printlogo


کد خبر: 190397تاریخ: 1396/12/28 00:00
دنیا در سالی که گذشت در قاب «وطن‌امروز»
جهان 96، اسپند روی آتش بود

فروردین: دادگاه کره‌جنوبی حکم دستگیری، پارک گئون هه، رئیس‌جمهور سابق این کشور در ارتباط با اتهام دریافت رشوه و فساد مالی را تایید کرد. رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی به تبانی با یکی از دوستانش برای دریافت مبالغی از شرکت‌ها و موسسات تجاری و مالی عمده کره‌جنوبی برای استفاده در یک بنیاد خیریه مورد حمایت خود متهم بود.

فروردین:  گروه‌های تروریستی مورد حمایت قطر و ترکیه  با انجام عملیات انتحاری بر سر راه کاروان اتوبوس‌های حامل اهالی شهرک‌های شیعه‌نشین الفوعه و کفریا در مسیر ورود آنان به حلب، جنایتی وحشیانه مرتکب شدند و طبق آمار منابع سوری، نزدیک به 118 تن از جمله 68 کودک را شهید و 500 تن دیگر را زخمی کردند.

اردیبهشت:  امانوئل مکرون، مزدور روتشیلدها و آلمان‌ها در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه پیروز شد. میزان مشارکت فرانسوی‌ها در این انتخابات نزدیک به 26 درصد بود که این میزان عدم مشارکت از سال ۱۹۶۹ بی‌سابقه بود.

اردیبهشت: در نخستین ساعات ورود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به عربستان‌سعودی، پایتخت این کشور پادشاهی هدف موشک‌های بالستیک یمنی قرار گرفت. بدین ترتیب 19 مه 2017 تبدیل به یک نقطه عطف در تاریخ معاصر شد.

خرداد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نخستین سفر رسمی خود به عربستان سعودی، به همراه ملک سلمان و رئیس‌جمهوری مصر در سالنی دست‌های خود را روی یک گوی درخشان قرار دادند که همزمان در مقابل آنها صفحه کامپیوتر روشن و مرکز به‌اصطلاح «مبارزه با افراط‌گرایی» که هدف از آن رویارویی با ایران است، افتتاح شد.

خرداد: عربستان‌سعودی، امارات، بحرین و مصر در اقدامی همزمان روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت قطر از تروریسم، مداخله آن در امور کشورهای عربی و تهدید امنیت ملی و پناه دادن به افراطی‌ها قطع کردند. دوحه که این اتهام‌ها را رد کرده، با فهرستی از شروط سیزده‌گانه این ائتلاف تحریم‌کننده، برای ازسرگیری روابط مواجه است.

تیر: شهر موصل که به مدت 3 سال در اشغال گروه تروریستی داعش بود، طی عملیات‌های گسترده ارتش عراق و نیروهای «الحشد الشعبی» آزاد شد و نخست‌وزیر عراق با ورود به موصل، پرچم عراق را در این شهر برافراشت.

تیر: سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی پسر 31 ساله و بی‌تجربه خود یعنی محمد بن‌سلمان را به جای محمد بن نایف، به عنوان ولیعهد جدید سعودی تعیین کرد. ملک سلمان همچنین با احکام زنجیره‌ای که در حقیقت تکمیل سناریوی کودتای سیاسی به نفع پسرش است عزل و نصب‌هایی در میان وزرا انجام داد.

مرداد: روسیه در بی‌سابقه‌ترین تسویه دیپلماتیک با یک کشور غربی از زمان جنگ سرد نزدیک به 70 درصد کارمندان سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا در خاک خود را اخراج کرد. ولادیمیر پوتین این دستور را در تلافی تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو و اخراج دیپلمات‌های روسیه از آمریکا، صادر کرد.

مرداد: تظاهرات نژادپرستان سفیدپوست آمریکایی در شارلوتسویل و حوادث و درگیری‌های خونین و شورش‌های پس از آن، بار دیگر آتش درگیری‌های قومی در ایالات متحده را شعله‌ور کرد. به دنبال حمله مرگبار یک خودرو به این تظاهرات دست‌کم 3 نفر کشته و 35 تن زخمی شدند.

مرداد: حملات تروریستی داعش در بارسلون و شهرهای اطرافش 14 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت. این شدید‌ترین  حملات تروریستی از زمان انفجار سال 2004 قطار شهری در قلب مادرید، پایتخت اسپانیا محسوب می‌شود که 191 کشته به دنبال داشت.

شهریور: کره‌شمالی یک بمب هیدروژنی آزمایش کرد. این بمب ۵ تا ۶ برابر قوی‌تر از بمب اتمی بود که در سپتامبر سال گذشته آزمایش شده بود و نیز 4 برابر قوی‌تر از بمبی بود که در سال ۱۹۴۵ بر هیروشیما فرود آمد. به گفته مقامات کره‌شمالی، این بمب به صورت کلاهک هیدروژنی قابل نصب بر روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیماست.

