printlogo


کد خبر: 190447تاریخ: 1397/1/14 00:00
نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات فرهنگی نوروز 97
تکرار تلویزیون تیک‌آف سینما
گروه فرهنگ و هنر: در ایام نوروز همه‌چیز تعطیل است؛ اداره‌ها، مدارس، اکثر شغل‌‌های آزاد و... . گشت‌وگذار در رویدادهای عید مانند «ساعت برنارد» در شهری خالی از سکنه است. بازار خبر هم چندان رونقی ندارد، با این حال عرصه فرهنگ و هنر در عید جان تازه‌ای به خود می‌گیرد. شبکه‌‌های تلویزیونی با سریال‌ها و برنامه‌‌های ترکیبی و فیلم‌‌های سینمایی در گیشه پرحرارت‌‌‌‌‌‌تر از گذشته به دنبال جلب مخاطبند. در این گزارش نگاهی خواهیم داشت به مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی نوروز امسال.

عید دیدنی وزیر ارشاد
نوروز امسال، وزیر فرهنگ و ارشاد به همراه برخی معاونان خود در اقدامی پسندیده به دیدار برخی پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر رفت و احوال آنها را جویا شد. سیدعباس صالحی در منزل علامه محمدرضا حکیمی، محمدمهدی فرقانی، راشد محصل، رضا اشرف‌زاده، عثمان محمدپرست، جمشید مشایخی، احترام برومند، رضا بابک و... حضور پیدا و با آنها دیدار کرد. علامه محمدرضا حکیمی در این دیدار ضمن قدردانی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به بیان خاطرات خود از اساتید حوزه علمیه مشهد، دوره تدریس در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، وقایع قبل از انقلاب و نیز فعالیت‌‌های خود در آن دوران پرداخت. استاد عثمان محمدپرست، نوازنده پیشکسوت دوتار استان خراسان رضوی نیز گفت: من سواد چندانی ندارم ولی در طول زندگی‌ام در راه خدا موسیقی نواختم و به وسیله همین موسیقی از قبال آن مدرسه ساخته شده است. وی افزود: در همین موسیقی  شعرهایی در وصف پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) با موسیقی جلا می‌گیرد.

پایتخت تلویزیون
تب و تاب تلویزیون در عید نوروز به اوج خود می‌رسد به گونه‌ای که شبکه‌‌های سیما تلاش دارند جذاب‌‌‌‌‌ترین مجموعه‌‌های خود را در این ایام به نمایش بگذارند. انتظار‌ها از صداوسیما آنجایی بیشتر می‌شد که سال گذشته مجموعه کلاه قرمزی و پایتخت روی آنتن نرفت و یکی از کم‌رونق‌‌‌‌‌ترین سال‌ها برای تلویزیون رقم خورد اما در سال 97  تلویزیون به مجموعه‌‌های پرمخاطب پیشین خود اعتماد کرد و فصل دوم دیوار به دیوار، سری جدید کلاه قرمزی و فصل ششم پایتخت را به همراه مجموعه تعطیلات رویایی و هیات‌مدیره روی آنتن فرستاد. مجموعه‌‌‌هایی که مانند چند سال گذشته نتوانستند رقیبی جدی برای «پایتخت» محسوب شوند و خانواده نقی معمولی کماکان محبوب‌‌‌‌‌ترین خانواده سیمای ملی هستند. امسال سری پنجم پایتخت روی آنتن رفت و کاستی‌‌های این مجموعه بیش از پیش در نگاه منتقدان برجسته شد. با این حال باید منتظر ماند و دید که عاقبت پایتخت به کجا خواهد رسید؟

سال نو، یعنی سلبریتی!
سال‌هاست که برنامه‌‌های لحظه تحویل سال، شکلی متفاوت به خود گرفته‌اند؛ برنامه‌‌‌هایی ترکیبی که چند روز قبل از آغاز سال نو روی آنتن می‌روند و تلاش دارند مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. سرمایه مشترک همه این برنامه‌ها «سلبریتی»هایی هستند که تضمین‌کننده جذب مخاطب هستند و بیشتر از آنکه برنامه‌‌‌سازان به سمت خلاقیت و رو آوردن به شیوه‌‌های جدید حرکت کنند، در پی نبردی تنگاتنگ برای دعوت از شخصیت‌‌های مشهورتر می‌روند تا به‌واسطه آنها مخاطبان را نیز پای سفره خود بنشانند. تکرار همه ساله این قصه موجب شده است از رونق پیشین برنامه‌ها  کاسته شود و برخی به سمت برنامه‌‌های جانبی همچون جنگ‌‌های شادی و ویدئوموزیک‌های شاد رو آورند که البته از سلبریتی‌محوری برنامه‌ها کم نکرده است. علاقه مخاطبان به سلبریتی‌‌های محبوب در کنار معاملات تجاری عظیمی که در پس دعوت سلبریتی‌ها و تبلیغات برنامه‌ای شکل می‌گیرد، موجب شده است تا این قبیل برنامه‌ها در تمام شبکه‌‌های سیما رواج پیدا کند و برنامه‌‌‌سازان نیز علاقه‌ای برای خلاقیت بیشتر نداشته باشند.

