printlogo


کد خبر: 190470تاریخ: 1397/1/14 00:00
اخبار

غیرت اجتماعی برای «کالای ایرانی»
محمد خورشیدی: یکى از سنت‌های حسنه و فوق‌العاده در سیره رهبر انقلاب، نامگذارى سال‌ها به عنوان یک راهبرد استراتژیک است که ضرورت عملکرد هماهنگ دولت، مجلس، قوه قضائیه، بخش خصوصی و مردم را در سال پیش رو، حسب نیاز یا نیازهای حیاتی کشور مشخص می‌کند. واقعیت مطلب آن است که در سال‌های گذشته که رهبر انقلاب، سال‌ها را نامگذاری کرده‌اند، اگر در مسیر عینیت‌بخشی به این نامگذاری‌ها و حرکت در مسیر تحقق آنها آنطور که باید قدم برمی‌داشتیم (سه قوه، بخش خصوصی و مردم)، این روزها با بسیاری از مشکلات در بخش‌های گوناگون مواجه نبودیم و برای حل برخی موضوعات به پیچیدگی برنمی‌خوردیم.  متأسفانه اقلیتی به عمد و اکثریتی به سهو، با عینک کلیشه و‌ تشریفات به این نامگذاری‌ها نگاه کردند و همین باعث محقق نشدن اهداف مهم این تعیین نام‌ها شد و نامگذاری‌های سال‌ها در حد تشریفات بنری، تیزری، مصاحبه‌ای، سمیناری و سخنرانی مهجور و مغفول باقی ماند.
بین این نامگذاری‌ها بی‌تردید یکی از شفاف‌ترین و ملموس‌ترین آنها، نامگذاری سال 97  به عنوان سال «حمایت از کالای ایرانی» است. به طور قطع تحقق عینی این نامگذاری که از مصادیق اقتصاد مقاومتی به حساب می‌آید، خدمت بزرگی به اقتصاد ملی، معیشت ایرانیان، امنیت اقتصادی-اجتماعی، کنترل و کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال است و تحقق نیافتن آن، ضربه مهلکی به همه این موارد خواهد بود.  ضرورت نخست و زیربنای تحقق حمایت از کالای ایرانی، این است که در اندیشه و عمل باور کنیم این نامگذاری، تنها یک شعار یا نامگذاری تشریفاتی نیست بلکه یک ضرورت حیاتی مانند آب، غذا و اکسیژن است. ضرورت دوم این است که به این باور برسیم برای حمایت از کالای ایرانی، حتی یک‌ روز هم یک روز و‌ یک‌ ساعت هم یک‌ ساعت است. باید درک کنیم که فرصتی برای سوزاندن و زمانی برای کشتن نداریم.
ضرورت سوم این است که باور کنیم، تحقق این نامگذاری‌ها و به طور ویژه حمایت از کالای ایرانی، تنها و تنها وظیفه دولت، مجلس و قوه قضائیه نیست بلکه وظیفه مردم و بخش خصوصی هم هست. به عبارت دیگر «همه ما مسؤولیم». ضرورت چهارم این است که در حمایت از کالای ایرانی، همه ما تعصب و غیرت به خرج بدهیم و  در مسیر حمایت‌مان از کالای ایرانی، ضمن خرید، دغدغه‌مندانه و متعصبانه، کیفیت‌ها و کمیت‌های کالاهای ایرانی را با هدف بهبود نقد کنیم، پیشنهاد بدهیم، اعتراض کنیم و مطالبه‌گر باشیم. ضرورت پنجم این است که دولت، مجلس و قوه قضائیه بدون اتلاف زمان، با جدیت و‌ سرعت عمل، زمینه‌ها و شرایط حمایت از کالای ایرانی و تولید‌کنندگان داخلی را فراهم کنند و گرفتار تأویلات، توجیهات و تفسیرات نشوند. ضرورت ششم، حمایت مستمر و‌ عمیق رسانه‌ها بویژه رسانه ملی از این نامگذاری است که در قالب‌های مطالبه، انتقاد، پیشنهاد و فرهنگسازی  جلوه‌گر می‌شود. ضرورت هفتم این است که تولید‌کنندگان داخلی هم غیرت ایرانی به خرج بدهند و کالاهای باکیفیت روانه بازار کنند، نه اینکه مصداق «بساز و بنداز» باشند! سخن پایانی اینکه چشم امید ایران عزیز در سال ۹۷، به غیرت ایرانی همه ما برای حمایت از کالای ایرانی دوخته شده است؛ مبادا که امید ایران را ناامید کنیم.


کارشناس سازمان هواشناسی خبر داد
آغاز بارش باران در کشور
کارشناس سازمان هواشناسی گفت: سامانه بارشی جدیدی وارد کشور می‌شود. فریبا گودرزی به میزان اظهار داشت: با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل و مازندران بارش شروع شده و روز چهارشنبه این بارش‌ها به سراسر سواحل دریای خزر می‌رسد. وی از افزایش شدت بارش‌ها در 2 روز پایانی هفته خبر داد و گفت: در این دو روز بارش‌ها به مرکز و شرق کشور هم می‌رسد اما بیشترین بارش همچنان در استان‌های غربی است.
 


Page Generated in 0/0071 sec