printlogo


کد خبر: 190427تاریخ: 1396/12/28 00:00
شمه‌ای از معادلات احتمالی جهان در سال 97

ماشاءالله ذراتی: به استقبال سال 1397 شمسی می‌رویم در حالی که شواهد و قرائن بیانگر سطح جدیدی از تنش‌ها و تقابلات منطقه‌ای و بین‌المللی است. جهت‌گیری و شیب این تنش‌ها به‌گونه‌ای است که احتمالا در سال 1397 کمرنگ شدن بیش از پیش نقش و جایگاه سازمان ملل متحد و بازسازی مجدد و تقویت یارگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را شاهد خواهیم بود.
به احتمال زیاد در این سال بیش از پیش شاهد اوج‌گیری بمباران رسانه‌ای در غرب باشیم و بیش از هر موضوعی ایران‌هراسی و روسیه‌هراسی در قامت پوتین‌هراسی را در رسانه‌ها شاهد خواهیم بود. تغییرات و استعفاها در کاخ سفید ادامه خواهد یافت و جهت‌گیری این تغییرات به سمت روی کار آمدن بیش از پیش مخالفان ایران و روسیه در کاخ‌ سفید و تهاجمی شدن موضع دولت آمریکا خواهد بود.
برکناری اخیر وزیرخارجه آمریکا و جایگزین کردن وی با یک مقام امنیتی- عملیاتی و آن هم متخصص در حوزه غرب آسیا حاوی پیام‌هایی قابل تامل است. هرچند باز هم سکان وزارت خارجه آمریکا به دست یک دیپلمات کارکشته سپرده نشده و از یک تاجر نفت و انرژی به یک مقام
امنیتی- عملیاتی سپرده شد. این موضوع بیانگر این واقعیت است که کماکان روند یکجانبه‌گرایی در کاخ سفید حکمفرما بوده و بلکه تقویت خواهد شد و از سوی دیگر نشانه به افول رفتن نقش و جایگاه قدرت نرم و دیپلماسی نرم آمریکا در معادلات جهانی خواهد بود.
برکناری تیلرسون برخلاف آنچه در رسانه‌ها بیان شد و ترامپ نیز سعی داشت به آن دامن بزند تنها به موضوع ایران و کره‌شمالی محدود نمی‌شد. مهم‌ترین علت برکناری تیلرسون عدم حمایت و طرفداری همه‌جانبه و سرسختانه وی از رژیم صهیونیستی بود. تیلرسون در قامت وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اصلی‌ترین مخالف در ساختار کاخ سفید با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس بود و در مراسم امضای موافقت ترامپ در جمع مقامات کاخ سفید حاضر نبود.
تیلرسون در طول دوره وزارت خود به اسرائیل سفر نکرد در حالی که در سفر ۵ روزه خود در بهمن‌ماه و پس از سقوط جنگنده اف16 اسرائیل توسط سوریه فشار زیادی به وی در جهت سفر به سرزمین‌های اشغالی وارد شد اما او به تمام کشورهای اطراف اسرائیل رفت ولی به سرزمین‌های اشغالی نرفت!
دقت کنید به این هشدار مهم سناتور دموکرات رابرت منندز در ۲۳ بهمن که گفت: «عدم توقف [رکس تیلرسون] در اسرائیل با توجه به وخیم شدن اوضاع به دست ایران(!) چیزی جز یک خطای دیپلماتیک و یک حماقت استراتژیک نخواهد بود».
منندز در ادامه گفت: «تغییر شکل این تهدیدات در تمام مرزها، اقدام و درگیری فوری و سطح بالا را برای نشان دادن تعهد آهنین ما به متحدان‌مان ضروری می‌کند. دیدار تیلرسون یک پیام حیاتی را مخابره خواهد کرد؛ آن هم در شرایطی که ما در کنگره به همکاری با یکدیگر ادامه خواهیم داد تا از [تصویب] بودجه‌ای قابل توجه برای حمایت از امنیت اسرائیل و حمایت از تلاش‌های تل‌آویو در مقابله با تهدیدات در تمام مرزها مطمئن شویم».
این خودداری تیلرسون از سفر به اسرائیل و همچنین اختلافات وی با ترامپ بر سر برجام کافی بود تا مهره پشت‌پرده و تصمیم‌ساز کاخ سفید و به نوعی دست‌نشانده صهیونیست‌ها، کوشنر (داماد یهودی ترامپ) به همراه گرینبلات نقشی تعیین‌کننده در تغییر تیلرسون ایفا کنند.
به هر جهت روند کنونی تغییرات در کاخ سفید و مواضع تحلیلگران و مقامات آنها و همچنین متن صریح اسناد استراتژیک منتشر شده در دوران ترامپ، همه گویای این واقعیت است که سطح تنش اروپا و آمریکا با چین و بویژه روسیه رو به فزونی خواهد گذاشت و با توجه به عدم توفیق آنها در حل‌وفصل موضوعات میان خود از طریق شورای امنیت، شاهد تقویت و گسترش اتحاد اروپا و آمریکا ضد روسیه خواهیم بود. گذرا به این نکته بسیار مهم اشاره
می‌کنیم که در این میان حتی ممکن است به ایران و برجام نیز به عنوان یک کارت بازی در این تقابل نگریسته شود و اروپا و آمریکا در چارچوب قطعنامه 2231 بخواهند همزمان ایران و روسیه را تحت فشار قرار دهند که شرح جزئیات و چگونگی آن باشد برای بعد.
از دیگر ابزارهای اروپا و آمریکا در تقابل با روسیه موضوع انرژی و قیمت آن در بازارهای جهانی است که از اکنون شواهدی مبنی بر فشار آمریکا به عربستان، امارات و قطر در راستای افزایش مقدار تولید و کاهش قیمت نفت و گاز در بازار را شاهد هستیم و در سفر قریب‌الوقوع بن‌سلمان به آمریکا یکی از موضوعات مهم مورد بحث خواهد بود.
اما در ایران و بعد داخلی روند مواضع برخی جریان‌های داخلی و مسؤولان پیشین بیانگر بالابردن سطح تقابل با نظام بوده و پیوند عوامل منحرف و منافق در داخل با مقامات امنیتی - عملیاتی در کاخ سفید و سفیر جدید انگلیس در ایران و سابقه وی همگی به ما هشدار می‌دهد که دشمن در سال 97 برنامه‌های جدی‌تری خواهد داشت. اما با همه این سطح وسیع توطئه‌ها علیه کشورمان تا زمانی که اتحاد و همدلی مسؤولان بر محور توجه و پیروی از فرمایشات و توصیه‌های رهبرمعظم انقلاب پابرجا باشد با یاری و نصرت الهی ملت ایران این گردنه‌های سخت را نیز پشت سر خواهد نهاد و برمشکلات فائق خواهد آمد. دشمنان ایران آمده‌اند و رفته‌اند و هرچه در چنته داشته‌اند رو کرده‌اند! دوران ترامپ نیز پایانی خواهد داشت.
 


Page Generated in 0/0273 sec