printlogo


کد خبر: 190413تاریخ: 1396/12/28 00:00
آنچه بر «فجر سینما» رفت

امسال همه اهالی سینما انتظاری متفاوت از جشنواره فجر داشتند. سال گذشته انتقاد از رئیس سازمان سینمایی وقت- حجت‌الله ایوبی- و دبیر جشنواره- محمد حیدری- آنچنان بالا بود که هیچ طیفی در سینما از عملکرد آنها رضایت نداشتند. مواردی نظیر غرض‌ورزی‌های داوری، شفاف‌سازی هزینه‌های جشنواره، مدیریت ضعیف و... موجب شده بود این موارد در سال جاری نیز مورد توجه اهالی رسانه و هنر قرار گیرد. امسال تغییر کاخ جشنواره و جداسازی هنرمندان از اهالی رسانه مخالفان و موافقان خود را داشت اما این بار اعتراض به داوری‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبلی این رویداد تا حدودی کاهش پیدا کرد و اگر داوران جشنواره با بهانه‌ای همچون ترویج خشونت دست به بایکوت آثار ارزشمندی همچون «لاتاری» نمی‎زدند، شاید می‌شد جشنواره امسال را یکی از موفق‌ترین دوره‌های آن در زمینه داوری در چند سال اخیر دانست. اعلام مدیران جشنواره مبنی بر شفاف‌سازی هزینه‌ها قابل تحسین بود و در نهایت نیز  معاون توسعه، مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری هزینه‌های این دوره از جشنواره را 4 میلیارد و 639 میلیون و 582 هزار و 600 تومان اعلام کرد. جشنواره فجر امسال شاهد رویش‌های سینمایی در ژانر مقاومت و دفاع‌مقدس بود  به گونه‌ای که جوایز اصلی این جشنواره به آثار قدرتمند این ژانر تعلق گرفت. «به وقت شام»، «تنگه ابوقریب»، «سرو زیر آب»، مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و... از جمله این فیلم‌ها بودند. هر چند در کنار نمایش چنین آثاری، حضور فیلم‌های ژانر نکبت در جشنواره امسال نیز ادامه داشت. فیلم «مغزهای کوچک زنگ‌زده» اثر هومن سیدی از جمله این آثار است که توانست جوایزی را از هیات داوران نصیب خود کند، البته جشنواره فجر امسال حاشیه‌هایی هم داشت که پررنگ‌ترین آن مربوط به اعتراضات ابراهیم حاتمی‌کیا در اختتامیه این رویداد بود. حاتمی‌کیا در جریان برگزاری اختتامیه این رویداد به نقدهای صورت گرفته در برنامه‌های سینمایی تلویزیون در ایام جشنواره فجر بویژه برنامه «هفت» اعتراض کرد. برنامه هفت در سری جدید خود، پس از کناره‌گیری بهروز افخمی از اجرای این برنامه، در نهایت و پس از کش و قوس‌های فراوان به «رضا رشیدپور» سپرده شد اما عدم توانایی رشیدپور در اجرای یک برنامه تخصصی سینمایی اعتراضاتی را از جانب رسانه‌ها و اهالی سینما در پی داشت که بخشی از اعتراض حاتمی‌کیا در اختتامیه فجر امسال نیز به واسطه آن صورت گرفت. در کنار این موضوع، بخش دیگری از صحبت حاتمی‌کیا در این مراسم اعتراض به واژه‌سازی‌های صورت گرفته از جانب برخی از جریانات سینمایی و استفاده از برچسب‌ «فیلمساز ارگانی» بود.
حاتمی‌کیا در اختتامیه جشنواره فجر و پس از دریافت سیمرغ بهترین کارگردانی اظهار داشت: «من افتخار می‌کنم از کسانی حرف می‌زنم که باورشان دارم. 30 سال است روی این سن می‌آیم و برایم نخستین‌بار نیست. متاسفم که می‌شنوم برخی همکاران از جمله ایشان (رضا رشیدپور) واژه‌سازی می‌کنند و آثار ما را فیلم‌های ارگانی، نهادی و سازمانی می‌گویند. من افتخار می‌کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم. افتخار می‌کنم که برای ساختن این فیلم از عزیزی مثل حاج‌قاسم سلیمانی جایزه گرفتم. افتخار می‌کنم از سوی بچه‌های سپاه که زحمت کشیدند و امثال مرا رشد دادند، حمایت شدم. امثال آقای رضا رشیدپور واژه‌هایی می‌سازند که در سازمان صداوسیما باب می‌شود. این ادبیات اهالی سینما نیست، من اعتراض می‌کنم به تلویزیون که فیلم‌های مرا 40 بار پشت سرهم پخش می‌کند ولی به محض آنکه باید افرادی را دعوت کند که از نگاه ما دفاع کند، تبدیل به اپوزیسیون می‌شوند. من از صداوسیما و مدیران شبکه‌های سوم و دوم شکایتم را نزد خدا می‌برم. بابت رفتار زشت‌شان در این مدت که به فیلم روا داشتند. سردار سلیمانی برای «به وقت شام» گریست. اُف به کسانی که گفتند به وقت شام فیلم کمدی است. این لجبازی را به خدا شکایت می‌برم. این نگاه زشتی است برای این مملکت».
 


Page Generated in 0/0375 sec