printlogo


کد خبر: 190283تاریخ: 1396/12/24 00:00
آیا چهارمین طرح سؤال از رئیس جمهور هم به سرنوشت طرح های اخیر دچار می شود؟
سؤال از روحانی شاید وقتی دیگر

گروه سیاسی: مجلس سوال طرح می‌کند و دولت با لابی آن را از دستور کار خارج می‌کند. این سرنوشت سوالاتی بوده که نمایندگان مجلس تلاش می‌کردند با استفاده از آن، حسن روحانی را برای پاسخگویی به مجلس بکشانند اما موفق نشده‌اند و هر بار به طریقی طرح سوال از رئیس‌جمهور ناکام مانده است. به گزارش «وطن امروز»، در تازه‌ترین اقدام روز سه‌شنبه هیات‌رئیسه مجلس در میانه استیضاح عباس آخوندی، از خارج شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور از دستور کار مجلس خبر داد تا این دومین طرح سوال از رئیس‌جمهوری باشد که در آخرین مراحل رسیدن به نتیجه، قربانی تیغ تیز لابی می‌شود. هر چند این بار نمایندگان راضی نشدند دومین سوال از رئیس‌جمهور نیز به بایگانی تاریخ ملحق شود و هنوز هیات‌رئیسه مجلس درباره آن اظهارنظر نکرده است اما در هر صورت مجلس نتوانست پس از گذشت 8 ماه از طرح سوال از رئیس‌جمهور، حسن روحانی را به مجلس بکشاند. حالا در شرایطی که دومین سوال از رئیس‌جمهور هم در لبه پرتگاه خروج از دستور کار است، نمایندگان طرحی دیگر تدوین کرده‌اند تا بلکه سرانجام تیغ لابی‌های دولت کند شود و او برای پاسخگویی به مجلس، نه سال 96 که شاید سال 97، به بهارستان بیاید.
بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس چهارمین طرح سوال از رئیس‌جمهور را در مجلس شورای اسلامی تدوین کرده‌اند. این طرح که از 6 محور تشکیل شده، همچنان به دنبال پاسخگویی روحانی به وضعیت موسسات مالی و اعتباری است. در این راستا، جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، از طرح جدید سوال از رئیس‌جمهور  خبر داد و گفت: این طرح سوال جدید روز چهارشنبه تدوین شده و تاکنون بیش از 100 نفر از نمایندگان آن را امضا کرده‌اند و تعداد امضاهای آن در حال افزایش است. وی افزود: این طرح بر اساس 6 محور همچون مشکلات موسسات مالی و اعتباری، قیمت ارز، بیکاری و... تنظیم شده است. کوچکی‌نژاد تصریح کرد: طرح جدید سوال از رئیس‌جمهور بعد از کسب حد نصاب و قبل از پایان سال 96  به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم می‌شود و روحانی باید بعد از تعطیلات سال نو برای پاسخگویی به مجلس بیاید.
طرح سوال از رئیس‌جمهور در شرایطی قرار است تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شود که طرح سوال‌های قبلی، تاکنون یا از دستور کار خارج شده یا به نتیجه نرسیده‌اند. آخرین طرح سوال از رئیس‌جمهور که مجلس آن را در 5 محور اشتغال، رکود، بازار ارز، قاچاق و باقی ماندن تحریم‌ها تدوین کرده بود، روز سه‌شنبه در مجلس محل بحث و تشنج شد. این سوال که دوشنبه هفته گذشته در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شد و اظهارات نمایندگان رئیس‌جمهور، نمایندگان طراح سوال را قانع نکرده بود، به هیات‌رئیسه ارجاع شد تا طبق آیین‌نامه مجلس پس از یک هفته، از رئیس‌جمهور برای حضور در مجلس دعوت به عمل بیاید اما روز سه‌شنبه و در میانه استیضاح عباس آخوندی، محمدعلی وکیلی عضو هیات‌رئیسه مجلس از خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس خبر داد. همین مساله نیز باعث اعتراض برخی امضاکنندگان این طرح شد و آنان با