printlogo


کد خبر: 190399تاریخ: 1396/12/28 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد
تلخ و شیرین 365 روز جامعه
گروه اجتماعی: سال 96 با همه اتفاقات تلخ و شیرینش به پایان رسید. با ورق زدن پرونده سال 96 هرچند که خبرهای تلخ بیشتر به چشم آمد اما باز هم رویدادها و اتفاقاتی بود که باعث شد شیرینی‌شان کمی تلخی حوادث سال 96 را کم کند. خبرهایی از مشارکت، همدلی و همدردی مردم برای عبور از بحران‌ها و کمک به همنوع در حوادث طبیعی و ثبت تصاویری از این همدلی‌‌های عمومی بویژه در حادثه زلزله کرمانشاه کمی از تلخی‌‌های حادثه را برای‌مان قابل تحمل کرد. در این گزارش رسانه‌ای تلاش شده است به اختصار مروری داشته باشیم بر آنچه در حوزه اجتماعی در 365 روز سال 96 گذشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. باشد که آمدن بهار بهانه‌ای برای همدلی‌‌های بیشتر و بهتر باشد.

انفجار معدن یورت
روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۰ صبح، انفجاری در معدن زغال‌سنگ یورت اتفاق افتاد که بر اثر آن ده‌ها کارگر در زیر زمین گرفتار شدند. این معدنچیان در عمق ۱۳۰۰ متری در فضای مملو از گاز مونواکسیدکربن و متان گرفتار شده بودند. مدیرکل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان عصر همان روز اعلام کرد نیروهای امدادی تنها توانسته‌اند به عمق ۸۰۰ متری برسند. به دنبال این حادثه سرپرست اورژانس کشور از زخمی شدن ۱۹ کارگر و حبس ۹۰ کارگر دیگر در معدن خبر داد. سپس صادق علی‌مقدم، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت تعداد زخمی‌ها به ۳۰ نفر رسیده است. وی همچنین تعداد حبس‌شدگان در معدن را ۲۶ نفر اعلام کرد. اما چهارشنبه‌شب ۱۳ اردیبهشت وزیر کار تعداد کشته‌شدگان را ۳۵ نفر اعلام کرد. بامداد سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ معاون عمرانی استاندار گلستان از پیدا شدن پیکر ۷ تن دیگر از معدنچیان محبوس در زیر آوارهای معدن زمستان‌یورت خبر داد و ساعاتی بعد با کشف پیکر یک کشته‌شده دیگر، شمار پیکرهای پیداشده معدنچیان به ۴۳ جسد رسید. استاندار گلستان درباره دلیل وقوع حادثه انفجار گفت: به دنبال از کار افتادن موتور دیزل این معدن، کارگران توسط یک دستگاه باتری قصد روشن کردن موتور دیزل کشنده لکوموتیو را داشتند که به‌محض برقراری اتصال با جرقه ایجاد شده تونل منفجر می‌شود.
 

مرگ آتنای پارس‌آبادی
یکی دیگر از خبرهای مهم سال 96 و البته تلخ، کشته شدن آتنا اصلانی، دختربچه پارس‌آبادی بود. ظهر یکشنبه 28 خرداد آتنا 7 ساله زمانی که قصد داشت از پیش پدر دستفروش خود در یکی از خیابان‌های پارس‌آباد به خانه بازگردد ناپدید شد. خبر گم‌شدن آتنا خیلی سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در شهر پیچید. کارگاهان دایره جنایی پارس‌آباد در نخستین قدم دوربین‌های مداربسته را مورد بررسی قرار دادند اما موفق به یافتن سرنخی نشدند. در سطح فضای مجازی مردم منطقه نیز به گم‌شدن آتنا با هشتگ‌های گوناگون مانند «آتنا جان سرعین ‌چشم انتظار توست» و «آتنا جان شهری چشم‌انتظار توست» واکنش نشان دادند. در نهایت با گذشت 23 روز از گم‌شدن آتنا یکی از متهمان این پرونده به راز قتل هولناک این دختربچه اعتراف کرد. «اسماعیل» 42 ساله، در همان محله‌ای که پدر آتنا دستفروشی می‌کرد یک کارگاه رنگرزی داشت. وی که در محل به بدنام بودن و نزول‌خواری نیز مشهور بود در روز حادثه هنگامی‌که آتنا از محل کار پدر خود به خانه بازمی‌گشت وی را ربود و قربانی جنایت شوم خود کرد. در نهایت با اعتراف قاتل پرونده، تیمی از مأموران آگاهی برای پیدا کردن جسد راهی خانه اسماعیل شدند و جسد آتنا را در حالی‌ که در یک ظرف بزرگ داخل پارکینگ بود یافتند. هنگامی‌ که خبر این جنایت هولناک در پارس‌آباد پیچید، احساسات مردم پارس‌آباد را بشدت جریحه‌دار کرد و مردم در واکنش به این جنایت به محل کار قاتل رفته و آنجا را به آتش کشیدند. در نهایت قاتل به اعدام محکوم شد و حکم وی در تاریخ 29 شهریور ماه اجرا شد.

