printlogo


کد خبر: 190456تاریخ: 1397/1/14 00:00
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران:
تحقق شعار سال از مسیر بورس کالا می‌گذرد

بورس کالا به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بورسی که به طور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دستی در ارتباط است، اثرات مهمی بر رفع دغدغه‌های تولید و تحقق شعار امسال دارد. یحیی آل‌اسحاق، وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به شعار امسال در گفت‌وگو با تسنیم، درباره نامگذاری سال ٩٧ و عوامل تحقق آن گفت: نامگذاری سال 97 به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» به یک حرکت جمعی از سوی مسؤولان و مردم به منظور تحقق شعار سال نیاز دارد. آل‌اسحاق اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد از مهم‌ترین مولفه‌ها برای حمایت از کالای ایرانی، حمایت از واحدهای کوچک و متوسط تولیدی است. به طوری که امروز یکی از مشکلات اساسی که این واحدها با آن درگیر هستند بحث تامین منابع مالی، سرمایه در گردش و وضعیت مهندسی مالی است. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق افزود: بررسی راه‌حل‌های این مشکلات یک مسیر اصلی را در مقابل ما قرار می‌دهد و آن، بازار سرمایه و از جمله بورس کالا است به طوری که حضور واحدهای تولیدی در بازار سرمایه باعث ایجاد نظام مالی، مهندسی تولید، تامین مالی و سرمایه در گردش و ساماندهی اهداف واحدهای تولیدی می‌شود. به گفته عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران، تامین نیازهای مالی از طریق بازار سرمایه حدود 10 درصد است و 90 درصد از طریق نظام بانکی و آورده اشخاص است؛ در این بین نظام بانکی با چالش‌هایی روبه‌رو است و نوع خط مشی بانک‌ها به گونه‌ای است که قابلیت تامین نیاز مالی واحدهای تولیدی جز برخی واحدهای کوچک و متوسط را ندارند. با این تفاسیر جایگاه بازار سرمایه بسیار مهم است و می‌تواند بر حوزه اقتصاد و تولید و اشتغال بسیار تاثیرگذار باشد. آل‌اسحاق اظهار داشت: در همین زمینه بورس کالا نیز به‌عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه و بورسی که به طور مستقیم با تولیدکنندگان بالادستی و پایین‌دستی در ارتباط است، اثرات مهمی بر تحقق شعار امسال خواهد داشت. در این راستا یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان ما در برخی محصولات، حجم پایین تقاضا است. واحدهای تولیدی ما به‌رغم تمام مشکلاتی که دارند با ارز بالا، تحریم‌ها و شرایط مختلف، بالاخره به یک نحوی منابع اولیه را تامین و تبدیل به محصول می‌کنند اما چه فایده که محصولات‌شان در داخل و خارج از کشور بازار ندارد بنابراین مشکل اصلی آنها تقاضا است. وی خاطر‌نشان کرد: نکته حائز اهمیت درباره واحدهای تولیدی واحدهای کوچک و متوسط این است که 94 درصد از واحدهای تولیدی کشور این واحدها هستند و 40 درصد از اشتغال در اختیار آنها است اما در عین حال مهندسی مالی، بازاریابی و نقاط حرفه‌ای اقتصادی، قیمت تولید و کیفیت تولید این واحدها عموما هیچ کدام براساس معیار امروز قابل رقابت با خارج نیست. در این شرایط، قاچاق کالا نیز باعث ایجاد مشکل برای کالاهای تولید داخل شده است و قادر به رقابت نیستند، چرا که قیمت کالای قاچاق بسیار ارزان‌تر از کالاهای تولید داخل است. وزیر اسبق بازرگانی تاکید کرد: بورس کالا باید با حمایت مسوولان، زمینه ورود 90 درصد واحدهای تولیدی کوچک را فراهم کند تا شاهد ورود تقاضا، چرخش کالاها از طریق بازارهای مالی، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه و حاکم شدن انضباط مالی در این واحدها باشیم.
 


Page Generated in 0/0154 sec