شهریور: وزارت دفاع سوریه اعلام کرد نیروهای ارتش سوریه و همپیمانان آن محاصره 3 ساله شهر راهبردی دیرالزور در شرق این کشور را شکستند. دیرالزور موسوم به «عروس فرات» در امتداد رود فرات، مهم‌ترین ایستگاه در صحرای بزرگ میان سوریه و عراق و محور مواصلاتی تاریخی یا همان جاده ابریشم به شمار می‌رود.

شهریور: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شد و در صحبت‌هایی یکجانبه و عاری از منطق همیشگی، نهایت تلاشش را کرد تا رهبران جهان را متقاعد کند در موضع خصمانه واشنگتن علیه ایران و کره‌شمالی با او همراه شوند.

مهر:نتایج همه‌پرسی غیرقانونی 25 سپتامبر در کردستان عراق که تنها رژیم صهیونیستی آن را به رسمیت شناخت در نهایت پس از یک ماه توسط مسعود بارزانی، رئیس اقلیم باطل اعلام شد. متعاقبا محاصره اقلیم و عقب‌نشینی اربیل در مقابل بغداد به شورش کردها علیه حاکمان فاسدشان انجامید. 

مهر:همه‌پرسی استقلال کاتالونیا توسط پلیس اسپانیا سرکوب شد و نیروهای امنیتی ضمن مجروح کردن صدها نفر، بیش از 90 درصد از شعب رای‌گیری را توقیف کردند. حکومت مرکزی مادرید طی هفته‌های بعدی خودمختاری کاتالونیا را لغو و مقامات آن را دستگیر کرده یا تحت تعقیب قرار داد.

مهر: شامگاه اول اکتبر، مرگبارترین کشتار مسلحانه در تاریخ آمریکا بر اثر به گلوله بستن مردم در یک کنسرت شبانه در هتل ماندالای بی ‌در لاس‌وگاس دست‌کم 60 کشته و 500 زخمی برجا گذاشت. عامل این حادثه یک سفیدپوست قمارباز 64 ساله معرفی شد که به انواع و اقسام سلاح‌ها مجهز بود.

مهر: در پانزدهمین سالگرد تجاوز خونین ارتش آمریکا به شاخ آفریقا، مرگبارترین انفجار تاریخ سومالی رخ داد. انفجار کامیون بمب‌گذاری شده توسط گروه الشباب (شاخه القاعده) در چهارراهی در قلب موگادیشو، نزدیک وزارت خارجه 237 کشته و بیش از  200 زخمی برجای گذاشت.

آبان: ولیعهد جاه‌طلب سعودی طی عملیاتی ضربتی به بهانه مبارزه با فساد ده‌ها شاهزاده ‌و شخصیت شاخص عربستان را بازداشت و به مدت چند هفته در هتل ریتز کارلتون ریاض تحت حصر و بازجویی نگاه داشت. متعب عبدالله  وزیر برکنارشده گارد ملی و ولید بن‌طلال سرمایه‌دار بزرگ سعودی جزو سرشناس‌ترین زندانیان بن‌سلمان بودند که در نهایت با باج‌های چند میلیارد دلاری آزاد شدند.

آبان: بن سلمان همزمان با بازداشت شاهزاده‌های سعودی، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان را به همراه فرزندانش پس از مجبور کردن او به استعفا به مدت 19 روز در ریاض در حبس خانگی نگاه داشت. سرانجام با اعلام ضرب‌الاجل لبنان به ریاض و رایزنی‌های فرانسه این گروگانگیری احمقانه پایان یافت.

آبان: برای چندمین سال پیاپی، گردهمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلا، رکورد اجتماعات انسانی تاریخ را شکست. طی روزهای منتهی به 20 صفر 1439 هجری قمری بیش از 20 میلیون زائر از حدود 80 کشور جهان با «لبیک یا مهدی» وارد بین‌الحرمین شدند.

آبان: در آخرین روز این ماه بود که با پایین کشیده شدن پرچم خلافت داعش در البوکمال، آخرین مقر این گروه تروریستی در مرز سوریه و عراق به دست ارتش و نیروهای مردمی سوری، سردار رشید اسلام «قاسم سلیمانی» پایان سیطره داعش بر سرزمین‌های اسلامی  را در پیامی به رهبر معظم انقلاب نوید داد.

آذر:  علی عبدالله صالح، دیرپا‌ترین دیکتاتور عربی با سابقه‌ای 4 دهه‌ای پس از آشکار شدن خیانتش در جریان کودتای منجر به شکست مزدوران سعودی و امارات در پایتخت یمن، هنگام فرار از صنعا توسط کمیته‌های مردمی هدف قرار گرفت و به هلاکت رسید.

آذر:  مصادف با هزارمین روز مقاومت‌ یمن در مقابل تجاوز ائتلاف عربی، انقلابیون انصارالله با یک موشک برکان اچ2 که هزار کیلومتر راه پیموده بود، محوطه کاخ یمامه، ارگ پادشاهی آل‌سعود در ریاض را نیز مانند حمله یک ماه پیش از آن به فرودگاه بین‌المللی این شهر هدف قرار دادند. سامانه پدافند آمریکایی باز هم نظاره‌گر بود.

دی: در واپسین روزهای سال 2017 میلادی تلاش ترامپ و نتانیاهو برای به رسمیت شناساندن طرح یهودی‌‌سازی و اشغال کامل قدس در صحن سازمان ملل شکست خورد. 128 کشور با یک سیلی تاریخی به اسرائیلی‌ها به قطعنامه الزام‌آور علیه تبدیل قدس به پایتختی این رژیم رأی دادند.

دی:  در جریان خونین‌‌‌‌‌ترین حمله تروریستی داعش در افغانستان طی سال گذشته، مرکز فرهنگی تبیان و ساختمان خبرگزاری آوا در کابل هدف حمله انتحاری قرار گرفتند که در جریان آن 50 تن شهید و 90 نفر دیگر زخمی شدند. اکثر قربانیان که در میان آنها زن و کودک نیز دیده می‌شد از شیعیان بودند.

دی: دونالد ترامپ با اظهاراتی نژادپرستانه در حضور نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات، خشم جهانی علیه دیپلماسی خارجی آمریکا را برانگیخت. او گفت مهاجران اهل هائیتی، السالوادور و برخی کشورهای آفریقایی، از چاه توالت به آمریکا آمده‌اند. اتحادیه آفریقا و چند کشور این قاره خواهان عذرخواهی رئیس‌جمهور آمریکا شدند.

بهمن: ارتش ترکیه با جلوداری تروریست‌های تحت فرمانش موسوم به ارتش آزاد، تجاوز زمینی و هوایی به منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه را آغاز کرد. تجاوزی که البته با حمایت نظام دمشق از کردها تا حدودی ناکام ماند اما با قتل و آوارگی چندین هزار تن از مردم بومی همچنان ادامه دارد.

بهمن:  رهبر انقلاب اسلامی در دومین هفته بهمن‌ماه در ابتدای جلسه درس خارج فقه طی هشداری بین‌المللی از سناریوی جدید استکبار در منطقه پرده برداشتند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با ابراز تأسف عمیق از کشتار مردم بی‌گناه در حوادث تروریستی افغانستان، گفتند: «هدف آمریکا از انتقال تروریست‌های داعش به افغانستان، موجه کردن ادامه حضور خود در منطقه و ایجاد امنیت برای رژیم صهیونیستی است».

بهمن:  2 جنگنده اف-16 و اف-15 رژیم صهیونیستی که به خاک سوریه تجاوز کرده بودند در بازگشت توسط سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه بر فراز جولان اشغالی و شمال فلسطین ساقط شدند. این اتفاق بی‌سابقه طی 4 دهه اخیر بت برتری هوایی اسرائیلی‌ها بر همسایگان عرب‌شان را شکست.
   
اسفند:  پوتین طی سخنرانی سالانه‌اش در مقابل مجمع فدرال روسیه با رونمایی از تسلیحات غیرمتعارف فوق‌پیشرفته کشورش، آمریکا و رقبای غربی را در زمینه اتمی به چالش کشید. این برای نخستین بار بود که رهبر یک قدرت بین‌المللی، به طور رسمی آمریکا را تهدید به حمله هسته‌ای می‌کرد.

اسفند:  دونالد ترامپ به شکلی غیرمنتظره مدعی شد که از دعوت دشمن هسته‌ای‌اش، کیم جونگ اون از طریق هیات کره‌جنوبی برای مذاکره مستقیم استقبال می‌کند. اما بخشی از دستگاه حاکمه آمریکا هم به سر گرفتن نخستین ملاقات یک رئیس‌جمهور آمریکا با رهبر کره‌شمالی بدبین هستند.

اسفند: نخست‌وزیر انگلیس، دولت روسیه را مسؤول ترور بیولوژیک یک جاسوس سابق شوروی دانست و 23 دیپلمات این کشور را اخراج کرد که روس‌ها هم مقابله به مثل کردند و روابط 2 کشور دچار بی‌سابقه‌ترین بحران پس از دوران جنگ سرد شد.

اسفند: با برگزاری انتخابات در آخرین یکشنبه سال 96، ولادیمیر پوتین با اکثریت قاطع آرا، برای چهارمین  دوره به عنوان رئیس‌جمهور روسیه انتخاب شد. او در حالی به عنوان باثبات‌ترین رهبر کرملین پس از استالین تا 2024 در قدرت باقی خواهد ماند که روسیه بار دیگر به قطبی علیه غرب تبدیل می‌شود.
 


Page Generated in 0/0360 sec