 

بنیتا؛ قصه‌ای پر غصه
قصه بنیتا با همه امیدواری‌هایی که پلیس و خانواده‌اش داشتند پایان خوشی نداشت. دزدان پس از دستگیری مدعی شدند وقتی متوجه حضور دختر کوچولو 8 ماهه در خودرو شدند، پس از چند ساعت بنیتا را داخل خودروی سرقتی در منطقه پاکدشت رها کردند تا شاید با پیدا شدن خودرو دختر کوچولو به خانه بازگردد اما خودروی سرقتی کشف نشد و بنیتا از گشنگی و گرما داخل خودرو جانش را از دست داد. ۲۹ تیرماه پدر بنیتا در حالی‌ که خودرویش روشن بوده برای بستن در پارکینگ از ماشین پیاده می‌شود و در این لحظات مرد جوانی برای سرقت خودرو به‌سرعت پشت فرمان می‌نشیند و پس از حرکت به‌صورت دنده‌عقب وارد خیابان اصلی شده و بلافاصله از محل حادثه متواری می‌شود. این ماجرا در حالی بود که پدر بنیتا با دیدن این صحنه، خود را جلوی خودرو می‌اندازد و سعی می‌کند مانع سرقت خودرو و ربوده شدن کودک 8 ‌ماهه‌اش شود اما این تلاش‌ها نیز فایده‌ای نداشت و سارق جوان به ‌سرعت پا به فرار گذاشت. در نهایت ۷ روز از ماجرای ربوده شدن بنیتا گذشت و در حالی ‌که همه در انتظار بازگشت دختر کوچولو به خانه‌اش بودند، کشف جسد وی باعث بهت و ماتم شد. این پرونده 2 متهم دارد که برای متهم اصلی حکم اعدام صادر شد و در مرحله استیذان قرار دارد.

 

اتوبوس مرگ
بامداد جمعه دهم شهریورماه نیز شاهد اتفاق تلخی دیگر بودیم. واژگونی اتوبوس اردوی دانش‌آموزان هرمزگانی در 20 کیلومتری مقصد (داراب شیراز) که منجر به جان‌باختن 7 دانش‌آموز، یک کمک‌مربی و راننده اتوبوس شد حادثه حزن‌انگیزی بود که بار دیگر جامعه را تحت تأثیر قرار داد. 34 نفر نیز در این حادثه مجروح شدند. پلیس راهور علت اصلی این حادثه را خواب‌آلودگی راننده اعلام کرد. علتی که تاکنون باعث حوادث زیادی شده است. علاوه بر این، گزارش اولیه گروه کارشناسی آموزش‌وپرورش خستگی و اصرار راننده مبنی بر ادامه رانندگی را علت حادثه دانست. ابعاد حادثه به‌قدری گسترده بود که تا چند روز پس از حادثه تیتر یک رسانه‌ها و خبر داغ فضای مجازی شده بود. این در حالی بود که سرپرست فقید دانش‌آموزان بارها به راننده تذکر داده بوده اما وی توجهی نکرده بود. در این حادثه نیز 2 دانش‌آموز از ناحیه دست‌وپا دچار قطع عضو شدند. حادثه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی باعث شد اعزام اردوهای شبانه متوقف شود و سیاست‌های اردویی دانش‌آموزان نیز تغییر کند. در همین باره آموزش‌وپرورش اقدام به راه‌اندازی مرکز کنترل اردوهای دانش‌آموزی کرد تا از این ‌پس حرکت از مبدأ تا مقصد رصد شود.
 

