printlogo


کد خبر: 190484تاریخ: 1397/1/14 00:00
رژیم‌صهیونیستی راهپیمایی مسالمت‌آمیز اهالی غزه را به خاک و خون کشید
کشتار فلسطینیان در راهپیمایی بازگشت
افزایش شمار شهدای راهپیمایی بازگشت به 18 نفر

گروه بین‌الملل: راهپیمایی حق بازگشت بزرگ فلسطینیان به زمین‌‌های آبا و اجدادی‌شان دیروز در حالی وارد چهارمین روز خود شد که رژیم صهیونیستی با قرار گرفتن در بن‌بستی جدید مجبور به پرداخت هزینه‌‌های سرکوب خونین و علنی تظاهرات مسالمت‌آمیز شده است. بحران زمانی آغاز شد که فلسطینیان از صبح جمعه گذشته (سی‌ام مارس) مصادف با چهل و دومین سالگرد روز «زمین»، راهپیمایی سالانه مسالمت‌آمیز خود معروف به «راهپیمایی حق بازگشت بزرگ» را آغاز کردند. هدف فلسطینی‌ها در این راهپیمایی مردمی تأکید بر قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل بوده است که در بند 11 آن بر حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان اشاره می‌شود.
آنها از مجامع جهانی خواستار  زیر فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی جهت پایبندی به تعهداتش شده‌اند. اما در واکنش به این رفتار مسالمت‌آمیز، رژیم اشغالگر قدس در جنایتی آشکار مقابل دوربین‌‌های بین‌المللی در همان روز نخست تعدادی از شهروندان فلسطینی را با گلوله مستقیم به ‌شهادت رساند. این در حالی است که تا روز چهارم این راهپیمایی بیش از 18 تن شهید و بیش از  1900 تن زخمی شده‌اند. اما با وجود جنایت مزبور، با ادامه تظاهرات جوانان فلسطینی و تشییع شهدای راهپیمایی جمعه در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌‌های اشغالی، درگیری‌ها ادامه پیدا کرد به طوری که ده‌ها معترض بر اثر اصابت گلوله یا به‌خاطر گاز اشک‌آور شهید یا زخمی شده‌اند.  نظامیان رژیم صهیونیستی از شامگاه یکشنبه تا بامداد دوشنبه به منازل مردم در کرانه باختری و قدس اشغالی یورش برده و ۱۰ نفر از آنان را بازداشت کردند. همچنین اسرائیلی‌ها مدعی شدند در شهر الخلیل سلاح و مهمات کشف کرده‌اند.
شهید هجدهم «فار الرقب» (۲۹ ساله) است که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین در پی جراحاتی که در روز جمعه گذشته به او وارد شد، به شهادت رسید. موج اعتراضات، اعتصابات و عزای عمومی از غزه به سراسر کرانه باختری نیز سرایت کرده است. غافلگیری صهیونیست‌ها از این حرکت بزرگ مردمی در چارچوبی بین‌المللی نه‌تنها از سرکوب خونین معترضان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، بلکه از تمجیدهای نخست‌وزیر و وزیر جنگ رژیم اسرائیل از سربازانی که مردم را به گلوله بسته‌‌اند، آشکار است. نتانیاهو و لیبرمن هر دو در پیام‌‌‌هایی شنیع در فضای مجازی، از کشتار فلسطینیان در عید پسح یهودیان تقدیر کرده‌اند. لیبرمن همچنین بر مخالفت رژیم خود با تشکیل کمیته تحقیق بین‌‎المللی درباره حوادث غزه تاکید کرده است. این رویکرد مقامات صهیونیست از سوی عمده کارشناسان منطقه به عنوان تیرخلاص اسرائیلی‌ها به روند مذاکرات صلح در فلسطین تحلیل شده است. کشتار غزه به قدری فجیع بود که فریاد اعتراض صهیونیست‌‌های چپگرای مخالف حزب حاکم لیکود را هم نسبت به شنیع بودن این جنایت نیروهای اسرائیلی بلند کرد.
مشعل: از غزه فراتر می‌رویم
در چنین شرایطی گروه‌‌های فلسطینی در حال به دست گرفتن ابتکار عمل بوده و در نشست مشترک روز یکشنبه بر لزوم تداوم تحرکات مسالمت‌آمیز فلسطینیان برای احقاق حقوق حقه خود تاکید کرده‌اند. به گزارش القدس‌العربی، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی جنبش حماس گفت معامله قرن (طرح آمریکا برای پایان نزاع بین فلسطین و رژیم صهیونیستی) انجام نخواهد پذیرفت.
