printlogo


کد خبر: 190478تاریخ: 1397/1/14 00:00
اهداف سال حمایت از کالای ایرانی چگونه محقق می‌شود؟
همت ملت؛ شعور دولت

گروه اقتصادی: تنها چند دقیقه بعد از نامگذاری سال 97 توسط مقام معظم رهبری، اظهارنظرهای بسیاری درباره «حمایت از کالای ایرانی» در رسانه‌ها منتشر شد و سطح شهرها پر از بنرها و بیلبوردهای تبلیغاتی شد که حمایت از کالای ایرانی را فریاد می‌زد اما آیا با توجه به تجارب سال‌های قبل می‌توان امیدوار بود که اهداف شعار سال محقق شود؟ به گزارش «وطن‌امروز»، دولتی که رئیس آن همواره اعلام می‌کند با شعار و شعر نمی‌توان کاری پیش برد، در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی: تولید - اشتغال بود بیشتر اسیر حاشیه‌های سیاسی شد. سال 96 با چند آمار دولتی درباره اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی که کمتر کارشناسی آن را پذیرفت به پایان رسید. به نظر می‌رسد دقیقا مشکل همین‌جاست؛ دولت آمار می‌دهد و آن را باور می‌کند و طبق همین آمار برنامه‌ریزی می‌کند. اگر همین رویه در سال «حمایت از کالای ایرانی» ادامه داشته باشد نباید امید زیادی به دولت داشته باشیم. مقام معظم رهبری امسال علاوه بر مردم، مسؤولان را نیز خطاب قرار دادند. حمایت از کالای ایرانی همت می‌خواهد؛ هم همت تولیدکنندگان و هم همت خریداران. قطعا برای تغییر فرهنگ «کالای خارجی در هر حالتی بهتر است» نیاز به انقلاب اقتصادی وجود دارد که اتفاقا اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان و تولید کالای باکیفیت و رضایت مصرف‌کننده از محورهای اصلی آن است.
مدیریت واردات
مقام معظم رهبری مدیریت در واردات را یکی از الزامات تحقق اهداف شعار امسال دانستند و گفتند:
«... یکی از الزامات، مدیریت جدی واردات از سوی دولت است. دولتی‌ها باید به‌طور جدی واردات را مدیریت کنند. اجناسی که در داخل تولید می‌شود یا قابل تولید شدن است، باید حتماً [از] خارج [وارد] نشود.
... بایستی حتماً این واردات مورد توجه قرار بگیرد و مدیریت بشود از سوی دولت».
عضو کمیسیون ویژه تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مردم و دولت در تحقق شعار سال۹۷ گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهیم درِ واردات را روی کالای خارجی ببندد و دولت به هزار و یک بهانه کالایی را وارد نکند که نمونه داخلی آن را داریم. قاضی‌پور افزود: هر کس یک خودروی ایرانی سوار شود، یعنی یک خانواده ایرانی صاحب اشتغال شده است؛ هر کس یک خودروی خارجی سوار شود بدین معناست که یک خانواده ایرانی را از کار محروم کرده است. قاضی‌پور ادامه داد: دولت به هزار و یک بهانه کشتی و دارو و... وارد نکند که خودمان نمونه داخلی آن را داریم. با تولید داخلی می‌توان نشاط را به جامعه تزریق کرد و این جامعه جوان، فعال و پویا خواهد شد و به اهداف عالیه قرآن کریم دست می‌یابیم.
وظایف تولیدکننده
سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نیز بر تولید صادرات‌محور و توجه به برندسازی برای تحقق شعار سال تاکید کرد. علی‌محمد شاعری  با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری باعنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» گفت: اگر خواهان حل مشکل اشتغال، تولید و اقتصاد در کشور هستیم باید از کالای ایرانی و شعاری که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده است حمایت جدی کنیم. نماینده مردم نکا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید سیاست راهبردی برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی، بیکاری و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. وی با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی باید چندین اقدام مهم صورت گیرد، گفت: در گام نخست باید کالاهای تولیدی با نگاه صادرات‌محور تولید شوند، چرا که کالای ایرانی می‌تواند قابلیت صادرات داشته باشد و لازمه آن دارا بودن کیفیت است تا نسبت به کالای خارجی ارزان‌تر و قابل رقابت در بازار هدف باشد. شاعری افزود: برای رقابت‌پذیری کالای ایرانی با کالای خارجی باید مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شود که در قانون بودجه 97، یکهزار و 500 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی در نظر گرفته شد تا دولت این مبلغ را برای صادرات کالای ایرانی به‌کار گیرد تا بتوانیم کالای ایرانی را در بازار جهانی عرضه کنیم.
تصویب قوانینی در حمایت از تولید داخلی
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به نقش وزارت صنعت در فرهنگ‌سازی برای استفاده از کالای ایرانی، گفت: مجلس آمادگی دارد با تصویب قوانین مورد نیاز بخش اجرایی از کالای ایرانی حمایت کند. محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: مقام معظم رهبری سال‌های متمادی است که بر این موضوع پافشاری دارند و با توجه به عناوینی که برای سال‌های اخیر انتخاب کردند مهم‌ترین هدف‌شان حمایت از تولید داخل و کالای ایرانی بوده است. نماینده مردم تبریز در مجلس افزود: رهبری در سال‌های گذشته بر تولید ملی و ایجاد اشتغال و... تاکید بسیار داشتند که این موضوع نشان‌دهنده این است که ایشان رفع گرفتاری‌های اقتصادی کشور را مرتبط با حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی می‌دانند؛ در پیام امسال نیز این موضوع را بخوبی مورد توجه قرار دادند و تاکید کردند که همه باید بر حمایت از تولید داخلی متمرکز شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای تحقق این نام مردم باید از کالای ایرانی بخوبی حمایت کنند البته باید در نظر گرفت در این زمینه مردم به 2 دسته تولیدکننده و مصرف‌کننده تقسیم می‌شوند که هر کدام وظایف خود را دارند.
تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری جوانان
نماینده مردم ارومیه در مجلس نیز با بیان اینکه نتیجه بی‌اعتنایی به تولید داخلی، تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری جوانان است، گفت: بخش عمده‌ای از بار تحقق شعار سال بر عهده تولیدکنندگان است، چرا که باید کیفیت کالای خود را به حد مطلوب برسانند. روح‌الله حضرت‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، گفت: سال‌هاست مقام معظم رهبری با اطلاعات کاملا جامع و به صورت هدفمند، در نامگذاری‌های سالانه، شعارهای اقتصادی را مورد تاکید قرار می‌دهند و نقشه راه کشور و مسؤولان را مشخص می‌کنند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: حمایت و مصرف کالای ایرانی که از تلاش کارگر و تولیدکننده ایرانی ساخته می‌شود، حیات اقتصاد ایران را تضمین خواهد کرد. وی تاکید کرد: اگر از بیکاری و عدم وجود رونق اقتصادی گلایه‌مندیم، باید در کنار برنامه‌های حاکمیت برای مدیریت اقتصاد کشور، خود نیز از کالای ایرانی استفاده کنیم تا پایه‌های تولید کشور و در نهایت اقتصاد ایران قدرتمند شود. حضرت‌پور معتقد است نتیجه بی‌اعتنایی به تولید داخلی و گرایش به مارک‌های خارجی، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری جوانان و وابستگی به خارج کشور خواهد بود البته بخش عمده‌ای از بار تحقق شعار سال بر عهده تولیدکنندگان است، چرا که باید کیفیت کالای خود را به حد مطلوب برسانند.
 

