printlogo


کد خبر: 190371تاریخ: 1396/12/27 00:00
اخبار

عضو هیأت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی:
ترکیب هیأت‌رئیسه اتاق اصناف قانونی‌نیست
در حال حاضر 5 عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران طبق نص صریح قانون، خواستار برگزاری انتخابات داخلی برای هیات‌رئیسه هستند. مجتبی صفایی، عضو هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در تبصره ماده ۱۷ شیوه برگزاری انتخابات اتاق اصناف ایران، موضوع تبصره ۲ ماده ۴۳ قانون نظام صنفی به صراحت اشاره شده است با تغییر نماینده وزیر در هیات‌رئیسه اصناف یا درخواست اکثریت اعضا با تایید معاون وزیر، انتخابات داخلی برای هیات‌رئیسه و رئیس اتاق اصناف برگزار شود. دبیر هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران افزود: در حال حاضر درخواست 5 عضو هیات‌رئیسه این است که قانون اجرا و انتخابات داخلی برای هیات‌رئیسه برگزار شود. صفایی در انتقاد به برخی حاشیه‌سازی‌ها درباره درخواست قانونی اعضای هیات‌رئیسه، ادامه داد: اعضای هیات‌رئیسه از برخی افراد گله‌مند هستند که چرا وقت اصناف کشور را می‌گیرند. وی تصریح کرد: با صحبت‌هایی که با معاون بازرگانی وزیر صنعت انجام شد، این قول را دادند که در نخستین جلسه فروردین‌ماه ۹۷ موضوع حل و فصل شود. وی ادامه داد: سمت‌های هیات‌رئیسه فعلی باید طبق نص صریح قانون، با برگزاری انتخابات داخلی تعیین شود و وجاهت قانونی ما بستگی به این انتخاب دارد. وی با اشاره به اظهارنظر و پیگیری نمایندگان مجلس برای برگزاری این انتخابات، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل ۸۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در همه امورات داخلی و خارجی کشور حق اظهارنظر دارند. به‌گفته وی، اینکه عده‌ای بخواهند بگویند فقط ما هستیم که با دولت ارتباط داریم و دیگران حاشیه برای دولت درست می‌کنند، این طور نیست. وی خاطرنشان کرد: هیات‌رئیسه اتاق اصناف به دنبال اجرای قانون است و برای رفع مشکلات مردم تعامل را با دولت خواهیم داشت و توان خود را برای حل مشکلات واحدهای صنفی که درگیر چالش بزرگ رکود هستند، معطوف کرده‌ایم.


گوجه‌فرنگی رکورددار گرانی شد
در دی امسال گوجه‌فرنگی با رشد 5/63 درصدی بیشترین افزایش قیمت را در میان کالاهای اساسی به خود اختصاص داده است. به گزارش تسنیم، بر اساس آمار منتشر شده از قیمت کالاهای اساسی کره پاستوریزه با 8/32 درصد، تیرآهن نمره 14 با 6/32 درصد، تیرآهن نمره 12 با رشد 4/32 درصد و ذرت داخلی با 3/16 درصد و موز با 4/25 درصد بیشترین افزایش قیمت را در دی‌ماه سال جاری  داشته‌اند. بر اساس این گزارش، عدس با منفی 4/5 و سیب زرد با منفی 3/9 درصد بیشترین کاهش قیمت را در دی‌ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند.


مطالبه کارگران برای تعیین دستمزد
عضو کارگری شورای‌عالی کار با بیان اینکه برای مزد۹۷ چانه‌زنی بر مبنای نرخ تورم را نمی‌پذیریم، گفت: به هیچ عنوان نمی‌توانیم منافع جامعه کارگران را قربانی تعجیل در تعیین دستمزد کنیم. علی خدایی در گفت‌وگو با  مهر، درباره جزئیات نشست نمایندگان کارگری با وزیر کار درباره پیرامون تعیین حداقل مزد که قرار است در نشست شورای‌عالی کار مورد بحث و بررسی قرار گیرد، گفت: نظر آقای وزیر این بود که به منظور نزدیک کردن نظرات اعضای کارگری و کارفرمایی، نشست‌های جداگانه با نمایندگان هر یک از گروه‌ها داشته باشد که برگزار شد. وی افزود: ما به‌ دنبال این هستیم که مزد باید تابعی از هزینه سبد معیشت باشد. خدایی اضافه کرد: ما به عنوان نمایندگان جامعه کارگری قطعا مطالبات خود را در نشست شورای‌عالی کار تبیین خواهیم کرد و به هیچ عنوان نمی‌توانیم منافع جامعه کارگران را قربانی تعجیل در تعیین دستمزد کنیم. با توجه به اینکه در نشست شورای‌عالی کار حداقل هزینه معیشت ماهانه یک خانوار ۳/۳ نفری ۲ میلیون و ۶۹۸ هزار و  ۸۰۰ تومان تعیین شد، یکی از مطالبات اعضای کارگری اعضای شورای کار جبران عقب‌ماندگی حداقل مزد فعلی تا هزینه معیشت طی یک بازه زمانی خواهد بود. حداقل دستمزد سال جاری در نشست اسفند 95 شورای‌عالی کار ۹۲۹ هزار و ۹۳۱ تومان تعیین شده بود.


Page Generated in 0/0067 sec