تحصن در صندلی‌های پشت هیات‌رئیسه مجلس نسبت به روند غیرقانونی این اقدام اعتراض کردند تا در نهایت با وساطت مسعود پزشکیان نایب‌رئیس مجلس، نمایندگان در بیرون از صحن علنی پیگیر این موضوع شوند. دقایقی پس از این موضوع، حجت‌الاسلام ذوالنور، طراح این سوال 5 بندی در سخنانی از اقدام غیرقانونی دولت در گرفتن انصراف از نمایندگان و تهدید نمایندگان گفت و تاکید کرد: اگر این موضوع حل نشود، آنچه اتفاق افتاده و به نمایندگان چه چیزی گفته شده، همچنین تهدیدهایی که صورت گرفته و قول‌هایی که داده‌اند را رسانه‌ای خواهم کرد که کتاب مثنوی است. او گفت: دولت به جان نمایندگان می‌افتد و دیگران را واسطه می‌کند؛ 5 وزیر با نماینده‌ای ارتباط داشته‌اند تا سوال را پس بگیرد که امری خلاف‌ آیین‌نامه است. اگر نماینده‌ای از سوال منصرف شده باید انصرافش را به هیات‌رئیسه تقدیم کند نه اینکه فرم‌ها را دولت دقیقه 90 به هیات‌رئیسه و به صورت یکجا تحویل دهد و افرادی که امضا کرده‌اند فرصتی برای تجدیدنظر نداشته باشند.
اعتراض ذوالنور و برخی امضا‌کنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور باعث شد هیات‌رئیسه مجلس به بررسی مجدد این موضوع بپردازد. دیروز محمدعلی وکیلی در حاشیه جلسه علنی مجلس در این باره گفت: سوال از رئیس‌جمهوری که در 5 محور طراحی شده است برای بررسی بیشتر در هیات‌رئیسه مراعا ماند.
وی افزود: با وجود اینکه بنده ابتدا امضا کردم که این سوال از مصداق افتاده اما به دلیل ابهامی که درباره از نصاب افتادن آن وجود داشت، فعلا مراعا مانده است.
عضو هیات‌رئیسه مجلس دهم خاطرنشان کرد: بر اساس آنچه دولت می‌گوید این سوال از نصاب افتاده اما بر اساس ادعای مجتبی ذوالنور، طراح سوال درباره زمان انصراف، تشکیک وجود دارد، بنابراین این موضوع در حال بررسی است تا ببینیم این اشکال وارد است یا خیر، اگر ادعاهای آنها درست باشد سوال به جریان می‌افتد و اگر از نصاب افتاده باشد، از دستور کار خارج می‌شود.
اما در کنار این سوال، نمایندگان یک سوال دیگر از حسن روحانی درباره موسسات مالی را نیز در کمیسیون اقتصادی دارند. این سوال که کاملا شبیه سوال قبلی درباره موسسات مالی است، پس از آن تدوین شد که نمایندگان احتمال می‌دادند دولت با لابی طرح سوال اول را از دستور کار خارج خواهد کرد. آنان بر همین اساس در سکوت این طرح را تدوین کردند و پس از خارج شدن طرح قبلی از دستور کار، این طرح را تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردند. وکیلی درباره این طرح نیز گفت: سوال جمع دیگری از نمایندگان از رئیس‌جمهوری درباره موسسات مالی و اعتباری که پیش از این مختومه شده بود، با تجدید امضا به کمیسیون اقتصادی ارجاع شد و منتظر تشکیل جلسه این کمیسیون برای بررسی این سوال هستیم.
بر اساس این گزارش، هر چند دولت تلاش می‌کند با لابی هر سوالی را بدون پاسخ بگذارد اما نمایندگان نیز پس از هر لابی دولت و کنار رفتن هر طرح سوال از رئیس‌جمهور، طرح سوال دیگری را تدوین می‌کنند تا در نهایت حسن روحانی خود را برای پاسخگویی به مجلس آماده کند. حالا باید دید پافشاری نمایندگان بر طرح سوال از رئیس‌جمهور نتیجه خواهد داد و حسن روحانی سال 97 به مجلس خواهد آمد یا اینکه او سال 97 را هم به پشتوانه لابی گسترده دولتی‌ها، همچون سال 96 طی خواهد کرد و گذرش به مجلس نمی‌افتد.


Page Generated in 0/0083 sec