printlogo


کد خبر: 190479تاریخ: 1397/1/14 00:00
اخبار

تشکیل «اوپک‌پلاس» با عضویت ۲۸ کشور
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس از زمزمه‌ها برای تشکیل تشکلی فراتر از اوپک به نام اوپک‌پلاس در ماه‌های اخیر خبر داد. اسدالله قره‌خانی در گفت‌وگو با خانه ملت، از زمزمه‌ها برای تشکیل تشکلی فراتر از اوپک به نام اوپک‌پلاس در ماه‌‌های اخیر خبر داد و گفت: این تشکل از کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک تشکیل شده که حدود 28 کشور عضو هستند. قره‌خانی افزود: اگر اتحاد اوپک اتحاد مستحکمی باشد، همانند یکی دو سال اخیر که تصمیم به کاهش تولید گرفتند، قیمت نفت نوسان ملموسی را احساس نمی‌کند. نماینده مردم علی‌آباد کتول در مجلس ادامه داد: اگر در آینده نزدیک اتحاد اوپک‌پلاس شکل بگیرد و افراد نیز همانند حال حاضر با یکدیگر متحد باشند، قیمت نفت از دامنه 70 دلار خارج نمی‌شود و بین 65 تا 70 دلار نوسان پیدا می‌کند. وی یادآور شد: در گذشته عواملی همچون افزایش تولید نفت عربستان، نبود هماهنگی میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت یعنی اوپک، افزایش تولید نفت شیل آمریکا، بی‌ثباتی‌ها در منطقه‌ و کاهش تقاضای نفت، سبب کاهش قیمت این کالای راهبردی شده بود. قره‌خانی با اشاره به وضعیت بازار کنونی نفت، افزود: بازار نفت اکنون رونق خوبی دارد و ما شاهد داد و ستد قیمت نفت در سطوح بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه هستیم. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شاید به دلیل اقتصادی شدن نفت کانادا و شیل بیشتر از رقم قیمتی 70 دلار به مصلحت نیست، یادآور شد: اگر قیمت نفت افزایش یابد بهای تجهیزات نفت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و هزینه‌‌های استخراج نیز افزایش می‌یابد لذا 65 تا 70 دلار دامنه قابل قبولی است که عمدتا تمام کشورهای عضو اوپک و غیراوپک به این رقم رضایت داده‌اند.


مسکن ۲۶درصد گران شد
بانک مرکزی در گزارشی از افزایش ۲۶درصدی قیمت مسکن در اسفند 1396 خبر داد. براساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در اسفند سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 6/57 میلیون ریال بود که نسبت به اسفند 95 بالغ بر 1/26 درصد افزایش یافته است. در ماه مورد اشاره تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی پایتخت به 3/12 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل (اسفند 95) نیم درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه از مجموع 12307 واحد مسکونی معامله‌شده واحدهای تا 5 سال ساخت با سهم 5/46 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. این سهم در مقایسه با اسفند سال 95 بالغ بر 6/4 واحد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت 6 تا 10 سال و بیش از 15 سال افزوده شده است. متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده 6/57 میلیون ریال بود که نسبت به بهمن 96 و اسفند 95 به‌ترتیب 6/4 و 1/26 درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین در اسفندماه سال گذشته شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به‌ترتیب 5/10و 4/9 درصد رشد نشان می‌دهد.


افزایش تعرفه واردات کالاهای آمریکایی به چین
چین اقدام واشنگتن برای وضع تعرفه جدید برای واردات کالاهای این کشور را با تدابیری مشابه پاسخ داد. به گزارش فارس، چین تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای اعلام تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم را با وضع تعرفه‌های جدید برای گوشت، میوه و دیگر محصولات آمریکایی پاسخ داد.  وزارت دارایی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد تعرفه‌های جدید از روز دوشنبه اجرایی خواهد شد. پکن پیش‌تر هشدار داده بود در واکنش به اقدام ترامپ از حقوق و منافع خود دفاع خواهد کرد. رسانه‌های مختلف گزارش داده‌اند تعرفه‌های جدید پکن در مجموع 128 کالای آمریکایی را شامل می‌شود. در بیانیه وزارت دارایی چین اشاره شده تعرفه واردات محصولات گوشت خوک و آلومینیوم آمریکایی تا 25 درصد افزایش خواهد یافت.


Page Generated in 0/0515 sec