او طی سخنانی در مراسم بزرگداشت نودمین سالروز تأسیس جماعت اخوان‌المسلمین در استانبول، گفت: «اوضاع فلسطین دشوار است. ما شاهد اختلافات، محاصره غزه و خفقان شدید علیه کرانه باختری و قدس اشغالی هستیم و امت نیز مشغول بحران‌های خود هستند. اسرائیل در چنین شرایطی چنین می‌پنداشت که با تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس، کار مسأله فلسطین تمام خواهد شد». مشعل در ادامه با اشاره به اینکه ناآرامی‌ها از نوار غزه فراتر خواهد رفت، اعلام کرد: «به‌خدا سوگند اسرائیل را شکست می‌دهیم و قدس را به‌یاری خدا پاکسازی خواهیم کرد. برخی مردم از ما می‌پرسند آیا شما می‌توانید در مقابل انجام معامله قرن بایستید؟ ما در پاسخ می‌گوییم معامله قرن ناتوان‌تر از ایستادن برابر اراده ملت فلسطین است».
سناتور یهودی: کشتار غزه فاجعه بود!
واکنش‌‌های بین‌المللی به جنایت‌‌های 4 روز اخیر نیروهای رژیم صهیونیستی علیه مردمی که  اعتراضات مسالمت‌آمیزی را برگزار می‌کردند، برای تل‌آویو بسیار گران تمام می‌شود. یک دیپلمات عرب در مصاحبه با کانال الغد تصریح کرد نشست اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائم بنا به درخواست نماینده فلسطین برای محکومیت جنایات اخیر دولت اسرائیل در حال برگزاری است. شرکت‌کنندگان در این نشست بر حمایت کامل خود از حقوق مسلم ملت فلسطین و در رأس آنها تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین‌شان تاکید کرده و از مجامع جهانی درخواست کردند تا اسرائیل را جهت پایبندی به تعهداتش تحت فشار قرار دهند. جنایات اسرائیلی‌ها در کشتار غزه به قدری آشکار بود که حتی دبیرکل سعودی سازمان همکاری اسلامی مجبور شده مواضع سازشکارانه ریاض با تل‌آویو را زیر پا گذاشته و رژیم صهیونیستی را مسؤول کامل تداوم جنایت جنگی اسرائیل علیه ملت فلسطین بخواند. از سوی دیگر، اتحادیه اروپایی خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره کشتار روز جمعه گذشته ارتش صهیونیستی شده و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی این اتحادیه شخصا خواستار پایان بخشیدن به اقدامات خشونت‌آمیز اسرائیلی‌ها علیه فلسطینیان شده است. از طرف دیگر آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی، درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد و فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برای تحقیق درباره تیراندازی‌‌های خونین روز جمعه سربازان اسرائیلی به تظاهرکنندگان فلسطینی را رد کرد.  حتی وزارت خارجه روسیه در یک اعلام موضع نادر دیپلماتیک علیه اسرائیل، کشتار فلسطینیان در نوار غزه را محکوم کرد. در آمریکا نیز برنی سندرز، سناتور یهودی عضو حزب دموکرات، کشتار روز جمعه فلسطینیان توسط اسرائیل را فاجعه‌بار(تراژیک) دانسته است.
اعتراف آیزنکوت به وضعیت جنگی
مثل گذشته، تهدید به جنگ‌افروزی در سرزمین‌‌های اشغالی و پیرامون آن، یک راه فرار به جلوی مطلوب صهیونیست‌ها برای عبور از بحران بین‌المللی فعلی در مرزهای سرزمین‌‌های اشغالی محسوب می‌شود. رئیس ستاد مشترک ارتش عبری در همین راستا پیش‌بینی کرده است که رژیم تل‌آویو در سال 2018 میلادی وارد جنگ بزرگی با حزب‌الله لبنان خواهد شد. گادی آیزنکوت با اشاره به بالاگرفتن تنش‌ها در غزه به نسبت گذشته اعتراف کرد که امکان افزایش تنش تا رسیدن به وضعیت جنگی در سرزمین‌‌های اشغالی وجود دارد. او با این حال بزرگ‌‌‌‌‌ترین تهدید ممکن رژیم صهیونیستی را از سوی مرزهای شمالی و محور ایران، سوریه، حزب‌الله لبنان دانست و ادامه داد: «امسال فرصت برای وقوع جنگی بزرگ با حزب‌الله فراهم است و این جنگ بزرگ‌تر از آنچه است که در طول 3 سال گذشته از مسؤولیت من رخ داده است و احتمالا من فرماندهی ارتش را در این جنگ که در طول 2 سال پایانی خدمت من رخ می‌دهد، بر عهده بگیرم». با این حال آیزنکوت در پایان اعتراف کرد که رژیم اسرائیل در شرایط حاضر جنگ نمی‌خواهد.


Page Generated in 0/0062 sec