ایران به سوگ نشست
شامگاه 21 آبان ماه زلزله 3/7 ریشتری به مرکزیت ازگله کرمانشاه ایران را بار دیگر به سوگ نشاند. زلزله‌ای که‌موجش حتی به پایتخت رسید. این زلزله حوالی ساعت 21:45 اتفاق افتاد. زلزله کرمانشاه 570 کشته و بیش از 12 هزار مجروح داشت. این حادثه بیش از هزار پس‌لرزه داشت و به 7 شهرستان و 1950 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد. گستردگی ابعاد حادثه به حدی بود که تمام دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی پای کارآمدند. سیل عظیم کمک‌های مردمی و خیران نیز کمک بسیاری به مردم حادثه‌دیده کرد. کمک‌هایی که هنوز هم ادامه دارد. در همین باره سپاه با ساخت بیش از 8 هزار کانکس توانست بخش عظیمی از مردم بی‌سرپناه را اسکان ببخشد اما هنوز هستند مردمی که در چادرها زندگی می‌کنند. نقطه تاریک زمین‌لرزه کرمانشاه فروریختن بیمارستان نوساز اسلام‌آباد غرب بود که 7 ماه پیش از وقوع حادثه افتتاح‌شده بود. مکانی که باید مأمن حادثه‌دیدگان می‌شد خود کمر خم کرد. نکته حائز اهمیت این حادثه اما ادامه‌دار بودن مشکلات مردم حادثه‌دیده پس از 4 ماه است.
 

ماجرای شیر مدارس
در کنار حوادث تلخ و جانسوز سال 96، خبرهای مرتبط با آموزش‌وپرورش نیز پررنگ بود. صندوق ذخیره فرهنگیان، حذف مدارس سمپاد و حذف شیر مدارس از جمله مهم‌ترین خبرهای حوزه آموزش‌وپرورش بود. حذف توزیع شیر در مدارس آن هم به دلیل نرسیدن اعتبار کافی از جمله خبرهای ناراحت‌کننده بود. توزیع شیر در مدارس هرساله با حاشیه‌هایی همراه بوده و هست اما در سال 96 توزیع شیر در مدارس متوقف شد. نرسیدن اعتبار 200 میلیارد تومانی برای توزیع شیر در مدارس در کنار ریخت‌وپاش‌هایی غیرضروری برخی مدیران خبر غم‌انگیزی بود. باید بدانیم که اهمیت یک وعده توزیع شیر روزانه در برخی مناطق کشور، تنها وعده غذایی روزانه دانش‌آموزان محسوب می‌شود. پیش ‌از این به دلیل ناکارآمدی و اجرای سیاست‌های غلط، توزیع کیک در مدارس متوقف شد. مدیران دولتی باید بدانند با سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی در شرایط فعلی می‌توانند ضامن سلامت دانش‌آموزانی باشند که ممکن است در سال‌های آینده به دلیل تأمین نشدن «کلسیم» مورد نیازشان هزینه‌های گزافی را به سیستم درمانی کشور تحمیل کنند.
 

لرزش پایتخت
اتفاقات تلخ سال 96 به‌قدری بود که انتخاب مهم‌ترین‌های آنها کار دشواری است. در این ‌بین خالی از لطف نیست اگر وقوع زلزله در پایتخت کشور را از نظر بگذرانیم. اتفاقی که برخلاف حوادث دیگر خوشبختانه تلفات انسانی نداشت اما تا چند روز پس از حادثه تمام توجه مردم را به سمت خود جلب کرده بود. وقوع زمین‌لرزه در تهران آن هم زمانی که زلزله کرمانشاه را پشت‌سر گذاشته بودیم اتفاقی محتمل بود. علاوه بر این کارشناسان زمین‌شناسی پیش ‌از این اخطارهای لازم را درباره وقوع این حادثه داده بودند. زلزله پایتخت بیشتر شبیه یک آزمایش و تلنگر برای مردم و مدیران بود. مدیرانی که نشان دادند آنطور که بایدوشاید نتوانسته‌اند بسترهای لازم را برای مواجهه با این ‌دست حوادث مهیا کنند. نکته حائز اهمیت در زمان زلزله 2/4 ریشتری چهارشنبه 6 دی‌ماه، هجوم مردم به خیابان‌ها و شریان‌های اصلی شهر بود. اقدامی که باعث قفل شدن خیابان‌های پایتخت شد که این مهم نشان داد در صورت وقوع حوادث مهیب‌تر امکان امدادرسانی میسر نخواهد بود. وقوع زلزله در تهران، بزرگ‌ترین کلانشهر کشور باعث شد مردم تا چند روز خارج از خانه و در مکان‌های امن در ماشین و چادر شب را صبح کنند. جالب ‌توجه‌تر اعتراف مدیران پس از حادثه بود که اظهار کردند پایتخت آمادگی کافی را برای روبه‌رو شدن با چنین حوادثی ندارد. اعترافی تلخ که البته می‌تواند سرآغاز جبران کاستی‌ها باشد.