دولتی‌ها چه گفتند
موقع شعار دادن دولتی‌ها بهتر از هر کسی می‌توانند شعار دهند؛ درباره حمایت از کالای ایرانی هم همین اتفاق افتاد و دولتی‌ها بیش از دیگران شعار حمایت شعار سال را سر دادند. مرور اظهارات مسؤولان درباره شعار سال نشان می‌دهد حرف‌های آنها تکراری است آنقدر تکراری که می‌توان کلمات را در جملات جایگزین همدیگر کرد. سخنگوی دولت یکی از مسؤولانی است که درباره حمایت از کالای ایرانی اظهارات تکراری انجام داده که اگر فقط نیمی از این اظهارات تحقق یابد شاهد تحولی عظیم در کشور خواهیم بود.  محمدباقر نوبخت گفت:  برای تحقق اهداف شعار سال تمام مردم و مسؤولان باید پای کار باشند و از تولید داخلی به معنای واقعی کلمه حمایت و پشتیبانی کنند. مقام معظم رهبری در طلیعه سال نو برای رشد و توسعه کشور دایره خطاب خود را از مسؤولان به تمام مردم گسترش دادند. رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت گفت: رشد و توسعه در هیچ کشوری بدون حضور و مشارکت مردمی و تنها به دست دولت تحقق پیدا نخواهد کرد. وی در ادامه افزود: امسال جهت دستیابی به رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور به 700 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است. همه منابعی که دولت در این جهت می‌تواند استفاده کند تنها در حد 386 هزار میلیارد تومان است بنابراین نمی‌توان برای توسعه کشور فقط محدود به منابع دولتی بود بلکه همه آحاد مردم باید در عرصه‌های مختلف اقتصادی حضور جدی داشته باشند.
 


Page Generated in 0/0142 sec