printlogo


کد خبر: 190474تاریخ: 1397/1/14 00:00
چهارگوشه

بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ شد
رئیس‌جمهور آمریکا، دوم فروردین جان بولتون، سیاستمدار جنگ‌طلب را به‌عنوان مشاور امنیت ملی جدید کاخ سفید منصوب کرد. بدین ترتیب، وی جایگزین هربرت مک‌مستر شد که پیش از این در این سمت حضور داشت. بولتون یکی از ضدایرانی‌ترین سیاستمداران نومحافظه‌کار در آمریکا و جزو تندروترین مخالفان توافق هسته‌ای با ایران (برجام) به شمار می‌رود. یک خبرنگار شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده، جان بولتون به رئیس‌جمهور آمریکا قول داده در صورت انتصاب به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید «جنگی به راه نخواهد انداخت».

تیراندازی و گروگانگیری داعش در فرانسه
منابع امنیتی فرانسه، سوم فروردین از تیراندازی و گروگانگیری در فروشگاهی در جنوب این کشور، کشته شدن 2 نفر و زخمی شدن 12 نفر دیگر خبر دادند. طبق اعلام دادستان کل  فرانسه، فرد مسلحی که در جریان این حادثه در فروشگاهی در جنوب غرب فرانسه عده‌ای را گروگان گرفته بود عضو داعش بوده و این گروه مسؤولیت گروگانگیری در فروشگاه شهر تربس را بر عهده گرفته است. نخستین حمله از سلسله عملیات تروریستی داعش در فرانسه در سال 2012 به وقوع پیوست.

سفر غیرمنتظره رهبر کره‌شمالی به چین
کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، پنجم فروردین در یک سفر غیرمنتظره وارد پکن، پایتخت چین شد. این نخستین سفر خارجی رهبر کره‌شمالی به یک کشور خارجی از زمان به قدرت رسیدن در سال 2011 به‌شمار می‌رود. چین نزدیک‌ترین متحد سیاسی و اقتصادی کره‌شمالی طی دهه‌های اخیر بوده است. خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) گزارش داد کیم گفت‌وگوهای موفقی با شی‌جین پینگ، رهبر چین در پکن داشته است. این سفر از این جهت مهم تلقی می‌شود که می‌تواند گامی قابل توجه در جهت آماده‌سازی برای دیدار با رهبران کره‌جنوبی و آمریکا باشد.

شلیک 7 موشک یمنی  به خاک عربستان
یگان موشکی یمن، ششم فروردین در چهارمین سالگرد آغاز جنگ عربستان علیه این کشور چندین هدف مهم در خاک عربستان را هدف موشک‌های بالستیک خود قرار داد. یگان موشکی یمن با بیان اینکه اسم این عملیات «شهید ابوعقیل» بود گفته است که موشک‌های شلیک شده از نوع برکان H2، بدر و قاهر2M و هدف آنها فرودگاه بین‌المللی ملک خالد شهر ریاض، فرودگاه أبها در عسیر و فرودگاه جیزان و مناطقی در جنوب عربستان بوده است. تلویزیون دولتی عربستان از رهگیری یک موشک بالستیک توسط سامانه دفاع هوایی این کشور بر فراز ریاض خبر داد. با این حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی از شنیده شدن صدای چندین انفجار خبر دادند.

پیروزی سیسی در انتخابات مصر
طبق اعلام نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات مصر، عبدالفتاح سیسی برای دومین دوره متوالی به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برگزیده شده است. شبکه‌های تلویزیونی مصر گزارش دادند که سیسی حداقل
۹۵ درصد از آرای رای‌دهندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری را تصاحب کرده است. از آنجا که رقیبی جدی برای سیسی در این انتخابات وجود نداشت، موضوع میزان مشارکت در این انتخابات زیر ذره‌بین قرار دارد. منتقدان انتخابات اخیر در مصر را یادآور رای‌گیری‌های رهبران خودکامه ارزیابی کردند که برای دهه‌ها در قدرت باقی می‌مانند.

سارکوزی محاکمه می‌شود
روزنامه فرانسوی لوموند، نهم فروردین از رسمی شدن اتهام نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور اسبق این کشور و الزام وی به حضور در دادگاه به اتهام وارده خبر داد. سارکوزی متهم است با اعمال نفوذ و حتی پیشنهاد رشوه، سعی در کسب اطلاع از روند پرونده فساد مالی ستاد انتخاباتی خود داشته و حتی تلاش کرده از انتشار جزئیات این فضاحت سیاسی جلوگیری کند. ماجرا به تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۰۷ سارکوزی بازمی‌گردد؛ انتخاباتی که وی را برای ۵ سال بر مسند ریاست‌جمهوری این کشور نشاند.


Page Generated in 0/0055 sec