 

چالش‌های حوزه سلامت
سال 96 نیز ‌مانند سال‌های گذشته به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و افزایش فشار به بیمه‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمانی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دچار چالش‌ها و مشکلاتی شدند. ماه‌های ابتدایی سال، محمد آقاجانی، معاون سابق درمان وزیر بهداشت از بدهی 9 هزار میلیارد تومانی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها خبر داد. رقمی که در بهمن‌ماه 96 طبق اعلام قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت از مرز 15 هزار میلیارد تومان گذشت. آقاجانی گفته بود حدود 500 میلیارد تومان این خدمات مربوط به بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی و حدود 700 میلیارد تومان این هزینه به سازمان بیمه سلامت مربوط است. بیمه سلامتی که برای تامین منابعش، مقرر شد تا افرادی که توانایی پرداخت حق بیمه دارند سال آینده با پرداخت حق بیمه‌شان بتوانند بخشی از منابع بیمه سلامت را تأمین کنند. علی حیدری، نایب‌رئیس هیات‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی بهمن‌ماه 96 با اشاره به بدهی دولت گفته بود: ارزش این بدهی تا ۱۴۵ هزار تومان افزایش‌یافته است. بدهی دولت به سازمان‌های بیمه‌گر و از طرفی طلب مراکز درمانی و بیمارستانی از بیمه‌ها باعث کاهش کیفیت خدمات درمانی شده و برخی نارضایتی‌هایی را در پی داشت.
 

پرونده کارت ملی هوشمند
موضوع تعویض کارت‌های ملی قدیمی هم یکی از دربرگیرترین اخبار منتشر شده در سال 96 بود. دریافت کارت ملی هوشمند برای تمام ایرانیان بالای 15 سال از جمله خبرهایی بود که دنبال می‌شد. اخبار مرتبط با دریافت کارت ملی هوشمند از ابتدای سال همواره تکرار شد و به افراد واجد شرایط گوشزد شد پایان مهلت دریافت کارت ملی هوشمند پایان سال 96 است اما در این ‌بین هر از چند گاهی شیطنت‌های رسانه‌های باعث می‌شد مردم اقدام برای دریافت کارت ملی هوشمند را پشت گوش بیندازند. شیطنت‌هایی که حاکی از افزایش مهلت دریافت کارت هوشمند بود. به همین منظور سازمان ثبت‌احوال اعلام کرد اعتبار کارت‌های ملی نمونه قدیم که از سال 1380 تا 1389 است در انتهای سال 1396 پایان می‌یابد و از آغاز سال 97 فاقد اعتبار خواهد بود، بنابراین واجدان شرایط تا پایان سال مهلت خواهند داشت برای تعویض کارت‌های قدیمی اقدام کنند. پس ‌از این اعلام، حجم درخواست‌ها افزایش پیدا کرد که سازمان ثبت‌احوال دوباره زمان ثبت‌نام را تمدید و اعلام کرد افرادی که موفق به اخذ کارت ملی هوشمند نشوند می‌توانند در 3 ماهه ابتدایی سال 97 اقدام کنند.
 

 

برخورد با کوه
صبح 29 آبان‌ماه پرواز تهران به مقصد یاسوج هواپیمایی آسمان پس از برخورد با رشته‌کوه دنا دچار سانحه شد و همه ۶6 سرنشین آن کشته شدند. متأسفانه حادثه در منطقه‌ای اتفاق افتاد که دسترسی نیروهای امدادی به لاشه هواپیما و پیکرهای سرنشینان آن براحتی امکانپذیر نبود. صعب‌العبور بودن منطقه حادثه و برفی بودن کوهستان باعث شد تکاورهای ارتش و کوهنوردان ماهر برای عملیات جست‌وجو و امداد به تیم‌های امدادی ملحق شوند. پس از چندین روز عملیات شبانه‌روزی بالاخره نیروهای امدادی توانستند تکه‌های پاره‌پاره شده هواپیما را پیدا کنند. ادامه بارش برف در ارتفاعات باعث شد دستیابی به پیکرهای جان‌باختگان سخت شود. نیروهای امدادی پس از جست‌وجوهای فراوان توانستند پیکرهای تکه‌تکه شده جان‌باختگان را پیدا کنند اما تاکنون پزشکی قانونی نتوانسته تعداد پیکرهای کامل را اعلام کند. گفتنی است اطلاعات ذخیره‌شده در جعبه سیاه هواپیما با تلاش کارشناسان در حال بازخوانی است. گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای آسمان عوامل انسانی و فنی را در سقوط هواپیما دخیل دانسته اما نتیجه‌گیری نهایی را هنوز اعلام نکرده است.
 

