printlogo


کد خبر: 190481تاریخ: 1397/1/14 00:00
اخبار

« اوبربانک» با ایران همکاری نمی‌کند
یکی از بانک‌های اتریش که پیش‌تر با ایران قرارداد همکاری بسته بود، از بیم اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا و تصمیم آتی واشنگتن درباره برجام با ایران همکاری نمی‌کند. به گزارش فارس، بانک اتریشی «اوبربانک» در شرایطی که قصد دارد فعالیت‌های اقتصادی خود را توسعه دهد،  با ایران همکاری نخواهد داشت. بنابر اعلام روزنامه اتریشی «دی‌پرسه»، این بانک به فعالیت‌های مربوط به گردشگری توجه کرده است و اقدامات خود را در آلمان توسعه می‌دهد، با این حال برنامه‌ای برای همکاری با ایران ندارد. این در شرایطی است که این بانک، نخستین بانک غربی بود که در ماه سپتامبر با ایران قرارداد فعالیت‌های اقتصادی امضا کرد اما با اقداماتی که دولت آمریکا و در رأس آن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا انجام داد، پروژه اجرایی نشد. ترامپ اعلام کرده است در توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام بازنگری خواهد کرد و از کشورهای اروپایی هم خواسته است با تشدید تحریم‌ها علیه تهران موافقت کنند. شرکت‌های اروپایی معتقدند تحریم‌های ثانویه روی عملکرد شرکت‌های غیرآمریکایی تاثیر خواهد داشت و به همین دلیل اوبربانک تحولات مربوط به توافق هسته‌ای را با دقت زیر نظر دارد.


قیمت مرغ تا 10 هزار تومان پر کشید
اگرچه در روزهای پایانی اسفند 96 از سوی دولت و تولیدکنندگان اعلام شد قیمت مرغ افزایش غیرمنطقی نخواهد داشت با این حال هر کیلوگرم مرغ تا 10 هزار تومان در استان‌های مختلف فروخته شد. قیمت‌ در روز یکشنبه گذشته نیز به کیلویی 9 هزار تومان رسید و اینگونه به نظر می‌رسد این پایه قیمتی پس از تعطیلات نوروزی به ثبات خواهد رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت مرغ در روزهای پایانی سال به ۸۶۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی به حدود ۴۵ هزار تومان رسید. افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال ۹۶ باعث نوساناتی در بازار محصولات پروتئینی از جمله مرغ و گوشت قرمز شد به طوری که قیمت هرکیلوگرم مرغ در مراکز خرده‌فروشی به ۸۶۰۰ تومان و قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه گوسفندی نیز به ۴۵ هزارتومان افزایش یافت. در همین زمینه، مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان پرنده و ماهی اظهار داشت: در روز 27 اسفند قیمت هرکیلوگرم مرغ در عمده‌فروشی در کشتارگاه ۷۷۰۰ تومان، پخش ۷۸۵۰ تومان و در مراکز خرده‌فروشی ۸۶۰۰ تومان بود.


تورم پارسال 9/6 درصد شد
بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم در 12 ماه منتهی به اسفند ۱۳۹۶ نسبت به 12 ماه منتهی به اسفند‌ماه ۱۳۹۵ معادل 6/9درصد است. به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه 1396 به عدد 7/114 رسید که نسبت به ماه قبل 1/1 درصد افزایش یافت. این شاخص در اسفند‌ 96 نسبت به اسفندماه 95 معادل 3/8 درصد افزایش داشته است.


فروش 7/1 میلیون خودرو در ایران
ایران دوازدهمین بازار بزرگ خودرو در جهان شناخته شد و بیش از 7/1 میلیون دستگاه خودروی نو در ایران طی سال 2017 میلادی به فروش رسید. به گزارش تسنیم، سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری از فروش یک‌میلیون و 718 هزار و 565 دستگاه خودروی نو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد. فروش خودرو در بازار ایران در این سال نسبت به سال پیش از آن رشد 18 درصدی داشته است. در سال 2016 بالغ بر یک‌میلیون و 448 هزار و 500 دستگاه خودروی نو در بازار ایران به فروش رسیده بود. درحالی بیش از 7/1 میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال 2017 به فروش رسیده است که کل تولید خودرو در ایران در این سال حدود 5/1 میلیون دستگاه گزارش شده است. کل خودروی به فروش رفته در دنیا در این سال 96 میلیون و 804 هزار دستگاه بوده که بازار ایران 7/1 درصد از این رقم را به خود اختصاص داده است.


Page Generated in 0/0174 sec