گیشه داغ سینما
فیلم‌‌های سینمای ایران در طول سال همواره جدالی جدی برای حضور در اکران‌‌های نوروزی دارند به‌گونه‌ای که بسیاری یکی از علت‌‌های موفقیت فیلم‌ها را حضور در فصل اکران نوروزی می‌دانند اما ترافیک فیلم‌‌های پرمخاطب جشنواره سی‌وششم فجر، کار انتخاب مخاطبان را برای سینما رفتن در نوروز دشوار کرد. رقابت جدی فیلم‌‌های «به وقت شام»، «لاتاری»، «فیلشاه» و «مصادره» در صدر جدول فروش، گیشه‌‌های نوروزی را پررونق کرده است. امسال و در روز دوازدهم فروردین رکورد فروش روزانه سینماها جابه‌جا شد و فیلم‌ها با فروش 2 میلیارد تومانی پرفروش‌ترین روز اکران نوروزی سینماها را رقم زدند البته این آمار در حالی است که بلیت سینماها در سال جاری افزایش قابل‌توجهی پیدا کرده است، در واقع آمار‌ها نشان می‌دهد مخاطبان سال گذشته استقبال بهتری از گیشه‌ها داشته‌‌‌اند. نکته جالب آنجاست که اقبال از فیلم‌‌های کمدی چون «مصادره» و «لونه زنبور» بر خلاف پیش‌بینی‌ها آنچنان چشمگیر نبوده و شاید این هشداری باشد برای فیلم‌‌های گیشه‌پسندی که قصد خنداندن مخاطب از هر راهی را برای فروش بیشتر پیش می‌گیرند.

دورهمی پرحاشیه آقای مدیری
در میان همه حوزه‌های فرهنگی، موسیقی در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سایر حوزه‌ها پرخبرتر بود. اتفاقی که ریشه اصلی آن را باید در حضور پرتعداد اهالی موسیقی در برنامه دورهمی و حواشی ایجاد شده به واسطه انتشار خبرهایی درباره دریافت وجوهی بالا از خوانندگان جوانی که به عنوان میهمان در این برنامه حضور پیدا می‌کردند، جست‌وجو کرد. ماجرایی که در ادامه با انتشار اخباری در ارتباط با ورود حراست سازمان صداوسیما به این موضوع، شکل‌ جدی‌تری به خود گرفت تا در چند روز متوالی بخش مربوط به حضور خوانندگان در برنامه «دورهمی» حذف شود. موضوعی که اعتراض برخی از این خوانندگان را که به عنوان میهمان در این برنامه حضور پیدا کرده بودند در پی داشت؛ هر چند که برخی از خوانندگانی که گفته شده بود برای حضور در این برنامه پول پرداخت کرده بودند، این خبر را تکذیب کردند اما مدیران شبکه نسیم هنوز این موضوع را به شکل رسمی تکذیب نکرده‌اند تا پرونده این حاشیه همچنان باز بماند.

روز جهانی برای هنر دیده نشده
هر ساله روز ۲۷ مارس به عنوان روز جهانی تئاتر گرامی داشته می‌شود. این روز که مصادف با هفتم فروردین بود به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی در نظر گرفته شده است اما با توجه به همزمانی آن با ایام نوروز، توجه چندانی از دنیای خارج از تئاتر به این روز نمی‌شود. سهم کم تئاتر در سبد مصرف خانواده ایرانی و رقابت سینما و تلویزیون برای جلب نظر مخاطبان این کم‌اهمیتی را دوچندان کرده است و پیام‌‌های تبریک این روز جهانی از سوی نهادهای متولی امر و برخی اهالی هنر تئاتر تنها اتفاقی است که متفاوت از روزهای دیگر برای تئاتر رخ می‌دهد. اما در انتهای سال 96 تئاتر تغییری اثرگذار را تجربه کرد و شهرام کرمی به عنوان جایگزین مهدی شفیعی در مدیرکلی مرکز هنر‌‌های نمایشی انتخاب شد. بسیاری از رسانه‌ها این انتخاب را با اما و اگر‌‌‌هایی پوشش دادند که با نامه تقدیر و تشکر کرمی از شفیعی مشخص شد این اتفاق افتاده و باید منتظر ماند و دید عملکرد کرمی در این حوزه هنری پرچالش چگونه خواهد بود.


Page Generated in 0/0277 sec