غرق شدن سانچی
نفتکش «سانچی» از عسلویه حرکت کرده و قرار بود روز یکشنبه وارد آب‌های کره‌ جنوبی شود اما شامگاه شانزدهم دی یک کشتی باری چینی با آن برخورد کرد و به دلیل اینکه محموله‌ نفتکش، نفت فوق‌سبک با درجه‌ اشتعال بسیار بالا بود، دچار حریق شد. صبح ۱۷ دی خبرگزاری «شینهوا»ی چین خبری منتشر کرد که حاکی از ناپدید شدن ۳۲ خدمه‌ نفتکش ایرانی در آب‌های چین بود. در بیانیه‌ای که وزارت حمل‌ونقل چین در پی این حادثه منتشر کرد، اعلام شد حادثه حدود ساعت ۲۰ به وقت محلی در سواحل شرقی چین روی داده و یک کشتی باری چینی با یک نفتکش حامل ۱۳۶ هزار تن نفت تغلیظ‌شده برخورد کرده و نفتکش «سانچی» به‌طور کامل آتش گرفته است؛ ۲۱ خدمه‌ کشتی چینی همان زمان نجات داده شدند اما خبری از خدمه‌ کشتی ایرانی نبود. ابتدا مقامات دریایی چین 8 کشتی را برای عملیات جست‌وجو و نجات اعزام کردند و کره‌‌جنوبی هم در این عملیات شرکت کرد.  سرانجام تأیید خبر مرگ سرنشینان سانچی یعنی خاموش ‌شدن کورسوی امیدی که در دل خانواده‌های آنان بود، خبری که می‌توانست روز پس از حادثه تأیید شود، نشد تا خانواده‌ها و بستگان سرنشینان کشتی یک هفته را با این بیم ‌و امید سرکنند؛ هر چند 3-2 روز پس از حادثه امید به بازگشت مفقودشدگان، تبدیل شده بود به دعا کردن برای پیدا شدن پیکر آنان اما غرق‌ شدن سانچی، ته‌مانده‌ این امیدها، آرزوها و آن باقی‌مانده‌ پیکرها را با خود زیر آب برد. چشمان اشک‌آلود و دل‌های پردردی که از فرسنگ‌ها دورتر نومیدانه چشم‌انتظار رسیدن «خبر» بودند، دیگر نه پیکر عزیزشان را دیدند و نه «تشییع شکوهمند پیکر دریانوردان ایرانی».
 

ترافیک پر حاشیه
پس از زلزله تهران، مهم‌ترین خبر مرتبط با پایتخت کشور که رسانه‌ها هر روز دنبال‌کننده جزئیات آن بودند موضوع پیشنهاد طرح ترافیک جدید بود. طرحی که با روی کار آمدن محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران و تیم جدید مدیریتی ارائه شد. طرحی که با شعار کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک پیشنهاد شد اما در اولین بررسی به افزایش عوارض تردد در محدوده طرح برمی‌خوریم که پر چالش‌‌‌‌‌ترین بخش طرح جدید بود. محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که جدی‌ترین حامی طرح جدید است در دفاع از افزایش عوارض گفت: به دنبال برابری برای تمام افرادی هستیم که وارد محدوده طرح می‌شوند. در همین باره مخالفت‌های بسیاری مطرح شد، چرا که کارشناسان معتقد بودند افزایش عوارض نمی‌تواند منجر به کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک شود. با این‌ حال طرح جدید به تصویب شورای شهر رسید و اینطور که اعلام‌ شده است از اردیبهشت سال 97 اجرا خواهد شد. گفتنی است فرمانداری پیش از تصویب به 6 ردیف از 9 ردیف طرح پیشنهادی ایراد گرفته بود که با بررسی مجدد شورا برطرف شد. همچنین طرح جدید در 3 ‌ماهه نخست سال آینده به‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.
 

باز هم استعفا!
اما خبری که در آخرین روزهای سال 96 محافل رسانه‌ای و سیاسی کشور را شوک‌زده کرد، خبر استعفای نجفی، شهردار پایتخت بود. نجفی در مدت حضور 7 ماهه‌‌‌‌اش در شهرداری تهران، بیشتر امور را از طریق معاونانش پیگیری کرد و در نهایت در اسفندماه دوباره به دلیل بیماری جدید استعفا کرد، البته شورای شهر اعلام کرد استعفای نجفی در سال جدید مورد بررسی قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد شورایی‌ها فرصت کافی برای بررسی گزینه‌‌های جایگزین دارند.


Page Generated in 0/0213 sec