را برای ترامپ جهت خروج از توافق هسته‌ای ایران فراهم خواهد کرد.»
شبکه خبری سی‌ان‌ان هم معتقد است پمپئو همانند ترامپ به برجام نگاه می‌کند. سی‌ان‌ان در این‌باره نوشت: با توجه به جدیدترین تحولاتی که در دولت آمریکا به وجود آمده است، انتظار می‌رود پمپئو برای پیشبرد سیاست‌های افراطی و تند ترامپ در قبال ایران و کره شمالی، هدایت وزارت خارجه آمریکا را برعهده بگیرد. سی‌ان‌ان در توضیح این مطلب نوشت: پمپئو از حملات نظامی علیه ایران حمایت کرده است و در عین حال بشدت علیه برجام اقدامات لابی‌گرانه‌ای را انجام داده است و همچنین یکی از نیروهای پشت پرده اقدام دولت ترامپ برای اعمال فشار به کره‌شمالی بوده است.
سی‌ان‌ان البته در ادامه گزارش خود به نقل از منابع خود در کاخ سفید توصیح داد اولویت اصلی پمپئو، کره‌شمالی است و نه ایران.
طبق گزارش سی‌ان‌ان، در صورتی که پمپئو به‌عنوان وزیر جدید خارجه آمریکا تأیید شود، نخستین وظیفه وی به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا، بررسی موضوع نشست با کره‌شمالی است که برای ماه مه معین شده بود. یکی از منابع نزدیک به کاخ سفید در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت دلیلی که ترامپ، پمپئو را برای وزارت خارجه برگزیده، این است که خواستار «آماده کردن یک تیم قوی برای مذاکره با کره‌شمالی است». نشانه‌ها حاکی از آن است که پمپئو در صدد است حداکثر فشار علیه پیونگ‌یانگ و «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی را حفظ کند. «پاتریک کرونین» مدیر ارشد برنامه امنیت آسیا- پاسیفیک در مرکز امنیت آمریکای جدید تصریح کرده است عقاید جنگ‌طلبانه پمپئو درباره چگونگی رویارویی با کره‌شمالی، به وادار کردن کره‌شمالی و رهبر این کشور برای واگذار کردن امتیازات کمک می‌کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec