printlogo


کد خبر: 190398تاریخ: 1396/12/28 00:00
چهارگوشه

دیدار ولیعهد سعودی با ترامپ در کاخ‌سفید
بن‌سلمان به هالیوود می‎رود
ولیعهد سعودی در جریان دوره‌گردی خود دورادور ینگه دنیا به هالیوود می‌رود. به‌گزارش بلومبرگ، فرزند شاه عربستان در این سفر با مدیران شرکت‌های اپل و آلفابت (شرکت مادر گوگل) ملاقات خواهد کرد و در هالیوود لس‌آنجلس هم به دیدار مدیران ارشد سینمایی می‌رود.  دیکتاتور کوچک عربستان موسوم به صدامک قرار است بعد از واشنگتن، پایتخت ایالات متحده از نیویورک، بوستون، سانفرانسیسکو، لس‌آنجلس و هیوستون بازدید کند.  هدف او یافتن موقعیت‌های تازه سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی مشترک عنوان شده اما افراد نزدیک به بن‌سلمان که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفته‌اند یکی از مهم‌ترین اهداف وی کشف موقعیت‌های تکنولوژی و سینمایی برای سرمایه‌گذاری است. به عبارت دیگر او پس از توهماتی مثل تبدیل ارتش سعودی به قوی‌‌‌‌‌ترین ارتش خاورمیانه، ایجاد بزرگ‌‌‌‌‌ترین شهرک فناوری در عربستان، خودکفا کردن نفتی‌‌‌‌‌ترین کشور دنیا از درآمد مطلقش از فروش طلای سیاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تبدیل جامعه فوق سنتی عربستان به جامعه مدرن و خرید گران‌ترین آثار هنری و لوکس جهان در اروپا و داشتن بمب هسته‌ای حالا سراغ توهمی فانتزی از جنس هالیوودی رفته است البته قطعا او نیم‌نگاهی هم به چشیدن وهم ناب حاصل از کوکائین‌‌های مشهور هالیوود خواهد داشت.  محمد بن‌سلمان فردا میهمان دونالد ترامپ، در کاخ سفید است. انتظار می‌رود، ایران و مقابله با قدرت فزاینده آن در منطقه، یکی از محورهای گفت‌وگو میان دوطرف باشد. روزنامه القدس‌العربی در تحلیلی در این‌باره نوشت: با رویکردهای عربستان‌سعودی به رهبری محمد بن‌سلمان، ولیعهد جوان و بی‌تجربه سعودی مبنی بر برقراری روابط دیپلماتیک با اسرائیل و دشمنی مشترک با ایران، احتمال تشکیل ائتلاف سه‌جانبه شامل آمریکا، اسرائیل و عربستان وجود دارد. در همین ارتباط  هدف از «معامله قرن» مبنی بر حل و فصل قضیه فلسطین در چارچوب مورد نظر ترامپ فراهم کردن مقدمه‌ای است که به اسرائیلی‌ها اجازه دهد با کشورهای عربی و پیش از همه عربستان‌سعودی روابط دیپلماتیک داشته باشد. طبق گفته منابع اسرائیلی، برای بن‌سلمان زندگی فلسطینی‌های تحت اشغال اهمیتی ندارد بلکه وی در تلاش است از قضیه فلسطین به عنوان موضوعی برای تثبیت جایگاه عربستان به عنوان قدرت منطقه‌ای برابر ایران استفاده کند. به گفته این منابع، دیدار ترامپ و بن‌سلمان 3 روز پس از ملاقات ترامپ و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با توجه به طرح موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران، حائز اهمیت است، زیرا ترامپ باید در ماه مه ‌آینده موضوع خروج از توافق هسته‌ای با ایران را نهایی کند. در این گزارش اسرائیلی آمده است، بن‌سلمان همه کارها را با سرعت و به شکل پراکنده انجام داد و این موجب خشم خاندان حاکم شد تا جایی ‌که سرویس‌های اطلاعاتی بسیاری از کشورها احتمال می‌دهند اقدامات بن‌سلمان در نهایت موجب ترور او خواهد شد، زیرا او فردی بی‌تجربه و فاقد حمایت داخلی است.

عفرین در اشغال کامل ارتش ترکیه
در حالی‌که صبح یکشنبه منابع وابسته به معارضان سوری اعلام کردند نیروهای ترکیه و شورشیان «ارتش آزاد سوریه» وارد شهر عفرین شده‌اند، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز تأکید کرد این شهر «به طور کامل» تحت کنترل نیروهای ترکیه درآمده است. رجب طیب اردوغان ضمن اعلام تسلط نیروهای ترکیه بر مرکز شهر عفرین واقع در حومه شمال غربی عفرین، از به اهتزاز درآمدن پرچم ترکیه در کنار پرچم ارتش آزاد سوریه خبر داد. عملیات ترکیه و شورشیان سوری در شهر کردنشین عفرین موجب آوارگی هزاران تن و کشته و زخمی شدن تعدادی از ساکنان این شهر شده است.

تأکید آیت‌الله سیستانی  بر تداوم نیاز به حشدالشعبی
یک فرمانده حشدالشعبی نزدیک به مرجعیت عراق می‌گوید آیت‌الله سیستانی همچنان بر نیاز عراق به وجود نیروهای مردمی (حشدالشعبی) تاکید دارد. میثم الزیدی، فرمانده نیروی رزمی حضرت عباس(ع) وابسته به مرجعیت عالی عراق روز یکشنبه گفت ضروری است این تشکیلات که با فتوای مرجعیت ایجاد شده حفظ شود و همچنین مراقبت کنیم روحیه جهادی حاکم بر آن نیز با چالش‌های دنیایی آسیب نبیند. با اعلام پایان نظامی داعش در عراق، 2 موضوع آینده حشدالشعبی و ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق در صدر مباحث محافل سیاسی و رسانه‌ای عراق قرار گرفت.


Page Generated in 0/0569 sec