printlogo


کد خبر: 190330تاریخ: 1396/12/26 00:00
مقامات سیاسی و نظامی در ایران به توهین های ولیعهد سعودی درباره قدرت ایران واکنش نشان دادند
لاف در بیابان

گروه سیاسی: محمدبن سلمان ولیعهد عربستان‌سعودی در اظهاراتی متناقض با عملکرد ریاض، ادعاهایی درباره توان نظامی و هسته‌ای ایران مطرح کرد. او در شرایطی که عربستان پس از 3 سال از حمله به یمن هیچ دستاوردی نداشته و در مقابل ایران در همین مدت توانسته گروهک تروریستی داعش-که مورد حمایت مالی و لجستیکی ریاض بود- را در عراق و سوریه از بین ببرد، مدعی شد ارتش ایران جزو 5 ارتش قدرتمند منطقه یا جهان اسلام نیست و تلویحا از قدرت برتر نظامی ریاض سخن گفت. این اظهارات این مقام سعودی در حالی است که در چند سال گذشته یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ریاض که باعث شده این کشور عملا تبدیل به انبار تسلیحات نظامی در منطقه شود، قدرت نظامی و نفوذ روزافزون ایران در منطقه بوده است بویژه اینکه ایران در سوریه و عراق، با شکست گروهک‌های تروریستی توانست خود را پیروز اصلی این میدان معرفی کند. این اظهارات ولیعهد سعودی علیه توان نظامی ایران البته بدون پاسخ نماند و مقامات سیاسی و نظامی ایران به آن واکنش نشان دادند. مقامات سیاسی در ایران با تمسخر ادعای توانمندی نظامی ریاض، گیر کردن این کشور در باتلاق یمن را به عنوان کشوری که اصلا ارتش ندارد، نمونه روشن قدرت سعودی‌ها خواندند و این ادعاهای ولیعهد جوان و بی‌تجربه سعودی‌ها را ناشی از توهم قدرت کسب شده از طریق کودتای آل‌سلمان در عربستان‌سعودی دانستند. بر اساس این گزارش، محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان‌سعودی در مصاحبه با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس نیوز، اظهاراتی توهین‌آمیز و متکبرانه‌ای علیه ایران مطرح کرد. او در پاسخ به سوالی درباره ایران مدعی شد: «ایران، رقیبی برای عربستان‌سعودی نیست. ارتش آن جزو 5 ارتش اول جهان اسلام نیست. اقتصاد (عربستان) سعودی بزرگ‌تر از اقتصاد ایران است. ایران برای اینکه با عربستان‌سعودی برابر باشد، بسیار فاصله دارد». در ادامه مصاحبه بن سلمان با برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌بی‌اس نیوز، مجری آمریکایی پرسید: «آیا عربستان‌سعودی برای مقابله با ایران به سلاح‌های اتمی نیاز دارد؟»پسر شاه سعودی و وزیر دفاع این کشور گفت: «عربستان‌سعودی خواهان به دست آوردن هیچ سلاح اتمی نیست اما بدون تردید اگر ایران بک بمب اتمی بسازد، ما در اسرع وقت این کار را خواهیم کرد». ادعاهای بی اساس پسر ملک سلمان درباره برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها اعلام کرده هیچ نشانه‌ای مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.
این اظهارات ولیعهد سعودی با واکنش مقامات ایران مواجه شد. حسین امیرعبداللهیان، مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توئیتر خود نوشت: «اظهارات محمد بن‌سلمان علیه ایران مقتدر، ناشی از توهم قدرت کسب شده از طریق کودتای آل‌سلمان در عربستان‌سعودی است. اگر اندکی عقلانیت در ریاض کنونی حاکم بود در باتلاق یمن و بحرین غرق نمی‌شدند». همچنین حمید ابوطالبی، مشاور رئیس‌جمهوری در واکنش به ادعای ولیعهد سعودی ادعاهای او را ناشی از نگرانی‌اش از توان نظامی ایران دانست و به گیر افتادن این کشور در یمن نیز اشاره کرد. او در توئیتر نوشت: «نگرانی جنابعالی که ارتش ایران در جهان و نه در عالم اسلام رده چندم است، کابوسی است که تا ابد ماندگار بوده و خوب است با آن کنار بیایید. اما چیزی که همه متفقند، این واقعیت است که یمن اصلا چیزی به نام ارتش ندارد و ارتش شما در لجنزار همین کشور بی‌ارتش غرق شده است. ادعا باید به اندازه توانایی باشد». محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در این باره نوشت: «آقای سلمان کوچک! انسان‌ها با حرف بزرگ نمی‌شوند. شکست‌های پی‌درپی‌تان در یمن و سوریه کافی نیست؟»
خام‌اندیشی متوهم و رجزخوانی تهی‌مایه
سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به اظهارات محمد بن‌سلمان واکنش نشان داد و آن را رجزخوانی تهی‌مایه خواند. بهرام قاسمی در واکنش به گفته‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد سعودی در مصاحبه با تلویزیون سی‌‌بی‌‌اس آمریکا گفت: سخنان او ارزش پاسخگویی ندارد، چرا که وی خام‌اندیشی متوهم است که جز به تلخی و دروغ سخن نمی‌گوید و سیاست و کیاست را جز در درشت‌گویی بی‌هنگام و از سر بی‌تدبیری نمی‌داند. سخنگوی وزارت امور خارجه سخنان فاقد درایت و مملو از عصبیت ناروای ولیعهد عربستان را یادآور جاهلیت بدوی خواند که تنها رجزخوانی‌های تهی‌مایه دوران جاهلی را به اذهان متبادر می‌کند. اگر این شاهزاده جوان اینگونه می‌اندیشد پس چگونه است هر دم نزد اربابان خود از خطر ایران عجز و لابه می‌کند و هر بار هم بعد از آن همه تمنای زبونانه دست خالی اما دوشیده شده بازمی‌گردد؟ قاسمی در پایان تاکید کرد: بهتر است کشوری که بیش از 3 سال در مقابل مردم تحت محاصره و بی‌سلاح و بی‌دفاع یمن به زانو درآمده و مقاومت آنان خواب از چشمانش ربوده است از اندازه ارتش و اقتصاد خود دم نزند و همچنان با تقدیم داشته‌های مالی مردم خود برای خرید «سلاح‌های زیبا» سرگرم باشد و وارد‌کننده امنیت باقی بماند و در مقابل بزرگ‌تر از خود؛ آن هم کشور مقتدری چون ایران حد سخن و کلام نگاه دارد که دانایان از دیرباز گفته‌اند: سکوت به ز پریشان گفتاری است.


Page Generated in 0/0152 sec